Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)

autoreview

Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)
Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)Volkswagen Golf 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2020)

Signalement

UitvoeringGolf 1.5 TSI 150pk Highline Business R
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf24.132 km
KM-stand laatst87.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf / Zoektocht

  • 24.132 km

Hoe schrijf je een leuke review van een auto waar al meer dan 1000 reviews over te vinden zijn? Ik ga dit proberen door vooral heel erg kritisch te zijn, aan te geven wat er nog beter zou kunnen. Uiteraard binnen het redelijke van het bedrag. Mijn referentiekader is mijn vorige BMW 116D uit 2012 en de Mercedes Benz B200 uit 2015 van mijn ouders.

Deze review is niet mijn eerste Review. Na het halen van mijn rijbewijs heb ik eerst 3 jaar in de Vectra C1 1.8 van mijn ouders gereden en heb daarna een Opel Corsa gekocht. (Zie Review)
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-corsa-12-16v-njoy-2003-3/

Daarna mijn meest fijne auto tot nu toe, de BMW 116D (Zie Review)
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-116d-ede-2012/

Tot slot, heb ik ook nog een heel fijne BMW 325ci E46 Cabrio uit 2004.

Waarom dan een andere auto?
In 2019 kreeg ik een andere functie waarbij een (lease)auto hoort. Maar ja, dan heb je te maken met merkenbeleid, budgetten, imago, restwaarde, etc.
Aangezien ik mezelf echt wel onder de liefhebbers van auto kan plaatsen, is het een no-go om een saaie auto te gaan rijden. Een grijze golf op 16inch is voor mij echt alsof iemand z'n nagels over het schoolbord haalt.

Mijn letterlijke bewoording naar mijn werkgever was dus ook, mag ik ook mijn BMW blijven rijden. Na wat twijfelen mocht ik zonder compensatie deze auto blijven rijden.
Tot de Corona pandemie. De BMW was een diesel, stond veel stil, kostte veel geld in de wegenbelasting en verzekering, zat wat onderhoud aan te komen en ik kon het geld goed gebruiken i.v.m. de aanschaf van een huis.

Voldoende redenen om toch eens op het werk te gaan praten over een auto van de zaak.

Mijn wensen lijstje:
* Automaat
* Adaptive Cruise Control
* Geen grijze muis
* Sportstoelen
* Sportief onderstel
* Minimaal 140 pk

Auto's die op de shortlist stonden die ik ook allemaal heb gereden:
* Seat Leon 1.5 eTSI (Helaas te duur en lane assist erg aanwezig)
* Ford Focus 1.5 (Driecilinder erg aanwezig, interieur is heel erg plastic)
* Volkswagen Polo GTI (Funfactor heel hoog, maar geen volwaardige vervanger)
* BMW F20 118i (Bijna niet te krijgen met Adaptive cruise control)
* BMW F40 118i (Duur, maar wel een hele fijne auto!)
* Volkswagen Golf 1.5 DSG R-line (Juist, de auto die het is geworden.)

Golf 7,5 1,5 TSI ACT DSG R-Line

  • 24.132 km

Golf 7,5 1,5 TSI ACT DSG R-Line, een heel mond vol. Waarom deze auto en wat zit er allemaal op?

Uiteindelijk is het deze auto geworden, omdat Volkswagen toch wel hét merk is wat er zakelijk wordt gereden. Zou ik zelf ooit een Volkswagen privé kopen? Nee!, absoluut niet. Wat mij betreft zijn de motoren en versnellingsbakken niet betrouwbaar genoeg (Kettingen, DSG bakken, en sjoemelsoftware) om deze privé aan te schaffen en het risico op kosten te lopen. Maar zoals gezegd, is dit geen Privé auto en heb me juist geconformeerd aan het zakelijke merkenbeleid.

Juist, de auto!
Het is een Golf 1.5 TSI met automaat en cilinder uitschakeling en zeilfunctie. Motorisch is de auto sterk genoeg, vooral het koppel is lekker aanwezig en doordat de auto erg stil is, zit je zo ongemerkt op snelheden waar je helemaal niet wil zitten. Ondanks dat ik met mijn BMW 116D (150pk diesel) toch ook geen slome auto was gewend. Bij deze Golf is het vooral het gemak en de rust waarin het gebeurd dat je snel te hard rijdt.
Maar als we het toch over de aandrijflijn hebben, dan hebben we het ook gelijk over één van de twee grootste minpunten aan deze golf, de versnellingsbak. De DSG zorgt ervoor dat de auto soepel in beweging komt en schakelt soepel op, zolang je het maar rustig aan doet.

Ga je iets meer vermogen vragen dan strikt noodzakelijk, dan schakelt de DSG bruusk terug (met een flinke schok) en gaat direct 2 a 3 verzetten terug. De motor gaat daardoor loeien en komt in een toerengebied waarin de motor helemaal geen koppel meer heeft. Volkswagen, dit kan beter! Vergelijk ik dit met de B200 van mijn ouders, (Automaat 1.6t 156pk) dan gaat dit ten alle tijden soepel, niet merkbaar trager maar blijft wel in een normaal toerengebied.

Dit punt ook besproken met collega's, kennissen en vrienden die een DSG bak hebben en uiteraard ook met de garage. Iedereen zegt dit in zekere maten te herkennen. Echter, ik ben een van de weinige die zich hier aan stoort (Zegt dus meer over mij, dan over de auto!)

Ah, fijn! Klaagpunt 1 gehad, door naar nummer 2 (het verhaal wordt alleen maar beter! ) De Golf is uitgerust met het 'driemaal 3-line pakket' zoals dat mooi in advertenties wordt genoemd. Maar wat betekend het? Nou, driemaal R-line staat voor: 1. R-line interieur (Stuur, stoelen, Led lampjes, strips, matten, etc), 2. R-line Exterieur (bumpers en logo's), 3. R-Line onderstel.
Laten we positief beginnen. De stoelen zijn uitstekend, Ja in de BMW had ik lederen sportstoelen met been verlengers. Die stoel kon veel lager, en zat naar mijn mening nog beter. Maar deze Stoel van de Golf doet er niet veel voor onder.
Exterieur: Tjsa, ik neem aan dat jullie de foto's hebben gezien. Het volledige R-line pakket in combinatie met de kleur Lapiz blue met donkere dynamische achterlichten, zorgt er voor dat het een echte koppendraaier is. De plaatselijke MacDonalds jeugd heeft zich ook al meermaals vergist, ze denken dan dat er een echte R aan komt rijden. (Met het hoogtepunt dat er een 15 jarige carspotter er foto's van ging maken, ik ging er best goed op. haha.) puntje van kritiek, 18 inch had m nog veel beter gestaan!
Onderstel: Ja... Hier komt het 2e grote kritiek punt. Nu ik dit schrijf rijd ik al een klein half jaar met deze auto en moet mijn kritiek een beetje bijstellen maar man, wat heb ik hier aan moeten wennen. Oké, mijn BMW was een 116D EfficientDynamics (dit betekend dat het onderstel was verlaagd en dus stugger was), Had achterwiel aandrijving, 50/50 gewichtsverdeling, 18-inch wielen, Michelin PS 4 banden en er het was een product uit München.
Kwa rijden, is de Golf totaal niet te vergelijken met de BMW. Ga je dit wel doen (Wat ik in het begin deed) dan valt de Golf hier echt door de mand. Ik houd zelf van een stevige communicatieve auto, en dat is de golf niet. De Golf is een allemans vriend en ondanks het R-line onderstel nog steeds gericht op comfort. Dat is dan ook gelijk de conclusie. Het onderstel is prima voor als je dit zoekt, zoek je een echt lekker sturende auto dan is BMW je merk! Toch om het positief af te sluiten! Ga je even naar de supermarkt dan pak je toch liever de Golf. De BMW voelt op een parkeerplaats groter, logger en alles onder de banden en de aandrijflijn wringt dan heel erg. +1 voor de Golf!

Voordat ik nu start aan de lijst van de opties die erop zitten, Wil ik 1 optie uitlichten die ik heel erg mis. De BMW was voorzien van een Harman/Kardon systeem. 5 speakers, 5 tweeters en 2 subwoofers. De Golf stond in de advertentie met het Dynaudio pakket, helaas bij het bezichtigen bleek dit niet waar te zijn. Vergelijk ik de standaard speakers met de standaard speakers van de Mercedes-Benz, dan is het geluid meer dan prima. Zeker bij normaal volume zit er prima geluid in! Hoge tonen zijn helder, laag is aanwezig maar geeft niet lekker een diepe bass. Mis ik het HK systeem, ja! Maar dat is mijn eigen schuld. Ik had ook door kunnen zoeken naar een Golf met Dynaudio pakket.

Wat zit er dan wel op!
* Adaptive cruisecontrol
* Keyless entry
* Spiegelpakket (verwarmd, spiegel kantelt, inklapbaar en een lampje onder de spiegel)
* Binnenspiegel automatisch dimmend
* Sportstoelen met Lendesteun (ook de bijrijder)
* Apple Carplay - Android Auto
* Virtual cockpit
* LED koplampen (Geen LED plus)
* Dynamische achterlichten (smoke)
* Achteruitrijcamera
* PDC voor en achter
* Stoelverwarming
* Winter-pakket (Ruitensproeiers verwarmbaar)
* Getinte ramen achter
* R-line sportstuur (Met flippers)
* DAB Radio
* Vermoeidheidsherkenning
* Variabele stuurbekrachtiging
* XDS Sperdifferentieel
* Traffic Jam Assist
* Auto remt automatisch bij het achteruit rijden naar objecten (Geen idee wat hier de naam van is)



Over het algemeen een fijne auto, maar wel erg mainstream. Uiteraard zijn er in de afgelopen 6 maanden wel wat kleine irritaties geweest. Deze worden allemaal nog aan de volgende update toegevoegd (maar iets met Tijd!)
Ik zou het op prijs stellen als jullie deze review willen beoordelen. Mocht je feedback hebben, let me know!

63000 km & 33 maanden

  • 87.000 km

De Golf heb ik nu ongeveer 33 maanden, en in die 33 maanden zo'n 63.000 kilometer gereden.

Er is 1 ding die ik recht wil zetten. In mijn eerste post heb ik gesproken over distributiekettingen en dsg-problemen. Ik was zelf inderdaad niet op de hoogte van dat deze 1.5 geen distributieketting heeft, maar de problemen uit het verleden zouden voor mij persoonlijk wel hebben mee gespeeld als ik de auto zelf zou moeten kopen!

Dat Volkswagen het DSG probleem volledig onder controle heeft, is ook niet waar. Mijn auto heeft nog de eerste bak (maar wat wil je bij 87000 km), maar ik zie toch veel collega's, vrienden en klanten waarbij de DSG bak toch echt een revisie nodig heeft rond de 100.000 km. (wat in mijn ogen, als geen groot VAG fan, toch erg snel is)

Oké, dat recht gezet hebbende. Nog even een update over de auto. Dit zal ook gelijk mijn laatste update zijn, aangezien de auto aan het eind van deze maand gaat vertrekken. Wat? Nu al! Ja, aangezien ik van baan wissel en ik de auto moet inleveren.

Maar, nou moet ik ook toegeven dat ik er niet heel rouwig om ben. Na bijna 3 jaar zijn er een aantal punten die me heel positief hebben verrast, maar ook een aantal zaken waar ik wat minder over te spreken ben. Ik begin met het positieve, als je dan het klagen zat bent, kun je het laatste gedeelte van de review overslaan! ;)

#1 Prestatie
De 1.5 heeft maar 150 pk. Ja, bewust maar, kijk je naar de gemiddelde tesla, of andere EV, dan is 150 pk maar weinig. Maar zeker in combinatie met de automaat, heb je altijd het idee dat je meer dan genoeg vermogen hebt. Ook met tandemasser aanhanger aan de haak, voeg je zonder moeite in op de snelweg op snelheden die je zelfs zonder aanhanger niet mag rijden.
Ook als je zonder aanhanger op een lege snelweg rijdt, is 220 op de teller een makkie.

#2 Comfort
Waar een sportieve auto altijd aan het uitdagen is, is de golf vooral rustig. Op mijn rit naar Italië (2022) heb ik de Adaptieve Cruise Control aangezet op 160 en je rijdt gewoon ontspannen duizend kilometer weg. Zelfs op de terugweg, 1 dag in m'n eentje 1100 kilometer weg gereden en ik stapte nog best fris weer uit de auto.

#3 Eenvoud
Eenvoud op 2 verschillende manieren. Dan bedoel ik de bediening van de auto. Gewoon een simpele keuze hendel om de automaat in D te zetten, de airco bedien je zonder te kijken en alle knoppen zitten waar je ze verwacht. De 2e manier van eenvoud bedoel ik het gemak waarop de auto rijdt, stuurt. Omdat je in vergelijking met een BMW wat meer op de auto zit in plaats van erin, kun je bij het parkeren of in wat krappere situaties veel makkelijk om je heen kijken. Hierdoor voelt de auto kleiner dan hij is, en is hij makkelijker te besturen.

#4 Ruimte
Met 4 volwassenen in de auto, met koffers en handbagage naar het vliegveld. NoProblemo! zelfs dan, op de autobahn gewoon lekker mee tuffen en de auto voelt goed aan. (De eerste keer vergat ik de bandenspanning iets te verhogen, dan rijdt hij in een keer helemaal niet zo lekker. Maarja, daar kan de auto niks aan doen) Even naar de bouwmarkt en een plak van 2.5 meter ophalen, Noproblemo! Aan het slopen en even een kofferbak met puin weg brengen, NoProblemo.

#5 Looks
Dit is toch waar ik de auto op heb uitgekozen. Aangezien het model golf 7 al is geintroduceerd in 2012, en het model dus inmiddels (afgezien van de facelift) al 11 jaar oud is. Vind ik het nog steeds een strak model. Nou ben ik ook wel een poetser, en staat de auto er vrijwel altijd gewassen, en gepoetst met een beetje bandenzwart erop bij. Dus dan vraag je af en toe ook wel om reactie vanuit de buurt. Denk dat iedereen het er wel over eens is, dat het een mooie sportieve auto is, die niet over de top is! (18 inch wielen hadden m wel beter gestaan dan deze standaard 17 inch)

#6 Veiligheidssystemen
Adaptieve cruise control
Collision avoiding
De veiligheidssystemen werken perfect. De cruise control houd wel veel afstand, maar dat is puur en kwestie van gewenning. Ik gebruik hem dagelijks en vooral in de file, wat heerlijk dat je dan niets hoeft te doen (als de automaat dan ook nog soepel zou werken....). Rustig aan het parkeren en toch net dat paaltje over het hoofd zien, de Golf niet! die stampt gewoon op de rem en voorkomt een aanrijding. Net iets de hard in de regen? De golf merkt het op en zet de cruise control uit om de snelheid te verlagen. Rem je net te laat, de golf maakt wel een noodstop voor je. Ik heb de auto denk ik maar 3 of 4 keer kunnen betrappen op valse waarschuwing. En dat vind ik op ruim 60.000 km een hele nette score.
Slechts 1 ding wat beter zou kunnen. Als het maar iets sneeuwt, dan werkt de ACC niet meer. Helaas kun je dan ook niet omschakelen naar Cruise Controle zonder afstandsregelijk maar moet je gewoon zelf het voetje op het gas houden. Nieuwere modellen zijn al uitgevoerd met een verwarmde radar wat het probleem natuurlijk ook oplost!

-------------------------------------------------------------------------------
En dan de nadelen. Ik neem nog even een slok van mijn glas azijn!. ;)

1# DSG automaat
Hoe vaak ik geen ruzie heb gehad met deze bak. terugschakelen naar 5 duizen toeren per minuut terwijl je half gas geeft, aankomen bij een verkeerslicht en bij het gasgeven gewoon niet meer aangrijpen, rammelen, harde klappen geven, niet vloeiend schakelen, en misschien nog wel het meest irritante, tijdens het straatje keren al meerdere keren niet van Drive naar Reverse willen of anders om. Daar sta je dan midden op de weg. Met geduld lost het probleem zich dan wel weer op, maar dat is nou net een van de dingen die ik niet heb. En zeker niet als je nog een klein beetje rolt naar de auto achter je, de auto in Drive zet om naar voren te gaan. Maar je last minute toch nog moet gaan remmen om een aanrijding te voorkomen, omdat de auto gewoon niet in z'n Drive wilt.

2# Stoel en zithouding
in mijn vorige auto's heb ik nooit last gehad van zitpijnen. Het zij in de billen, benen of rug. Bij de Golf heb ik het soms al na 10 minuten. Op mijn reis naar Italië, 3200 km retour, heb ik de stoel ook meermaals echt vervloekt omdat m'n rug dermate pijn begon te doen dat ik me afvroeg of ik niet gewoon een hernia had. Maar nee, na thuiskomst bleek er niets met m'n rug aan de hand te zijn maar was het puur de zithouding. Nog merk ik ook dat ik weinig steun heb in m'n rug en dat de zitting niet volledig aansluit tegen m'n bovenbenen. Dit omdat de stoel niet kan kantelen. Dit zou ik kunnen oplossen door verder van het stuur af te gaan zitten, maar dan kan ik het stuur niet ver genoeg naar me toe halen. Dit doen andere merken (mercedes, BMW, Volvo en Renault) toch echt beter!

3# Olieverbruik
Iedere 25000 km moet de auto voor een oliebeurt, na 15000 km moet ik toch een liter bijvullen en als hij 10.000 km later voor de beurt gaat, is een groot deel van de bijgevulde olie weer verdwenen. Dus olieverbruik is 1 liter op de 15.000 km. (nu zullen er vast veel mensen zijn die dit weinig vinden. ik vergelijk het met mijn ervaring van andere merken en modellen en vind het onnodig. Waarom kunnen zij het wel) Is het dan een issue van mijn specifieke auto, Nee. Zelf een T-Roc (bj. 2023) kreeg na 7.000 km al de melding dat er olie bij moest. Na nog eens 7.000 km weer. Op de zaak rijden relatief veel 1.5tsi's en ze hebben het eigenlijk allemaal.

4# wegligging
Kijk, dit punt benoem ik graag als laatst, omdat niet iedereen hier last van zal hebben. Ik ben zelf een sportieve rijder, en dan vooral graag op een bochtige dijkweg of een leuke bocht op het klaverblad. (In iedergeval wanneer ik niemand tot last ben!!). De auto staat op Michelin CrossClimate2 banden. (ook niet ideaal om sportief mee te rijden) en op 17 inch, wat ook niet helpt om echt sportief te zijn.
Wel kun je dus heel mooi het karakter en het balans van het onderstel uitproberen. En die is 100% onderstuurd, en dat doet hij ook best snel.
Nogmaals, 80% van alle bestuurders zullen dit niet eens merken of zeker niet als nadeel zien. Bij mij mag autorijden ook gewoon leuk zijn, en dan merk ik het wel.


Conclusie:
Zoek je echt een sportieve auto, dan is een R-Line onderstel en een R-Line pakket niet voldoende! dan kun je beter zoeken naar een ander sportief model. Zoek je gewoon een auto om van A naar B te komen, en neem je een beetje olieverbruik voor lief, en heb je wat meer geduld dan ik heb, dan is het een prima auto! Voor mij, weer opzoek naar een BMW! :D

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.