Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2018)

autoreview

Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (2018)

Signalement

UitvoeringGolf 1.4 TSI GTE
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een hybride

  • 33.000 km

De afgelopen maanden gebruikte ik de Volvo XC90 2.5T benzine voor woon/werk verkeer. Het zal niemand verbazen dat dat betekend dat je dan regelmatig aan de pomp staat en hoewel de tank snel gevuld is is de portemonnee net zo snel geleegd. Een zuinigere auto zou dus geen kwaad kunnen.

Uiteindelijk viel de keuze in eerste instantie op een eGolf met een schamele 200km range. De ID3 met een veel grotere range is namelijk nog niet leverbaar. De absurde voordelen die je op deze EV krijgt zorgen ervoor dat het hier een veel geziene verschijning is. Echter heeft EV nog steeds zijn nadelen natuurlijk. Het grootste nadeel is nog altijd de range (zeker bij een eGolf) en de nog steeds hoge prijs voor hetgeen je er voor krijgt. De voordelen in mijn geval zijn onder andere geen BTW, geen wegenbelasting, geen tol op de snelweg en gratis laden op werk.

Nu hoor ik een enkeling al denken dat ik dus een EV zou gaan rijden puur en alleen om de financiele voordelen en dus niet omdat het beter is voor het milieu! Dat klopt. Hoewel ik zeer begaan ben met het milieu heb ik niet de illusie dat een EV de milieuvriendelijker keus is. Hoewel ik hem thuis in ieder geval wel kan laden met 100% groene waterkracht-stroom laat de productie van het ding alleen namelijk al een buitensporig grote voetafdruk achter. Voordat ik de balans weer recht gereden heb ben ik al aan een nieuwe auto toe.

Nu zal ik ook niet zeggen dat electrisch rijden per definitie niets is. Ook zonder fiscale voordelen heeft het zijn positieve kanten. Zo is het stil, trekt super op en puur het gebruik er van is milieuvriendelijker dan rijden op benzine/diesel. (noot dat ik begaan ben met het milieu, de klimaathysterie laat ik graag aan mij voorbij gaan)

Aangezien mijn dagelijkse rit naar en van werk zo'n 30km bedraagt en ik de auto op werk op kan laden is dus een echte range van 30km voor mij voldoende. Dan rijdt ik feitelijk altijd op de batterij want boodschappen doen etc. is minder ver rijden dan mijn dagelijkse rit naar werk. Een hybride is dus een prima oplossing en dat betekend ook dat er een stuk minder accu's voor geproduceerd hoeven te worden waarvoor de bevolking in en rondom de mijnbouwgebieden in zeer arme landen rijdend in hun Peug 505 mij natuurlijk erg dankbaar zullen zijn.

Om weer terug te komen op het verhaal.... Aangezien we dus toch bij de eGolf aangekomen waren was het hybride alternatief de Golf GTE. Een 1.4 TSI met als extra een naaimachinemotor erbij waarop hij in het aller beste geval met warm weer en een fluwelen voet 50km ver zou moeten kunnen komen. In praktijk zou 30km dus haalbaar moeten zijn.

Nu komt over een paar maanden de Golf VIII op de markt en mede daardoor werd er een zeer leuke aanbieding verstrekt op de koop van een demo-model Golf VII GTE. Een dark metal blue gespoten wagen met fraai 17 inch eronder in de winter en 18 in de zomer. Zeer compleet uitgerust met onder meer alcantara comfort sport stoelen. Zowel comfortabel en sportief dus volgens VW. In ieder geval zitten ze goed.

Na levering en uitleg van de verkoper zijn we thuis dus aan het laden geslagen. En dat valt alles mee. De auto staat droog, de stekker gaat in het stopkontakt en het andere eind in de neus van de Golf. Zo'n 3 uur later is hij dan weer vol. De rit naar werk is op het moment met de kachel aan, stoelverwarming aan en rond het vriespunt buiten precies te doen op alleen de accu. Als je de auto voorverwarmd aan het stopcontact blijft er zelfs een stukje over.

Het rijden zelf is best indrukwekkend. De auto start altijd in de E stand op en is dan al vrij vlot. Niet dat je er stoplichtsprintjes mee gaat winnen maar je rijdt simpelweg vlot mee met het verkeer en er is genoeg over om even rap een vrachtwagen in te halen. Is de accu leeg dan gaat de 1.4 benzinemotor aan. Dat dat gebeurd merk je nauwelijks. Wel zie je de display veranderen naar RPM in plaats van procent vermogen. Als je zo rijdt dan wordt de benzinemotor af en toe gestopt om op electrisch verder te gaan en dan weer gestart als het nodig is. Hier merk je echt niets van; het rijdt gewoon exact als een benzine automaat.

Een andere stand is de GTE stand. Deze kun je bij vertrek meteen selecteren en dan heb je dus een volle accu en een volle tank tot je beschikking die tesamen zorgen voor 205 pk. Anders dan de normale hybride stand is deze stand niet bedoeld om zo voordelig mogelijk de kilometers af te leggen maar om het zo snel en leuk mogelijk te doen. Je voelt wel dat het een wat zwaardere Golf is dan de gewone benzine maar de wegligging is zeer goed en de acceleratie meer dan voldoende om je een beetje een Senna te voelen. Een zeer leuke verrassing in een hybride mobiel. En al met al valt in de GTE stand het verbruik ook nog wel mee. Het komt in ieder geval bij lange na niet in de buurt van de XC90 2,5 liter 5 pitter.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.