Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Highline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst68.212 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 68.212 km

Sinds een week rijd ik deze Golf VI 1.2 TSI. Over mijn vorige Golf V 1.4 TSI 122 pk was ik zeer tevreden (met name de motor) en heb het aangedurf om een 1.2 TSI te bestellen zonder erin gereden te hebben. Het was in januari 2010 nog niet mogelijk om met een 1.2 TSI te rijden. Ik had wel een test gelezen in Auto Motor und Sport. Daar waren ze erg tevreden en ook het koppel van 175 nm bij 1550-4150 toeren gaf mij vertrouwen. Uit alle berichten blijkt dat de Golf VI toch wel een erg goede auto is.

In deze eerste week rijd ik nog rustig. Om maar met de motor te beginnen, heerlijk! Veel koppel en enorm stil! Het verbruik van mijn eerste tank (597 km, 35L) was 1 op 17.1. Knap voor een nieuwe motor en nog steeds koude temperaturen. Je went snel aan het start en stop systeem. Als de motor koud is slaat hij niet af en bij langdurig fileverkeer start hij automatisch als de temperatuur te ver terugloopt. De boordcomputer is zeer uitgebreid. Met olietemperatuurmeter, en de mogelijkheid om het verbruik aan te geven in km/l i.p.v. aantal L per 100 km. Je kan ook van alles instellen (bijv coming home het aantal seconde dat het licht moet branden en nog veel meer). Alles straalt enorme kwaliteit uit en het dashboard met de witte verlichting is prachtig. Dat blauwe vond ik destijds op mooi maar dit is duidelijker en die kokers zijn prachtig. Wat opvalt is dat deze 1.2 tsi nog minder toeren maakt dan de 1.4 tsi. Het scheelt maar 100 toeren maar toch! Bijv 3000 toeren bij 140 km/h. Ik zal langzaam het tempo opvoeren. Eind april ga ik de bergen in en dan wordt de motor echt los. Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen. In de handleiding staat dat de topsnelheid gehaald wordt in de vijfde versnelling. Will be continued....

Update 2.000 km

De Golf bevalt nog steeds erg goed. Het verbruik over de derde tank was op 18.7. De boordcomputer gaf hetzelfde aan en ik kan nu wel concluderen dat de boordcomputer erg nauwkeurig is (afwijking < 1%). Bij de Golf V gaf de boordcomputer altijd 6% te optimistisch aan. Over een rit van 49 km heb ik al eens 1 op 23.2 gescoord. Toegegeven, ik kwam niet boven de 90 km/h maar leuk is het wel. Ook al kort 160 km/h in zowel de 5e als de 6e versnelling gereden. Geen enkel probleem en ontzettend stil!! Voor 90% van de mensen is dit "de motor". Laat je niet gek maken door "maar" een 1.2. Hij heeft de trekkracht van minstens een 1.8 van de concurrent. Vergeet ook niet dat deze Golf maar 1.134 kg weegt.

Update 15.700 km

Afgelopen 6 maanden was genieten. De auto is nu wel een stuk zuiniger dan in het begin. Ik houd het nog steeds exact bij (liters bij de pomp delen door het aantal gereden kilometers) en kom nu uit op een gemiddelde van 1 op 18.01. Ik rijd dagelijks 90 km in de file naar Amsterdam. Het record op een enkele rit van 123 km was 1 op 25.1!!!! Prachtig zonnig weer met windkracht 3 in de rug en 90 kmh in 6. Ik begrijp niet hoe mensen 1 op 12 of 13 kunnen rijden!

Wat mij ten opzichte van de vorige 1.4 TSI opvalt is dat de versnellingen (ondanks de 6-bak) langs zijn. In de eerste versnelling is 55 km/h haalbaar, de 2e haalt wel 100 km/h en de 3e haalt wel 145 km/h. Nog nooit zulke lange versnellingen gehad!

Ik ben heel even in Duitsland geweest. Kon niet echt lang hard rijden maar haalde toch 198 km/h op de teller.

Update 40.600 km

Inmiddels is de Golf 1.5. jaar oud en het is nog steeds genieten. De grote beurt was een standaard beurt. Het olieverbruik is een halve liter op de 30.000 km. Het verbruik verbetert nog steeds. Het gem verbruik is inmiddels 1 op 18,47. Ik rijd wel dagelijks 100 km woon- werkverkeer maar ik blijf het ongelooflijk vinden voor een benzine motor

Update 47.600

Op oudjaarsdag kreeg ik na een start met warme motor een melding van de boordcomputer om de dealer op te zoeken. Tevens brandde er een lampje met melding ECP. De motor ging ook in een noodloop wat betekent dat je nauwelijks meer vermogen hebt en maximaal 60 km/h haalt. Het bleek een bekend probleem. Na een software update en het aanbrengen van een ring bij de turbo was het probleem verholpen. Voor het eerste in 330.000 km dat ik een probleem had met mijn VW. Een week later op hoge snelheid naar Oostenrijk geweest. Ben nog diep onder de indruk van de heerlijke motor. Verbruik was zowel heen als terug 1 op 15.
Op naar de winter....

update 68.212 km

Het afgelopen jaar heb ik alleen maar genoten. Wel bij het starten altijd even luisteren of ik geen ratel hoor I.v.m. problemen met de ketting bij anderen. Het afgelopen jaar was het gem verbruik echt super met 1 op 18,35 km. Zeer regelmatig scores van boven de 1 op 20. De vakantie ritten zorgen ervoor dat het gem verbruik zakt. Inmiddels heb ik de auto ingeruild voor een Golf VII 1.4 TSI ACT. Terug kijkend was dit een zeer fijne zuinige auto..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.