Volkswagen Golf 1.4 TSI 122pk Highline (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.4 TSI 122pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 140.500 km |
KM-stand laatst | 170.540 km |
Golf 6 1.4 TSI 122 Highline
- 141.000 km
Nadat mijn vorige auto (golf 6 1.6 tdi) steeds meer kilometers had afgelegd en mankementen begon te vertonen en uiteindelijk ook nog de koppeling aan vervanging toe was begon de zoektocht naar een nieuwe auto.
Eerst opzoek gegaan naar een seat leon 5F, maar na proefgereden te hebben in een 1.6 tdi was ik qua rijplezier niet overtuigd, en de tsi’s waren duurder.
Ook gekeken naar een seat ibiza fr, maar door mijn lengte (1.91) zat ik er niet comfortabel genoeg in.
Uiteindelijk besloten om toch weer voor een golf 6 te gaan, (ook deels omdat ik nog veel onderdelen had van de vorige) maar dit keer met meer optie’s en een model dat aan mijn eisen voldeed.
Dit keer wou ik een Tsi omdat ik vind dat het veel meer rijplezier biedt om toeren te draaien, ook het geluid van benzine is iets waar ik van hou.
Ik woon in belgië en de benzineprijs is nu €1.31 (euro 95), daarbij is wegenbelasting voor het model dat ik heb gekozen jaarlijks maar +-250€, dus de keuze was snel gemaakt.
In augustus een zwarte 1.4 tsi 122 gevonden met 141.000 km op de klok en op een zaterdagmiddag gaan bekijken, na uitgebreid proefgereden te hebben was ik meteen verkocht, wat een verschil met de 1.6 tdi (slowmotion)
Natuurlijk heb ik ook alle slechte ervaringen met de tsi motoren uit 2009-2012 gelezen maar omdat deze zeer gezond klonk en eruitzag, volledig dealer onderhouden was met onderhoudshistoriek (weliswaar duitse import) heb ik het toch erop gewaagd.
Na een 2tal weken rijden begon het probleem met inhouden bij volgas optrekken tussen 2200-3000 tpm. Deze bij een vriend gebracht en na uitlezen was de diagnose (overslag/misfire in cilinder 3). Hij heeft toen de bobine van die cilinder vervangen, en gelukkig sinds toen niets meer ondervonden. Bij koude start hoor je soms het welbekende tikkende kettinggeluid voor 1-2 min maar daarna is dit weer weg en rijdt hij als een zonnetje.
Het betreft een Highline uitvoering met o.a.:
-Stoelverwarming
-5 deurs uitvoering met 4 elektrische ramen
-automatische airco
-parkeersensoren
-navigatie
Het is een prima auto voor lange afstanden en ook voor in de stad. Ik rij 2-3x per week een rit van 100km en terug, en voor de rest dagelijks korte ritten van enkele km’s. Door de zachte highline sportstoelen vind je gemakkelijk je zitpositie en stap je uit zonder rugklachten. Het schakelen gaat zoals je gewend bent van een Vw, korte bewegingen en soepele koppeling.
Met 122 pk ben je op papier niet heel erg overtuigdend, maar heb al enkele malen snellere auto’s aan het stoplicht bijgehouden.
daarbij kan je in de 3de versnelling nog rotonde’s nemen op je gemak, en op de snelweg kan hij in z’n 6 blijven om even in te halen.
Schakel je op onder de 2000 toeren dan rijdt hij comfortabel stil, trek je hem door tot 6000 toeren dan bromt hij lekker voor een 1.4 motortje. Topsnelheid heb ik 204 op de teller aangetikt, en zelfs bij deze snelheden voelt de auto stabiel en comfortabel aan.
minpunten:
-Het verbruik.
Rijd je gwn netjes 120-130 per uur dan blijft het verbruik 6.2-6.7/100 op de snelweg, maar ik zelf rijd vaak door als het kan, 150-160 en dan zit je snel al boven 8/100, zeker nu het kouder word.
-duurt best lang tot de motor op temperatuur is, bij korte ritjes van 2-5km is hij soms nogniet helemaal opgewarmd dus dan kan je niet doortrappen.
Wat ik heb veranderd aan de auto:
-Led dynamische achterlichten (dark cherry)
-led koplampen & dagrijlichten
-rcd 330 carplay navigatiescherm
-stuur alcantara/leder met rode trim gewrapt
-uitlaatsierstuk
-voorkant logo zwart
Wat ik nog zal doen/veranderen:
-chiptuning op maat (mss icm met cold air intake)
-uitlaat middendemper verwijderen
-andere velgen erop, die ik overigens al heb van mijn vorige auto (zwarte gti austin 18’ velgen)
-ramen tinten
Ik zal proberen elke 10.000 km een update te plaatsen.
Grts
Een jaar & 30.000 km verder
- 170.540 km
We zijn een jaar verder en de golf rijdt nog goed, geen grote problemen gehad. Natuurlijk heb je bij een 11 jaar oude auto dingen die verslijten en kapot gaan, ook bij deze. Dat moet je voor lief nemen als je een tweedehands wagen aankoopt zonder garantie.
Bvb de schokdempers achter van de ophanging & gasveren van de kofferbakdeur moeten binnekort vervangen worden.
De bobine’s zijn een bekende kwaal bij deze motortype. neem alvast een bobine abbonement als je lang wil doorrijden met een 1.4 tsi
In het begin moest ik de 2 rechtse bobine’s vervangen. Na een half jaar kreeg ik weer na uitlezen de foutmelding misfire, deze keer in cilinder 1 & 2. Toen heb ik zelf 2 bobine’s gehaald en vervangen. Nu vorige week heb ik de grote beurt zelf uitgevoerd. Olie, filters en bougies vervangen. En tijdens het uithalen van bobine 3 bleef het rubber achter op de bougie, deze moest dus weer vervangen worden. Verder geen problemen gehad.
In het vorige review meldde ik dat de ketting na koude start (na een nacht stilstaan) enkele seconden ratelt en enkele minuten tikt. Na research gedaan te hebben blijkt dit lage oliedruk te zijn. Dus bij de grote beurt heb ik een speciaal oliefilter van Mann geplaatst met terugslagkleppen zodat de motor eerder oliedruk heeft. Nu is er geen getik meer.
Probleemmotor is dus een groot gegrepen woord.
Verder begaf het brandstoftankslot het. Toen ik wou tanken ging die niet meer open dus naar een bevriende garagist gereden en deze heeft hem vanuit de kofferbakruimte opengemaakt en opengelaten. Deze gaat dus niet meer op slot. Ben nog aan het zoeken waar ik dit onderdeel kan halen en dan zelf vervangen.
Ondanks deze reparaties maken de prestaties, comfort en het rijden in het algemeen het weer goed. Ik zorg altijd goed voor de auto, op tijd onderhoud uitvoeren, Rustig warmrijden en turbo altijd laten afkoelen voor je hem uitzet, olie en koelvloeistofpijl vaak controleren, dan vermijd je al een heleboel problemen.
Upgrades:
Ik had een sportluchtfilter van pipercross geplaatst en nu hoor je de turbo luider en pakt de motor iets beter op bij lage toeren.
Toen ik onder de auto lag zag ik dat mijn auto geen middendemper meer heeft ? Vanaf de katalysator tot einddemper is dit een buis. Weet iemand of deze wel aanwezig zou moeten zijn? Dit verklaart wss de mooie diepe brom bij accelereren.
Verder heb ik er 4 nieuwe banden onder: Fulda sport control 2, ik kan deze banden iedereen aanraden die veel grip in regen wil (ook snel bochten nemen), en een laag afrolgeluid. Voor deze prijs €80 per stuk in het formaat 225/40/18 zijn dit zeer goede banden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.