Volkswagen e-Golf (2018) #9

autoreview

Volkswagen e-Golf (2018) #9

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst38.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De volkswagen e-Golf rijdt fantastisch, maar schiet tekort in het bereik

  • 38.000 km

Deze Volkswagen e-Golf heb ik als leaseauto en echt, hij rijdt fantastisch. Een uitstekende wegligging, goede stoelen en van alle gemakken voorzien.

Het bereik van de e-Golf wijkt nogal af van de specificaties. Bij de verkoop werd netjes gemeld dat de WLTP norm op 300 km staat, maar dat het praktische verbruikt rond de 200 kilometer zal liggen. Met de optionele warmtepomp kan dit verhoogd worden naar 250 kilometer. Dit heeft mij er destijds van overtuigt om voor deze auto te kiezen. Er rekening mee houdend dat zaken meetstal iets positiever worden voorgesteld dan ze zijn, bedacht ik me dat ik met 200 kilometer binnen Nederland overal zou kunnen komen (van waar ik woon) en dat het na 200 kilometer helemaal nier verkeerd is om even uit te rusten en de auto op te laden.

Destijds heb ik op de pagina van ev-database.nl gekeken, helaas waren daar toen nog niet de praktijkcijfers opgenomen, want die geven een veel realistischer beeld van waar je qua bereik rekening mee moet houden (zie ook https://ev-database.nl/auto/1087/Volkswagen-e-Golf). In de praktijk red ik het in de winter niet om meer dan 110 snelweg kilometers te maken. De auto is zowel door de dealer als PON onderzocht, waarbij de aangeven dat de auto gelijk presteert aan andere e-Golfs, er technisch geen afwijkingen zijn, maar het verbruik wel hoog is. Vooral het gegeven dat deze auto gelijk presteert aan andere e-Golfs is nogal zorgwekkend. In een sarcastische bui heb ik weleens gezegd dat het lijkt op het dieselschandaal. Daar waren ook alle auto's hetzelfde, maar daarmee is het natuurlijk nog niet goed.

Zoals gezegd rijdt de auto echt heerlijk, en ik vindt het dan ook jammer dat Volkswagen mij met betrekking tot het bereik zo heeft teleurgesteld. Wanneer je overweegt om een e-Golf/elektrische auto aan te schaffen, hou dan rekening met het volgende:
- Maak een inschatting van je reisafstanden.
- Kijk goed naar de praktische verbruikscijfers (anders dan die van de leverancier)
- Kijk ook goed hoe snel de auto kan laden bij zowel een gewone laadpaal als bij een snellader. De e-Golf is hier behoorlijk in beperkt
- Bij mij is het zo dat wanneer de auto aangeeft 16.0 kWh/100km te hebben verbruikt, dan wordt er daadwerkelijk 18.9 kWh/100km geladen. Het daadwerkelijke energieverbruik ligt daarmee nog hoger.





3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    1
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens