Volkswagen e-Golf (2018) #2

autoreview

Volkswagen e-Golf (2018) #2

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst20.540 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autorijden tweepuntnul!

  • 11.290 km

Een nieuwe leasewagen uitkiezen is altijd een feest. 55.000 kilometer per jaar dus wel wat eisen die vervuld moeten worden. Een werkgever welke CO2 uitstoot drastisch wil inperken en diesel en benzine wagens beprijst met extra CO2 tax. Zo ontstond het idee om elektrisch te gaan rijden.

Een rijtje proefritten later was ik overtuigd dat het een Volkswagen E Golf moest worden. Omdat hij in mijn ogen het meeste value for money biedt, met name een sublieme afwerking, rij eigenschappen die als maatstaf gelden in zijn categorie en een prachtig lijnenspel overtuigden.

Ik ben nu 2 maanden met de E Golf onderweg en de eerste 10.000 kilometer heb ik achter de rug. Tijd voor een eerste beschouwing van mijn ervaringen.

Het eerste puntje wat steevast opduikt bij mijn gesprekken in mijn omgeving over mijn E Golf is de actieradius. Mijn auto heeft een theoretische actieradius van 300 kilometer, een actieradius die ook haalbaar is als je stevig inboet op de snelheid die je rijdt. Rij je normale gangbare snelheden, dan gaat de actieradius naar beneden, 250 kilometer ver komt ie dan. Ga je rijden zoals je met een GTI rijdt, dan duikt de actieradius naar 200 kilometer.

En daar vinden mensen wat van. Ze willen geen auto met een kleine actieradius. En dan stel ik een wedervraag: hoevaak rij jij 300 kilometer per dag? Of zelfs 200 kilometer per dag? Ja op vakantie. En soms, heel soms naar een ver familielid. Eigenlijk rijden ze dus allemaal 98 procent van de tijd geen 300 kilometer per dag...en ook geen 200 en heel vaak zelfs geen 100 kilometer per dag en blijkt heel de actieradius issue eigenlijk geen issue te zijn. Wat ik daaraan nog wil toevoegen, bijna overal waar ik kom, bij klanten, bij gemeenten, bij overheden...bijna overal hebben ze laadinfrastructuur. Dus eigenlijk is mijn actieradius 600 kilometer per dag. Want overal waar ik arriveer prik ik mijn auto in de lader en is hij na het overleg weer vol.

In die twee maanden heb ik 2 keer een langere trip gehad, een 350 kilometer ver moest ik geraken. Neen, dat haalt hij niet op 1 lading. Oplossing: na 175 kilometer (2 uur rijden, dan beginnen mijn kinderen toch al te zagen dat ze naar toilet moeten) stopte ik met het gezin bij een Fastned station, prikte ik de fastcharger in de auto, we gingen even naar binnen, allen naar het toilet, nog een koffie en een koekje en toen kreeg ik alweer het seintje dat de auto weer volgeladen was. En weg waren we. Echt geen drama hoor.

En je krijgt heel wat terug. Een enorm fijne rij ervaring. Niet meer schakelen, geen motorgeluid, erg snel als het moet, heel vloeiend. Rijden 2.0 noem ik het. Als ik terug in een benzine auto stap erger ik me mateloos aan het ouderwetse rijden. Naar 1, koppeling oplaten komen, naar 2, naar 3, weer naar 2, koppeling intrappen....en dan de stilte...zo aangenaam. Aan het licht, altijd als eerste weg. Ook al staat er een Mercedes E huppeldepup naast je.

Ik mocht ook behoorlijk in de optielijst gaan aanvinken. Het Dynaudio systeem...weergaloos. Wat een geluid. Prachtig. Genieten. Een hele rits assistenten die feilloos werken. Lane assistant, houdt de auto mooi tussen de lijntjes, ACC houdt netjes afstand. Heel vloeiend, niet zo bruusk als in eerdere auto's. In de file rijdt hij zelfstandig achter mijn voorganger aan, remmen, weer versnellen, ik kan rustig wat doezelen zonder stuur of pedaal aan te raken. Tot 30 kilometer per uur, dan gaat ie eisen dat ik het stuur weer vast hou. Echt een uitkomst om het file leed te verzachten.

Het meeste hou ik gewoon van de stilte, dat heeft Volkswagen goed voor elkaar. Er kraakt niets, er rammelt niets in de auto (Hyundai Ionic, Opel Ampera ook mee proefgereden, beiden waren onderhevig aan kraakjes en rammeltjes, daar word je in een stille auto gek van). De verkoper wist me zelfs te vertellen dat de ruitenwissers opnieuw een engineeringsproces hadden doorgelopen omdat standaard ruitenwissers te veel lawaai maakten. In een benzine of dieselauto hoor je dat toch niet, in een E Golf wel.

Ik heb ook de luxe versies van de verlichting aangevinkt. 3D verlichting, full led. Zowal voor als achter. Fenomenaal, iedereen die met me mee rijdt zegt het. Wat een licht. Het is actief, het verlicht meer op donkere wegen, schijnt in de berm, op verkeersborden, gaat automatisch verder schijnen op donkere wegen, tot er een tegenligger komt, dan zwenken de lichten naar opzij, de berm in. Echt ontzettend knap! Rijden in het donker is een stuk veiliger.

De winterperiode komt eraan, dat zou effect hebben op de actieradius. Ik heb het nog niet ervaren, ik heb ook de warmtepomp als optie aangevinkt. Dan zou het interieur verwarmd worden via de warmtewisselaar en zo batterij capaciteit besparen. Ik moet het nog gaan ontdekken. Wat wel heel handig is, ik kan de auto via een app bedienen. In de ochtend laat ik hem lekker voorverwarmen via mijn laadpaal tot 23 graden. En laat ik de ruiten ontwasemen. Ik stap altijd in een warme auto. Erg aangenaam. En geen gekrab meer. Verleden tijd ook.

De zetels zitten goed, ook voor lange afstanden. Prima instelbaar, ergonomisch, ze zitten echt fijn. Het zijn geen sportstoelen maar ze zijn wel lekker gevormd en houden me stevig op de plek. Overigens zijn ze ook elektrisch verwarmbaar en aangeraden wordt om de zetelverwarming te gebruiken in de koude wintermaanden en de climat control een tandje minder hoog te zetten om batterij te besparen.

Het actieve display is een leuk speledingetje. Je kan je snelheidsmeter en verbruiksmeters aanpassen, je navigatie tussen de meters laten zien of andere gegevens.

Het touchscreen is groot, je kan het bedienen met gestures dus hoef je het niet telkens meer aan te raken. De instelmogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Als je van gadgets houdt is dit wel je ding.

Mijn eerste ervaringen met het elektrisch rijden zijn zeer positief te noemen. Ik ben een veelrijder en tot hiertoe lukt het me allemaal prima zonder al te veel aan comfort in te boeten. In de twee maanden heb ik maar 2 keer een 15 minuten moeten 'tanken'. Eigenlijk, ironisch genoeg, sta ik minder bij een tankstation dan met de Ford. Die moest ik elke 2 a 3 dagen weer volgooien. Dit komt omdat je altijd met een volle batterij vertrekt en ik het meerendeel van mijn vervoersbewegingen binnen de 200 kilometer per dag heb. Of de auto aan de lader kan hangen bij klanten.

En die enkele keer dat ik dan eens verder moet, vind ik het helemaal niet erg om even een kwartier a twintig minuten te moeten fast chargen.

Update: 20.000 km verder

  • 20.540 km

De kaap van de 20.000 kilometer is geslecht. In november zijn de winterbanden erop gekomen. Ik heb gekozen voor Goodyear Ultragrip 9 banden met lage rolweerstand, dat komt de actieradius ten goede.

De temperaturen duiken naar beneden. En daarmee ook de actieradius. Maar niet zodanig dat het onwerkbaar wordt.
Als de temperatuur beneden nul zakt, gaat de actieradius naar een 175 a 200 kilometer.
Eigenlijk blijkt ook dat voldoende voor de meeste ritten. Van mijn woonplaats in het midden van het land bestrijk ik zowat heel het Nederlandse grondgebied met 175 kilometer. En op de plek van bestemming aangekomen, hang ik de auto aan de laadpaal en een paar uur later is hij weer vol en kan ik weer terug.

Heerlijk is nog steeds het voorverwarmen van de auto, het ontdooien van de ruiten. Moeiteloos met een druk op de knop die ik een kwartier voor vertrek bedien.

We zijn ook naar Parijs geweest met de auto, bijna 600 kilometer rijden in de winter. Daarbij besloten om in de nacht te vertrekken. Van te voren wel huiswerk gemaakt. Gekozen om 3 keer op te laden onderweg, een keer bij de grens met Belgie, een keer in Kortrijk en een keer op de snelweg halverwege Parijs. Dat ging prima, bij de grens met België had ik nog circa 30 % over, dus na 25 minuten laden was hij weer vol en kon ik verder. Helaas was het bijbehorende tankstation nog niet open, dus hebben we de tijd gedood met Facebook en nieuws lezen in de auto. Bij Kortrijk had ik nog circa 40 % over, ook hier ongeveer 20 a 25 minuten geladen onder het genot van een kop koffie en een sandwich wat tevens ons ontbijt was. De grootste afstand was Kortrijk tot halverwege Parijs. Hier kwam ik aan met nog ongeveer 10 % energie in de batterij. Wederom aan de snellader, omdat de auto bijna leeg was moest er langer opgeladen worden. Ook hier in het bijbehorende tankstation een kop koffie en een gezonde snack gescoord terwijl de auto aan het laden was. Deze keer had hij 40 minuten nodig om weer vol te raken. Ik koos er voor om volledig vol te laden omdat we geen laadpaal hadden bij de parkeergarage waar de auto gedurende het weekend zou gestald worden. Qua afstand had 15 minuten laden volstaan, maar op de terugweg moesten we weer bij hetzelde tankstation maar dan aan de overkant van de snelweg laden. Ik heb dus eigenlijk een voorschot genomen op de terugreis.

Ik weet dat het voor velen gruwelijk klinkt, 3 keer opladen onderweg, echter ik heb er volledig vrede mee. De keren dat je zulke afstanden overbrugt zijn uiterst zeldzaam, een paar keer per jaar. Van de 20.000 kilometer die ik nu gereden heb in die 4 maanden, is naar schatting 2000 kilometer of 10 % van de kilometers van die aard dat ik het met de range niet in 1 x redde. Dat was naar Parijs en dat was naar Brussel.

Met de benzine Ford Fiesta deed ik 600 kilometer op een tank. Oftewel voor 20.000 kilometer een 35 x tanken maal 5 minuten = 175 minuten wat dus tijdswinst betekent. En in de kou met zo een koud vulpistool in je handen...

De kwaliteit van de E Golf is zonder meer goed te noemen. Hij is nog steeds fluisterstil, geen rammeltjes of kraakjes te horen. Het blijkt gewoon een heel fijn sturende auto te zijn, echt aangenaam om mee te rijden. De demping van het geluid, het weggedrag, het filteren van oneffenheden in het wegdek, de sublieme installatie van Dynaudio, de bediening van de schakelaars. Er is echt goed over nagedacht.

Ik ben onverdeeld positief over de E Golf en als je een beetje door de actieradius beperking durft te kijken, heb je een dijk van een wagen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens