Volkswagen Fox 1.2 (2006)

autoreview

Volkswagen Fox 1.2 (2006)

Signalement

UitvoeringFox 1.2
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst111.000 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 103.000 km

Deze auto deel ik samen met m’n collega als bedrijfsauto. We vragen ons af waarom ze geen diesel hebben aangeschafd, omdat er in 2 jaar al zo’n 80.000 km mee is afgelegd, maar goed tegenwoordig ligt de benzineprijs erg dicht tegen de dieselprijs aan. Ik zelf rij er sind kort ook in, m’n collega heeft ervoor veel km’s in afgelegd.

Je ziet dit model veel als reclame auto, dat is deze ook, zij het erg bescheiden met een paar stickers van m’n werk. Als je ze particulier ziet, rijden er vooral 50+’ers in, mede vooral vanwege de hoge instap en natuurlijk voor weinig poen een (echte) VW.

Een volkswagen, en toch ook weer niet. Wat mij direct opviel was de bediening van het licht, geen knop naast het dashboard, maar aan de stengel voor de richtingaanwijzer, het lijkt daarmee wel een japanner of fransoos. Ook de layout van de km teller is niet bepaald volkswagen, maar wel erg mooi. Vooral wanneer je de sleutel in het contact doet, is het leuk dat de wijzertjes opeens tevoorschijn komen. Geen blauw met rode wijzers, maar wit met rood, ook erg mooi. Helaas geen koelwatertemperatuurmeter, wel een grote benzinemeter, maar helaas een slecht afleesbare toerenteller, die hadden ze net zo goed weg kunnen laten.

De stoelen zijn voor mijn lengte 1.90m redelijk. Elke dag 2x 50km is goed vol te houden, wanneer we groter afstanden moeten afleggen ga ik liever achterin zitten. De voorstoelen bieden te weinig zijsteun (het zijn ook geen echte VW stoelen). Ook kom ik met m’n knieen tegen de middenconsole. Achterin daarentegen, een zee van ruimte, ongelooflijk in deze klasse, waarschijnlijk ook het doel van VW, in een polo zit je veel krapper achterin. De stoelen achterin zitten ook veel beter, het zijn eigenlijk 2 separate zitjes, met ertussen bekerhouders, bijna soort limo idee, jammer dat ie daarmee echt maar voor 4 personen geschikt is.

De wegligging is redelijk te noemen, bij zo’n 130km/h wat er meestal in gereden wordt, is de wegligging goed, ook weinig irritant. Maar zodra het begint te waaien begint de ellende, je moet dan het stuur echt goed vast houden om goed op de weg te blijven. De 1.2 rijdt goed, ok een 1.4 was lekkerder geweest, maar je komt vooruit, bij 120 km/h rij je zo\\\'n 4000 toeren, best flink, wat ook resulteerd in een aardig verbruik van gemiddeld 1 op 12/13. Doordat de auto behoorlijk zwaar en hoog is kom je met de 1.2 niet supersnel vooruit, een tijd geleden heb ik een week in een polo 1.2 gereden en die trekt veel sneller, waarschijnlijk heeft dit met de aerodynamica te maken en gewicht?

Update 20-06-08
Intussen rij ik steeds meer in deze auto en begin je hem toch wat meer te waarderen, hier onder een paar plus en minputen

Pluspunten:
- Ruimte voor achterpassagiers
- Ook redelijk geschikt voor lange afstanden
- Hoge zit (ideale bejaardenbak)
- Goed overzicht (mede door goede grote spiegels)
- Goede wegligging, ook op de snelweg tot 140 km/h
- Veel bekerhouders en opbergvakjes
- Binnenverlichting gaat aan en blijft 2 min. branden zodra je
de motor uit zet

Minpunten:
- Stoelen bieden weinig steun
- Geen echte VW, afwerking slecht vergeleken met andere modellen VW\'s
(kunststof verschiet, logo\\\'s roesten, elektronica doet raar, binnen 2 jaar!!)
- Verbruik, gemiddeld 1 op 12/13 voor een 1.2!!!
- Gemis aan power bij het optrekken op de snelweg
- Mini dashboardkastje, past net 1 pen in
- Verlichting blijkt storingsgevoelig (schijnt sowieos typisch VW te zijn)

Update 22-7-08
Een week geleden wou ik ’s ochtends de auto starten maar zag dat het display helemaal niet meer brande, toen ik de auto wou starten deed hij niets. M’n vader gebeld of hij met startkabels van zijn VW de mijne aan de praat kon helpen, maar helemaal niets. Toen VW service gebeld, zij hadden een hele dikke startkabel bij zich en kregen de auto wel aan de praat, de accu was door onbekende oorzaak helemaal leeg geraakt. (wellicht is dit een typisch VW probleem, mijn vader heeft het met zijn VW ook 2x eerder meegemaakt). Overigens meldde het instructieboekje dat er alleen een dikke startkabel nodig is voor VW’s met een dieselmotor, dus raar dat hij niet wou starten. Nadat de accu weer opgeladen is door het rijden geen problemen meer.

Update 15-9-08
Auto is voor een beurt geweest. Momenteel geen noemenswaardige problemen. Nul olieverbruik, het enige is dat bij een regenbui (en dat heeft het afgelopen herfstzomer nogal gedaan) er water lekt bij de bestuurdersdeur. Gelukkig nu in september minder regen, dus geen last meer.

Update 19-10-08
Tot op heden weinig problemen, wel gebruik in regelmatig de ruitensproeier en deze zijn erg snel leeg, ondanks dat er toch zo\'n 3 liter in gaat. Olieverbruik is 0.

PROBLEMEN

  • 103.000 km

- krakende ruitenwissers, wat totaal niet over gaat, ondanks tig keer vervangen
- wegvallend display van de km stand
- wegroestend vw logo op de achterklep, een jaar na aanschaf begon het al
- kunststof v/d spiegels gaat wit uitslaan (zie foto)
- kapotte verlichting die 4x is nagezien, voordat ie gemaakt was.
- kapotte lamp, bij vervangen gelijk een storingsmelding
- accu door onbekende oorzaak helemaal leeggetrokken

Geen noemenswaardige problemen, hij is tot kmstand 48.000 bij de dealer geweest, de motorkapontgrendeling is inmiddels ook vervangen. Inmiddels staat de teller op 81.000, mijn collega was door tijdsgebrek het onderhoud beetje vergeten. Hij had al 2x voor een beurt gemoeten, (inmiddels 33.000 km zonder onderhoud gereden) maar goed hij rijdt nog, ook totaal geen olieverbruik, is in al die 33.000 km nooit gepeild, maar zat bij de controle vandaag zat hij nog helemaal vol.

Afscheid v/d Fox 

  • 109.000 km

Erg jammer dat ze bij autoweek de hele myreview pagina's verandert hebben, het gemak iets toe te voegen of snel te lezen is er niet beter op geworden, maar goed, nu verder met de Fox. Binnen enkele weken zal hij weg gaan en omdat m'n werkgever geen andere auto wil krijg ik nu een royale kilometervergoeding, daar is de Nissan Almera 2.0 diesel voor in de plek gekomen. Tot op heden is de Fox eigenlijk geheel probleemloos. Ook met de strenge vorst start hij perfect, het verbruik met het koude weer ligt nu wel gemiddeld op zo'n 1 op 10, niet erg zuinig dus. Ik rij naar mijn werk zelden over drempels, maar ik las pas ergens dat je deze royaal kunt nemen met de Fox, en inderdaad bij mij op het dorp was een normale straat omgebouwd tot 30km/u zone met veel drempels, maar daar kun je met de Fox met gemak nog met 60 km/u over heen. 

Eindoordeel

  • 111.000 km

Inmiddels is de Fox terug naar de VW dealer en zal daar door m'n werkgever weer verkocht worden. Al met al een heerlijke auto, erg ruim in z'n klasse, drempelkoning, maar wel stoelen die net wat te weinig steun bieden en qua afwerking (met name het kunststof) net geen VW. Ik en m'n collega hebben er eigenlijk geen grote problemen mee gehad, de enige keer dat ie mij had laten staan was toen de accu geheel leeg was (reden is me nog steeds onbekend). Ik heb intussen al verhalen gelezen van mensen met een Fox 1.2 die nog geen 50.000 km hebben op de teller en genoeg problemen hadden, dit was gewoon een lucky car denk ik. Leuke auto, maar zou hem zelf nooit kopen, sowieso nooit een VW denk ik.

Extra reviewtje

  • 111.000 km

De auto is intussen al 2 jaar geleden ingeleverd, maar een collega van mij heeft een Fox prive gehad. Wel grappig om te vermelden dat ze veel dezelfde problemen heeft gehad die ik ook met de Fox had: lekkende deurrubbers, kapot slot, wegvallend display, kunststof wat verkleurd en last but nog least het probleem met de verlichting.

M'n collega kwam s'avonds thuis en toen bleven ook bij haar de lampen branden toen ze de schakelaar uitgezet had. Ze belde mij, omdat ik ook een Fox had gehad met dit probleem, ik gaf aan dat blokje (relais) uit het zekeringenkastje trekken, toen ging inderdaad de verlichting uit. Ze heeft het uiteindelijk bij de dealer laten repareren, maar deze auto had nog maar "slechts" 36.000 km's gereden. Wat een geweldige kwaliteit, uch uch.

Na alle problemen en omdat ze toch een grotere auto wilde, heeft ze hem ingeruild op een Ford Focus Wagon 1.6.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.