Volkswagen Fox 1.4 (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fox 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 162.000 km |
KM-stand laatst | 175.550 km |
WV Fox: een prima kilometervreterje
- 165.700 km
Wegens olie problemen was ik genoodzaakt mijn vorige auto. (Opel Corsa c 1.8 Gsi te verkopen). Via mijn lokale garagebedrijf heb ik vervolgens een VW fox 1.4 benzine, uit 2010, gekocht met 162.000 km op de teller. Ik heb de Fox nu ongeveer een maand in bezit en ben er zeer over te spreken. Voor mijn werk rij ik per week zon 600 km, waarvan 95% op de snelweg.
Uiterlijk:
eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de VW Fox niet heb aangeschaft wegens zijn looks. De fox staat ietwat hoog op zijn poten en sportieve lijnen zijn er niet echt in te ontdekken. Echter vind ik wel dat de Fox van de voorkant eruit ziet als een echte Volkwagen. In het interieur gaat functionaliteit voor design en is voornamelijk opgetrokken uit hard plastic, waarop krassen helaas erg goed zichtbaar zijn. Het instrumentarium is lekker eenvoudig en duidelijk. Wel mis ik een motortemperatuurmeter (Jammer want dit vind ik toch wel een onmisbare meter op het dashboard).
Ruimte:
Voor het segment heb je totaal niet het gevoel dat je in een kleine auto zit. Dit is niet alleen optisch, want met mijn 1.92m kan ik uitstekend zitten in de FOX. Daarbij is het in hoogte en diepte te verstellen stuur is een pré. En mocht je graag stoppen langs de pomp voor een bakkie koffie of flesje cola komen de talloze bekerhouders goed van pas. Het enige nadeel wat ik tot nu toe kan ondervinden is dat de stoel niet voldoende in hoogte verstelbaar zijn, waardoor je een beetje het gevoel heb dat je op de bok zit.
prestaties:
Mijn Fox heeft de viercilinder 1.4 in het vooronder liggen. Met 75pk en nog geen 1000kg kan je hiermee prima meekomen in het verkeer. Zeker in de eerste 3 versnellingen vind ik de Fox nog aardig vlot overkomen. Op de snelweg moet je wel zorgen dat je niet achter een vrachtwagen komt te zitten, want van 90km/h in z'n 5 moet je eigenlijk terugschakelen wil je een beetje fatsoenlijk kunnen inhalen. Verder loopt de motor mooi rustig, maakt niet veel herrie onder de 4.000 tpm en pakt die, mits in juiste versnelling, goed en soepel op.
Comfort:
Ik ben positief verrast over het comfort van de Fox. Mijn vriendin rijdt in een VW Polo 9N, en qua comfort doet de Fox er niet eens zoveel voor onder. Dit is vrij logisch te verklaren aangezien deze auto's op hetzelfde platform staan (PQ 24). De auto is prettig geveerd en gaat niet rollen als je een keer strak een rotonde neemt. Wel is de Fox erg gevoelig voor zij- en rukwinden, wat op de snelweg af en toe best onaangenaam kan zijn. Ook stuurt de Fox erg licht en zit er weinig gevoel in. Verder heb ik wel het gevoel dat de Fox nog best aardig is geïsoleerd. De motor is niet vervelend aanwezig en het banden geluid valt mee. (zeker gezien er geen premium banden op zitten).
Tot slot biedt de Fox met zijn stoelen uitstekend zitconform gezien het segment. Bij lange ritten blijven de stoelen voldoende steun geven. Het enige nadeel qua zitcomfort vind ik de stand van de pedalen ten opzichte van de stoelhoogte. Hierdoor krijg ik snelle verkrampte voeten.
verbruik:
Als je reviews zoekt naar de VW Fox komt het verbruik direct als groot minpunt naar voren. Ik heb ook ondervonden dat het niet de meest zuinige auto is. Ik heb echter een zeer rustige rijstijl (gemiddeld 105km/h) en haal gemiddeld 1:16. Dit vind ik persoonlijk zeer acceptabel. Maar als verbruik een belangrijk punt is voor jou als je een auto aanschaft zijn er denk ik betere alternatieven.
betrouwbaarheid:
Na een maand is het lastig om hier al een oordeel over te vellen. Echter heeft de Fox mij nog geen één keer laten staan en heb ik ook nog geen mankementen kunnen vinden. Rond de 170.000km krijgt die zijn kleine beurtje en zullen we zien hoe die er voor staat. Verder check ik 1x per week het oliepeil, elke 2 weken de bandenspanning en zorg ik altijd dat de motor op temperatuur is voordat ik boven de 3000 tpm kom.
Al met al ben ik erg tevreden over mijn VW Fox en raadt ik deze auto zeker aan.
achterstallig onderhoud
- 175.550 km
km stand: 175.550
Sinds ik mijn Fox in november 2018 heb aangeschaft heb ik er geen problemen mee gehad.
koud, nat of zonnig weer het is gewoon starten en lopen. en dat 5 dagen per week 125km per dag. Na ruim 12.000km ermee te hebben gereden was het tijd voor een onderhoudsbeurt. Dit onderhoud heb ik laten uitvoeren bij Carrec Technocenter in Soesterberg. (beter bekend van "klokje rond" :)
De feedback na de inspectie en proefrit was toch ietwat zorgwekkend. Het bleek dat de remblokken en remschijven aan vervanging toe waren. Verder moesten zowel de draagarmrubbers , brandstofilter en de multieriem vervangen worden. Tot slot kwam ook naar boven dat, na 175.000km, de bougies nog nooit zijn vervangen.
Al met al is er voorheen dus behoorlijk beknibbeld op het onderhoud van de Fox. Gelukkig ben ik verder erg te spreken over de fox is die het zeker waard om er nog wat geld in te steken voor onderhoud. Op deze manier hoop ik in ieder geval het achterstallig onderhoud iets te hebben ingehaald.
Wel ben ik buitengewoon te spreken over Carrec. Ze zijn erg professioneel, beschikken over veel kennis en hebben het beste met jou en je auto voor. Verder zijn ze erg duidelijk in de communicatie. Oftewel een aanrader!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren