Volkswagen e-Golf (2018) #3

autoreview

Volkswagen e-Golf (2018) #3

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst49.970 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk

Vandaag was het zover, ik kon mijn nieuwe leaseauto ophalen.

Na een aantal maanden van zoeken, vergelijken en proefrijden is de uiteindelijke keuze gevallen op een Egolf.
Uiteindelijk, want in eerste instantie had ik een Ioniq Premium besteld. De importeur meldde echter na 3 weken doodleuk dat de gewenste kleur niet meer leverbaar zou zijn op het 2018 model. Omdat ook het leasebeleid binnen het bedrijf veranderd was, heb ik de bestelling geannuleerd.

Vervolgens heb ik alle kandidaten opnieuw bekeken, incl de bijbehorende kosten. Omdat we nu bji 2 maatschappijen mogen kijken kwam 1 ervan met een interessante aanbieding voor de Egolf. Eigenlijk precies zoals ik heb hebben wilde, en dan veel goedkoper dan de Ioniq. (ok, die was dan wel full-option).

Uiteindelijk met de Ioniq en de Egolf een paar uitgebreide proefritten gemaakt, en ook met de kids (10, 12 en 15) wezen passen en meten. Daaruit kwam al vrij snel naar voren dat de Egolf de fijnere auto was voor ons.

Het betreft dus een speciale Editie van de leasemaatschappij, die onder andere voorzien is van:
- LED verlichting
- Warmtepomp
- Voorruitverwarming (vraag me niet waarom, lijkt me overbodig)
- Stoelverwarming
- Keyless entry
- Digitaal Instrumenten Paneel
- DAB+
- telefoonvoorbereiding Comfort,
- spiegelpakket,
- winterpakket,
- parkeersensoren achter,
- Adaptive Cruise Control
- Metallic lak (Atlantic Blue)
- Lederen bekleding Chestnut (achteraf ingebouwd).

De auto stond al in bestelling, en de levering zou wk 30 zijn. (week 20 besteld). Toen ik ca 3 weken geleden bij de dealer informeerde naar een exacte leverdatum, wist die me te vertellen dat de auto al klaargemaakt werd, en dat de levering in week 24 zou plaatsvinden.!!

Dus vandaag was het eindelijk zover (ben dan net een klein kind). Samen met mijn vrouw naar Breda gereden, daar de auto opgehaald bij de leverende dealer (stond netjes onder een kleed, en heb keurig uitleg gekregen), vervolgens de oude leaseauto bij een innamepunt ingeleverd.

Dit verslag gaat dan even over de rit terug naar huis (Ca 169km). Qua comfort is de auto vergelijkbaar met de Skoda Octavia die ik eerder reed. Veel delen lijken op elkaar, dus de auto is al snel vertrouwd.
Waar ik erg blij mee ben is de ACC, dat is echt een uitkomst. Heerlijk relaxed naar huis gereden. Ik moet er nog wel aan wennen. Bij het testen (zal hij remmen en op tijd stilstaan?) kwam ik erachter dat als je achterop een rij stilstaande auto’s komt (die wachten voor een verkeerslicht), die wel erg snel dichterbij komen!!!!
Dus daar moet je even op bedacht zijn. Gelukkig houdt ik alles scherp in de gaten, dus we stopten netjes achter de laatste auto. In een file werkt ACC wel prima (geen traffic assist). De auto remt netjes af, als het moet tot stilstand.
Het verbruik is nu nog aan de hoge kant. Gestart met 250km range, en in mijn woonplaats was er nog 30km over, terwijl ik 169km gereden had. Ik heb wel 130 gereden, met alle systemen aan.
De komende tijd gaan we kijken hoe het verbruik wordt.

Update 3500km

  • 3.500 km

Inmiddels zijn we 3500km verder. In die tijd is er natuurlijk nog geen probleem ontstaan.
Wel blijkt de auto zeer prettig te rijden, comfortabel en redelijk stil.

Wat erg goed bevalt zijn de ACC en de app waarmee je onder andere de auto kunt verwarmen of koelen. De verbinding van de app met de auto is wel matig. Het duurt vaak lang om de verbinding op te zetten.

Ik ben erg blij met de keuze voor lederen bekleding, het geeft de auto net dat beetje extra, en in de bruine kleur zorgt het dat het interieur chique oogt.

Kleine frustraties zijn onder andere Keyless entry. In de Espace kon ik weglopen en de auto vergrendelde zichzelf. De egolf doet dit niet, je moet je hand tegen de klink houden om te vergrendelen. Het schijnt dat dit via de software in te stellen is, dus dat wordt een bezoek aan de dealer. Daarnaast is de sensor erg gevoelig. Als ik mijn tas met sleutel erin in de kofferbak zet en dan naar het portier loop, wordt deze niet ontgrendeld. Dan is de afstand blijkbaar te groot.

De afgelopen tijd is mij (En een collega die dezelfde auto rijd) wel iets opgevallen. Ik rijd tegenwoordig veel zonder regeneratiestand, en als ik dan het stroompedaal loslaat om de auto uit te laten rollen, dan begint die soms ineens licht te regenereren. Er is dan geen andere auto in de buurt (dus ACC is niet actief) en alle regeneratie standen staan uit. In het display verschijnt dat een symbool van een voet met daaronder een pijl naar boven. Na enige seconden stopt die regeneratie ook weer ineens......

Qua verbruik ben ik nog aan het onderzoeken wat nu gunstiger is, met of zonder regeneratie rijden. In de stad rijd ik vaak met, maar buitenaf meestal zonder waarbij de auto weg lang blijkt uit te rollen. Dat is natuurlijk gunstig voor het verbruik.
Laden doe ik op het werk of een openbare laadpaal bij het gemeentehuis, het wachten is op een laadpaal dichter bij huis (binnen 200m), hoewel het geen probleem is om wat verder te lopen.
Een enkele keer laden we bij Fastned, en dat gaat prima. De auto is aangemeld, dus ik kan zonder pas gelijk starten met laden door de auto aan te koppelen.
Ik had verwacht ca 250km te kunnen rijden, maar dat lukt zelfs nu nog niet altijd. (Natuurlijk staat de airco soms behoorlijk te werken, zeker met de temperaturen van de afgelopen dagen). Volgens de app is mijn langdurig verbruik ca 14,7kw/100km, wat een bereik van ca 250km op moet leveren..
Ik kom vaker tot 200-220km.

Onlangs ook ons eerste net aan moment gehad, waarbij ik met 2km resterend bij een laadpaal arriveerde. Overigens was dit een bewuste keuze om te zien hoe dit zou gaan. Conclusie: turtle mode is echt traag, tegen gevaarlijk aan. Op binnenwegen gaat dit prima, maar op doorgaande wegen even iets om rekening mee te houden. Omdat de auto altijd erg vlot reageert, en in de turtle mode niet, is het bij kruisingen even oppassen.

Bijna 1000km

  • 7.600 km

Inmiddels nadert de 10.000km grens. Inmiddels heb ik ook weer wat toe te voegen. Inmiddels is er een bezoek aan de dealer gebracht, waarbij 2 punten zijn aangepast.
1) Knipperen richtingaanwijzers van 3x naar 4x. Dit blijkt precies genoeg om van baan te kunnen wisselen
2) Keyless entry gewijzigd. De auto vergrendeld nu gelijk als ik de auto verlaat. Hier ben ik minder enthousiast over. De auto vergrendelt bij wijze van spreken al als de deur nog open is en niet, zoals ik verwacht had, als ik meer dan ca 1m van de auto weg ben met de sleutel. Ik geef het nog even, maar verwacht dat ik dit weer terugdraai. De klep van de laadpoort wordt nl ook gelijk meevergrendeld en dat is dan niet praktisch (moet je steeds alsnog op de sleutel drukken, of een deur open laten).

Inmiddels ook een eerste keer een beroep gedaan op de service van VW (niet dus☹). Ik kwam van een afspraak en samen met de opdrachtgever liep ik nog even door om wat te bekijken. Ik had mijn tas (met daarin de sleutel) alvast achter in de auto gezet, en de klep weer dichtgedaan.
Toen ik na 15min weer bij de auto kwam was die dus mooi op slot, en kon ik er niet meer in.
VW wilde niet helpen aangezien het geen mechanisch probleem was (hoezo niet, de deuren zitten toch op slot…), en verwees door naar de ANWB. Die kwam uiteindelijk (na het bellen met de leasemaatschappij, VW en ANWB was er inmiddels 1,5u verstrekken) en had de auto binnen 2 minuten open, netjes zonder schade, maar wel een fikse rekening. Die ligt nu bij de leasemaatschappij, want ik ben van mening dat de auto niet op slot MAG gaan als er een sleutel in de auto ligt. Dit bewijst weer dat het keyless systeem van VW te gevoelig is afgesteld. Ik, en anderen met mij hebben nl al problemen als de sleutel in de kofferruimte ligt (in jas of tas).

Het verbruik is nog steeds reden tot zorg. Nu de temperaturen “s morgens lager worden merk ik dat het verbruik ook hoger wordt. Omdat ik thuis niet laad en ik de auto wel eens laat voorverwarmen, merk ik dat goed.
Ik kan nog steeds overal komen waar ik wil, maar ik baal er wel van dat ik het verbruik niet naar beneden krijg. Snelwegkilometers vreten gewoon behoorlijk veel en snel (ook met 110) je actieradius op. Het laden bij bijv. Fastned gaat prima, en snel. Ik laad gewoon genoeg bij om op mijn bestemming te komen, en daar laad ik dan verder.
Mijn reisdoelen liggen allen binnen het bereik van de auto, dus ik kan op locatie bijladen voor de terugweg of ik doe dat op de terugweg.

Ik ben ook absoluut niet bang om de accu echt “leeg” te rijden. Ik ben al een aantal keren met 3km resterend op een bestemming gekomen. “s Morgens is dit echter niet prettig, aangezien de verwarming vanaf ca 18km resterend wordt uitgeschakeld. Dit is dan meer de Eco++++ stand. De auto is dan ook niet meer vooruit te branden, maar in de stad werkt het nog prima.
Dus van “range anxiety” is absoluut geen sprake, het is eerder frustratie dat ik niet meer km uit de auto weet te persen.

eerste serieuze rit

  • 11.667 km

Gisteren de eerste serieuze rit gemaakt voor een danswedstrijd in Steenbergen. Ruim 200km enkele reis, en mensen die opgelet hebben weten dat in de praktijk net niet ineens lukt.

Het doel was om vlak voor aankomst bij te laden, en dan op de terugweg weer zodat we ook weer thuis zouden komen.
Natuurlijk had het smorgens gevroren (en het was vroeg!!! 6.30u op de zondag), dus de range was minder dan verwacht. We kregen al vrij snel de melding dat het reisdoel niet gehaald zou worden, en dat ook de geplande stop niet zou lukken. Gelukkig staan er genoeg fastned chargers langs de route, dus een andere was zo gevonden.
Daar even een sanitaire stop gemaakt, terwijl mijn vrouw de make up in orde maakte.
Daarna doorgereden naar Steenbergen.

De terugweg werd nog even spannend, met ca 60km resterend, wetende dat het beoogde laadpunt op 40km afstand lag. (dichterbij was niet mogelijk).
Bij het laadpunt aangekomen gelijk lekker koffie en een broodje gehaald, aangezien we nog niet gegeten hadden. Bij het laadpunt werd het ineens erg druk. 1 ZOË, 2 E-golfs en 2 leafs komt niet vaak voor. Gelukkig was ik de eerste in de rij.

Conclusie: prima verlopen reis, we hebben 2x een stop van ca 20min gemaakt (1x heen, 1x terug).

Aandachtspunten:
- de voorruit vertekent!! Ik denk dat het door de verwarming komt die door de ruit loopt,
maar ik had dit bij andere auto's (ford mondeo) niet.
Dus mogelijk is het een verkeerde ruit. Puntje voor de dealer.
- VW navigatie is echt beneden de maat.
Opnoemen van je reisdoel geeft alle resultaten, behalve de goede.....
Laadpunten als POI is blijkbaar alleen in Duitsland beschikbaar.
Google en Android Auto doen dat duidelijk beter.
Navigeren zelf gaat dan wel weer prima, maar de layout en software verdienen echt een flinke upgrade.

Eerste onderhoud

  • 33.912 km

Vandaag is de auto voor de eerste beurt naar de garage geweest. Hierbij waren er de onderstaande aandachtspunten:
- ruitenwisser bestuurderszijde trekt en streep (al 2x vervangen, dus er is meer aan de hand) => nog niet opgelost
- automatische vergrendeling moet er weer af => nog niet opgelost.
Vreemd dat de dealer niet weet welke functies er in de auto aanwezig zijn, zodat ik nogmaals zelf moet zoeken naar de instellingen om hen uit te leggen hoe ze e.e.a. moeten uitschakelen.

afgelopen week 1 maal een melding gehad dat het licht voor niet werkte. Na controle was er niets aan de hand. de dealer heeft verder ook niet gevonden.

Voor het overige rijdt de auto prima, en is een goede reisauto. Helaas is zijn achilleshiel de actieradius, in de winter 150-160km, in de zomer 180-210km.

Afscheid

  • 49.970 km

Helaas is vandaag het moment van afscheid gekomen.
Het rijgedrag is prima, evenals de uitrusting.
Zat er een grotere accu in, dan was ik niet overgestapt.

Helaas is dit niet mogelijk, en door de problematiek rondom laden op mijn kantoorlocaties noodgedwongen omgezien naar een andere oplossing. in plaats van 1 keer per maand moest ik 2 keer per week omzien naar een mogelijkheid om bij te laden.
Hierdoor regelmatig afspraken moeten verplaatsen, en dat ging uiteindelijk veel te veel tijd kosten, en levert frustratie op.

Een collega gaat nog veel plezier beleven aan de auto, maar voor mij is het niet meer te doen. Ik mag gelukkig de auto aan hem overdragen en zelf een andere auto leasen. Dat wordt weer een elektrische auto, maar 1 met een grotere actieradius.
Nu even een tijdje afzien in een VW polo 1.0TSI tot de nieuwe geleverd wordt

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens