Volkswagen e-Golf (2018)

autoreview

Volkswagen e-Golf (2018)

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Electrifying rijervaring

  • 2.100 km

Mijn zoektocht naar een nieuwe lease auto is in september 2017 begonnen. Vanwege de beperkte bijtelling en zeer goede ervaring met hybride rijden was het voor mij duidelijk dat het een elektrische auto ging worden. 4 jaar daarvoor heb ik al proefritten gemaakt en was toen al erg onder de indruk van het elektrisch rijden. De beperkte hoeveelheid laadpunten en de beperkte keuze in auto's was toen echter het breekpunt. Vandaag de dag is dit eerste absoluut geen probleem meer, zelfs in de ons omringende landen zijn inmiddels voldoende laadmogelijkheden. Dus proefritten maken maar. Op mijn shortlist de volgende 4 auto's.

Ampera (4e plaats):
Als eerste een Ampera gereden. Het was een heel fijn rijdende en vooral ook snelle auto, maar de kwaliteits beleving was duidelijk minder. Verder zou de levertijd 1.5 jaar zijn en vond ik de auto erg smal achterin.

Leaf 2.0 (3e plaats):
Na de proefrit in de Ampera de Nissan leaf 2.0 gaan bekijken op een speciale preview in Den Bosch. Helaas viel deze auto nog niet te rijden in Oktober 2017. De uitstraling en de ergonomie in de cockpit maakten echter geen indruk op me. Het is erg rommelig en doet eenvoudig aan. Ook de kofferruimte is niet praktisch en ik kon geen lekkere zit vinden in de stoelen. Prijstechnisch was het wel een interessante auto. Nu terugkijkende heb ik geen spijt dat ik deze auto niet heb gekozen. De actieradius is namelijk in de praktijk niet beter dan die van de e-Golf.

Hyundai (2e plaats):
Vervolgens de Hyundai Ionic proefgereden. Deze auto overtrof mijn verwachting. De Hyundai stuurt lekker direct en het stuur voelt fijn aan met voldoende feedback. Verder voel je redelijk goed wat er op de weg gebeurt. De auto is erg licht aan de voorkant waardoor de voorwielen snel grip verliezen. Er zijn 3 rijmodi, eco, normaal en sport. In sport reageert hij goed op het pedaal. In normaal mode moet je het pedaal diep indrukken om te versnellen. De regeneratie is in te stellen via de flippers, dit werkt fijn maar het is jammer dat de auto niet helemaal stopt hierop en je dus nog altijd het rempedaal moet indrukken. Ik kan mijn zit in de stoel niet vinden er is nauwelijks zijsteun en de zit is niet solide. Ook de steun in de rug is slecht. Ondersteuning voor de onderbenen is er ook niet.

De systemen in de auto doen goed hun werk. De adaptive cruise control werkt fijn en is op 4 afstanden in de stellen. Ook de lane keeping werkt fijn en doet snel zijn werk en waarschuwt netjes als je over de lijn gaan en/of het stuur niet vasthoud. De auto is niet supersnel maar wel voldoende snel. Ik kan achterin goed zitten met mijn lengte, ook met de benen. De kofferruimte is niet hoog maar wel lang. Het stuur is fijn en de stuurbediening van diverse functies is ook prima in orde. Navigatie instructies zijn prima en verschijnen ook op het dashboard. De algemene indruk van materialen is ook goed op de stoelen na.
Jammer dus dat er geen betere stoelen leverbaar zijn, gemiste kans wat mij betreft.

e-Golf (1e plaats en mijn keuze):
Vervolgens was er nog 1 auto over die ik wilde proefrijden, de e-Golf. Ook van de golf had ik niet zo'n hoge verwachtingen, persoonlijk ben ik geen Volkswagen fan omdat ik ze te doorsnee vind, ik mis een eigen karakter. Maar door de vele positieve reviews wilde ik hem zeker een kans geven.

De e-Golf proefrit:
Gelijk bij het plaatsnemen in de proefauto was ik verrast door de fijne zit, de kloppende ergonomie en de strakke uitstraling. Tijdens het rijden werd mijn enthousiasme verder vergroot, wat een lekker sturende auto (wel wat licht) is dit en wat voelt hij snel aan. De lane assist werkt zeer goed en actief ook de automatische cruise controle werkt zeer goed. Audio klinkt prima en heeft een groot bereik. Er is veel gevoel met de weg. Ik vind de auto uitnodigen tot sportief rijden. Verder is het afwerkings niveau hoog en komt wat mij betreft in de buurt van premium auto's. Dit is dus mijn keuze geworden.

De eerste 2000 kilometer:
Nadat ik mijn keuze had gemaakt was het vervolgens 5 maanden wachten voordat ik de auto in ontvangst kon nemen. (oorspronkelijk had men 3 maanden aangegeven). Het is een witte e-Golf geworden met de volgende opties:
- Achterlichten led, 3D in donkerrood uitgevoerd
- Achteruitrijcamera (Rear View)
- Ambiente pakket
- Bekleding, leder Vienna Shetland
- Bestuurdersassistentiepakket plus
- Digitaal instrumentenpaneel (Active Info Display)
- Koplampverlichting led Plus
- Vergrendel- en startsysteem zonder sleutel (Keyless Access)
- Warmtepomp
- Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend

Wat positief opvalt aan de e-Golf:
- De uitstraling van het interieur
- De fijne "handling', ergonomie en wegligging
- De rust en comfort in de auto
- Het entertainment systeem in algemeenheid
- Fijne navigatie
- Goede spraakherkenning en begrijpt goed wat je wil als je er tegen praat
- De stoelen/zithouding
- De ACC zolang deze geen onnodige ingrepen doet of error geeft
- De hoeveelheid bagage die je kwijt kunt als je de vlakke laadvloer eruit haalt
- Het dashboard met het actieve display en de informatie en instellingen die je kan doen
- De lane assist, de houd de auto netjes midden in de rijstrook
- De led plus verlichting. Wat een fijne meesturende lichtbundel geeft deze.
- Ik vind de ambiente verlichting zelf erg mooi en blij met deze optie
- Het feit dat de achteruitrij camera weg klapt en dus nooit vies wordt
- Het laden in het algemeen:
- De instellingen die je hiervoor kunt doen, o.a. het voorverwarmen en het uitstellen van het laden voor nachtstroom.
- Het snelladen gaat snel en je krijgt goede feedback over de laadstatus en de laadvoortgang (80% bijladen duurt ±30 minuten)
- De actieradius deze valt mij enorm mee. Ik haal tussen de 150 en 250 km op een accu. De 150 is bij continue snelwegrijden waarbij ik ±140km/u rijdt. 250km is bij gecombineerde wegtypes en mijn woon-werkverkeer waarbij ik ±20% stad, ±40% n-weg en ±40% snelweg rijdt.
- Het afremmen op de accu met de drie standen. Ik heb hem eigenlijk altijd in recupuratie stand 3 staan
- Bij het enkel openen van de kofferbak gaat deze ook vanzelf weer dicht, handig.

Wat negatief opvalt aan de e-Golf:
- De betrouwbaarheid van de ACC, deze heeft al 1 grote fout laten zien. Na een rem ingreep werkte hij niet meer. Ik heb de auto toen langs de kant moeten zetten en uit/aan moeten zetten om hem weer te laten werken
- De front assist: Bij het rijden op de linkerrijbaan op de snelweg heeft deze een keer onterecht ingegrepen en kortstondig hard geremd, gelukkig zat er niet iemand vlak achter mij anders was dit waarschijnlijk niet zo goed afgelopen.
- De Keynes entry. Deze doet het bijzonder slecht. Ik ben vanuit de Lexus gewent dat dit feilloos werkt. Wat een bagger systeem is dit bij de Golf. Vooral bij het op slot doen moet ik vaak meerder malen op de portier sensor drukken voordat hij sluit, waardeloos. Hiervoor ga ik zeker nog langs de dealer.
- De ruitenwissers. Deze zijn niet zwaar genoeg uitgevoerd en ik vind ze niet degelijk.
- De spiegel verwarming, deze is veel te traag. Vanuit een Lexus was ik gewend dat de spiegels binnen 10 seconden condens vrij zijn. Bij de golf duurt dit minuten.
- De airconditioning. Vooral bij zeer warm weer heeft deze onvoldoende capaciteit. Het duurt wel tot een half uur voordat hij de auto op de juiste temperatuur heeft.
- De getinte ruiten. De ruiten zijn mij niet donker genoeg en ik vind ook dat ze onvoldoende warmte tegenhouden.
- De sleutel, deze klapt regelmatig "open' in mijn zak.

Waar ik nog mijn twijfels over heb:
- De Carnet app, deze heeft het dagenlang niet gedaan, maar lijkt het nu redelijk te doen. Als deze het doet is het fijn om de auto te kunnen bedienen ermee en uit te lezen hoeveel actieradius je nog hebt.

Verder valt op dat zodra de accu bijna leeg is het vermogen geleidelijk afneemt van 100 naar 20%. Rond 70km actieradius is de boost mode niet meer beschikbaar (langere tijd 100% energie). Vervolgens neemt bij een resterende actieradius van 50km het vermogen af van 100% naar ongeveer 20% totdat de accu nog maar een paar kilometer te gaan heeft. Bij 20% ben je nog ongeveer even snel als een volle vrachtauto, dus echt niet handig.

Aanvankelijk was ik zeer enthousiast over de Volkswagen, echter nu na 2000km is dit enthousiasme wel een beetje getemperd. Het elektrisch rijden is ronduit fantastisch, ik zal nooit meer teruggaan naar een benzine/diesel auto. Het is heerlijk om niet meer te hoeven tanken voor woon werk verkeer. Het laden op lange afstanden is voor mij geen enkel probleem. Het is namelijk een welkome rustpauze op een lange rit waarbij naast de auto, ikzelf en ook de kinderen mooi weer even kunnen bijladen. Tijdens echt lange vakantie ritten huur ik simpelweg een grote premium auto net over de grens in Duitsland (wat vaak tot wel 80% scheelt in prijs met Nederland). Ik kan echter niet wachten totdat de premium merken met elektrische middenklasse auto's komen, want over de kwaliteit van de e-Golf heb ik toch wel wat twijfels gekregen. Maar al met al ben ik nog blij met de e-Golf. Nu even afwachten hoe de betrouwbaarheid is over een langere periode. Ik hoop echter dat wanneer ik weer een nieuwe lease auto mag/kan kiezen, de premium merken zoals Lexus, Audi of BMW ook een volledig elektrische middenklasse hebben. Dan verwacht ik dat bij deze auto's de componenten (met de hierboven genoemde problemen) wel voldoen aan mijn kwaliteits eisen.

Mocht je nog vragen hebben over de e-Golf stuur gerust een reactie. Ik beantwoord ze graag.

Beter dan een A6?

  • 22.000 km

Inmiddels zit ik over de 22000 km en rijd ik bijna een jaar in de e-Golf, tijd voor een update dus. Het rijden in de e-Golf blijft een geweldige ervaring. In het afgelopen jaar heb ik 3 echt lange ritten moeten maken. 2x 1100km (wintersport) en 600km op een dag. Voor de eerste 2 ritten heb ik er na lang wikken en wegen toch voor gekozen om een auto te huren. Dit was een dikke Audi a6 50 TDI Quattro. Ik kon deze Audi dus mooi vergelijken met de e-Golf. Het zal je misschien verrassen dat ik voor de kilometers die in in ons land maak de voorkeur geef aan de e-Golf, ondanks de enorme afmetingen en een enorm vermogen van de Audi. Hoe kan dit? Bij de Audi komt het vermogen pas vrij na 1 tot 2 seconden, terwijl het bij de e-Golf direct aanwezig is. Het turbo-gat bij de Audi diesel is echt enorm storend als je het directe koppel eenmaal gewend bent!! Waar natuurlijk niet aan te tippen valt is het door-accelereren van de Audi, als je bij 140 km/u het gas intrap volgt er 2 seconden later een enorm gebrul een gaat hij rap naar de 200+ km/u. Dat is fijn in Duitsland, maar heb ik hier in Nederland niets aan. Hier ben ik juist blij dat hij direct reageert, in de tijd dat de Audi de turbodruk opbouwt ben ik in de e-Golf mijn voorligger al voorbij. Daarnaast is de e-Golf stiller en voelt hierdoor comfortabeler. De stoelen in de A6 zijn natuurlijk wel beter, maar dat mag ook wel gezien het prijsverschil. Kortom ik was na een weekje in de a6 weer blij met mijn e-Golf en dit voelde absoluut niet als een achteruitgang, integendeel.

Verder heb ik een 600km rit gemaakt dit ging prima, 3x aan de snellader waarbij het laden de 3de keer ongeveer de helft langzamer ging. In totaal net geen 2 uur aan de lader gestaan. Voor mij geen probleem en zeker voor herhaling vatbaar. Ook kun je in mijn foto’s zien dat ik de accu een keer leeg gereden heb op 2km na. Waar je dan rekening mee moet houden is dat hij heeeeel traag wordt. Zie ook het schildpad lampje op het dashboard 😀. Je komt nauwelijks meer van je plaats. Met andere woorden, de laatste 10km van de actieradius is niet echt verantwoord om mee te rijden omdat medeweggebruikers zich dan aan je gaan storen.

Wat betreft mijn oorspronkelijk genoemde negatieve punten van de auto blijven ze eigenlijk allemaal staan. Voor de front assist en de Keyless entry ben ik na de dealer gegaan. De keyless entry kon men niets aan doen en het is een kwestie van gewenning dat de performance niet heel goed is. Mijn front assist is opnieuw gekalibreerd en heeft sindsdien nog twee keer onterecht ingegrepen. Niet fijn, maar vermoed dat dit erbij hoort. Hij greep eigenlijk alle keren onterecht in op de snelweg (linkerbaan) als ik een open trailer inhaalde, dus tegenwoordig alert als ik dit soort vrachtauto’s inhaal en de ACC aan staat. Een positief punt blijft de led verlichting, wat een geweldig lichtsysteem zit er op de e-Golf (ook hieraan kan de A6 niet tippen!)

Verder heb ik geen nieuwe problemen gehad en ben ik nog erg tevreden over de e-Golf . Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens