Volkswagen Golf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Comfortline (2010)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf BlueMotionVolkswagen Golf BlueMotionVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf

Signalement

UitvoeringGolf 1.2 TSI 105pk BlueMotion Techn. Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst17.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De juiste Keuze

  • 800 km

Beste lezers,

Sinds een week rij ik de nieuwe volkswagen golf 6 1.2 tsi bluemotion.
Hoewel ik pas 800 kilometer op de teller heb staan heb ik al wel alle soorten wegen gereden. Daarbij heb ik al een aardig beeld van deze auto en vergelijkingsmateriaal t.o.v. mijn vorige auto’s.
Afgelopen jaren heb ik Peugeot 207 (1.4 70pk) en een volkswagen golf 5 (1.4tsi trend 122pk) gereden. Ondanks mijn 1.4tsi ervaring toch zonder aarzeling voor de 1.2tsi durven kiezen.
Waar de kwaliteit van de Peugeot ver achter blijft op de golf 5, is dit in de golf 6 nogmaals verbazingwekkend vooruitgegaan (hogere kwaliteit). Wat een afwerking en uitstraling!
Vanwege het feit dat ik de highline versie te duur vond heb ik gekozen voor de comfortline uitvoering. Dit betekent dat ik lendensteunen, een midden armsteun en comfortstoelen standaard kreeg. Tevens op modeljaar 2011 zitten LM velgen en hillhold. Al deze kenmerken zijn voor mij een must in een auto in deze klasse.
Daarnaast heb ik ervoor gekozen een licht en zicht pakket te bestellen (standaard namelijk geen automatisch dimmende binnenspiegel), vier deuren (incl. el ramen achter) en mistlampen. Hoewel de comfortline toch vrij uitgebreid is, zal je bij volkswagen toch altijd nog wel op een flinke optieprijs uitkomen. Al deze opties echter leiden alsnog tot een lagere prijs dan de highline versie.
Tevens heb ik het nieuwe park assist systeem bestelt, waarbij de auto automatisch in parkeert. Ondanks de vele verhalen dat dit niet zou werken heb ik het tegendeel bewezen. De autolengte plus 60cm is niet onmogelijk. Prachtig systeem.
Dan de rij ervaring. Na 300 km rustig te hebben ingereden de auto wat uitgeprobeerd. Wat opvalt is hoe stil de motor is bij de meest gereden snelheden (60-90-130), echter wel wat motor resonantie wanneer je bij 80-90 de 6e versnelling gebruikt. Het heeft hier de voorkeur terug naar de 5e versnelling te schakelen. De eerste versnelling heeft weinig power, acceleratie komt in de tweede versnelling pas tot zijn recht (relatief snel doorschakelen uit 1e versnelling heeft voorkeur). Op hoge snelheden: +/-180 maakt de motor verbazingwekkend weinig toeren (4000). Een ander opmerkelijke constatering is dat de 1.2 tsi 200 toeren minder maakt dan de golf 5 1.4tsi. De overbrengingen lijken anders te zijn (ten voordelen van de 1.2 tsi).
In bochten lijkt de auto aan de weg geplakt, waar bijvoorbeeld mijn Peugeot zoekende was lijkt de golf niet zekerder van zijn zaak te kunnen zijn.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over mijn aankoop, nadere berichtgeving volgt.



Top wagen

  • 17.400 km

Na ruim 17 duizend kilometer maar weer eens een update.
De auto rijdt nog steeds fantastisch en is nog steeds een aanrader voor mensen die een snelle en zuinige auto willen rijden.
In de afgelopen 9 maanden enkel 1 reparatie gehad. Het betrof een ratel bij het sturen, gelukkig bleek het een verharde kogel-lager beschermer te zijn.
Hoewel ik de auto als zuinig omschrijf heb ik nog geen enkele rit het in de folder opgegeven verbruik gehaald. Het is eenmaal gelukt 1 op 19 te halen, de overige ritten zijn niet zuiniger dan 1 op 17.
Voor mensen die nog twijfelen of een 1.2 wel snel genoeg is, heb ik enkele dagen geleden de acceleratie van 0-100 (echte tomtom) kilometers getest. De tijd komt met 9,8 seconden ruim onder de opgegeven tijd van volkswagen.
Wat op termijn een beetje gaat irriteren is dat de auto bij lage toeren in de tweede versnelling vermogen mist. Wanneer je een grotere weg oprijdt moet je daarom langer in het eerste verzet rijden.
Voor de rest niets meer dan lof. De auto is zo geweldig dat ik er zelf een volkswagen golf 1.2 tsi DSG ga aanschaffen.

Tot zover.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.