Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Comfortline (2010)

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst550 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie techniek, maar met kanttekeningen

  • 550 km

Deze wagen mogen ontvangen als vervanging van de vervangende auto. Het betreft een Golf met 1.2 tsi motor met Bluemotion techniek erin. Een mond vol tot nu toe.

Bij aanvang was ik zelf iets wat huiverig voor het vermogen die deze motor levert in combinatie met de wagen. De polo schijnt prima uit de voeten te kunnen met deze motor, de golf is nog eens een flink stuk zwaarder en heeft notabene Bluemotion- techniek (BM) aanboord. Dat staat meestal niet garant voor goed weggedrag/of prestaties.

Wat houd de BM techniek in ?
in dit geval een startstop-systeem, andere dynamotechniek (terugwinsysteem), Eco banden, schakeladvies en ander motormanagement.

Over het terugwinsysteem en motormanagent kan ik kort zijn, dit verschil merk je niet, althans je merkt niet dat het anders werkt dan bij "gewone" auto's en dat is dus gewoon goed.

Het schakeladvies dat merk je wel, de boordcomputer geeft vrij fanatiek aan dat je moet opschakelen dmv advies in de boordcomputer en als je het erg bont blijft maken (maar dan ook echt bont) dan laat de boordcomputer het huidige verbruik zien. Tot zover reikt deze "overlast".

Van het startstop systeem merk je meer. Indien de condities juist zijn zet het systeem de motor uit bij stilstand en start het weer wanneer je de koppeling benut. Het voelt betrouwbaar aan. Systeem kan je uitzetten, maar dat doe je niet zo snel, per slot werkt het goed en subtiel. Minpunt is wel dat vlak na het gebruik van dit systeem ( je motor is uitgezet en gestart door het systeem) hoor je redelijk irritant een relais klikken, totdat het systeem weer actief is, dat duurt meestal niet lang. Kortom goed te doen.

Van de eco banden heb je meer last moet ik bekennen. Ondanks dat het prima banden zijn merk je dat toch wel in de wegligging. Ze hebben voor mijn gevoel minder grip dan reguliere banden. Daarnaast maken ze veel meer rolgeluid, vooral op ZOAB.

Vooral dat laatste (de banden) is toch wel een spelbreker te noemen, want de wagen is van zichzelf uiterst stil, comfortabel en voelt luxe aan, maar dat rolgeluid en het gevoel van minder grip in de bochten, is echt jammer te noemen.

Voor de rest voelt de wagen solide aan, heeft een "luxe gevoel" en al het BM techniek klopt gewoon. Dus wellicht is het te overwegen om reguliere banden er onder te zetten (en een iets hoger verbuik voor lief te nemen). Dat is weliswaar een (kleine) afbreuk op de BM techniek, maar wel een enorme winst op comfort.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.