Volkswagen e-Golf (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Toch wel een fijne (1e) auto
- 32.000 km
Na bijna een jaar elektrisch rijden met de eGolf wil ik er best wat over kwijt. Eerst en vooral dat het een fijne auto is. Een Golf, een van de fijnste auto's die ik ken.
Als volgende de range. Met lekker weer en 95km/h of langzamer op de snelweg haalde ik maximaal 210km op een batterijlading. In het begin lijkt het beter, als je naar de resterende reikwijdte teller kijkt, maar puntje bij paaltje is 210km zo net haalbaar.
Dan het laden, op mijn wekelijkse rit Breda - Bremen (420km) moest ik bij langzaam rijden dus 1x volledig bijladen tot 100% en dat duurt met een snellader een uur. En daar zit em de kneep. Want in dat uur kun je ook 2x snelladen van zeg maar 10% tot 80%. (na 80% gaat het laden nog maar met de helft van de snelheid). Als je ongeveer 120km/h rijdt haal je zo'n 160km op een lading tot 80%. Het is snel uitgerekend dat je dan dus sneller op je bestemming bent.... Dus zo doe ik het tegenwoordig.
Nog een interessant dingetje is dat je maar 2x per dag op volle snelheid kunt snelladen. Vanaf de derde keer zakt de laadsnelheid terug tot pakweg 22kW. Dus waar je relatief snel 460km kunt rijden (met 2x snel snelladen), gaat het vanaf de volgende kilometers een stuk trager door het langzamere snelladen. De batterij heeft geen geregelde koeling, vandaar. Let daar dus op bij het selecteren van je auto.
Duizelt het over het (snel)laden? Dus bij een snellader (die van FastNed bijvoorbeeld of van Allego bij La Place/McDonalds) laadt je de auto op met DC (gelijkstroom) maximaal 40kW. Bij een straatpaal, openbare laadpaal laadt je met 2 fasen AC (wisselstroom) met maximaal 7,6kW ook als is de paal 11 of 22kW (wisselstroom). Soms ook met maar 1 fase, 3,8kW, vaak in parkeergarages.
Dan nog de laadsnelheid zelf. Die is maar pakweg 40kW en dat is best langzaam. De Ioniq, bijvoorbeeld, doet het met 77kW. Nu zijn vandaag de dag de meeste laders nog maar 50kW maar her en der zie je al de 150kW laders opduiken en dan wordt de lage laadsnelheid van de eGolf wel een struikelblok, vooral als er binnenkort een opvolger moet komen.
De bijtelling blijft wel leuk (ik lease): rond de 60 euro netto, dat telt toch ook leuk mee. Mijn vorige auto, de diesel 308 zat netto rond de 230 euri..... Netto 170 erbij heb ik niet elk jaar :-)
Binnenkort meer.
Comfort - Gebruik - Rijplezier
- 10.000 km
Na een 10k kilometer wil ik wel iets kwijt over het rijden in de winter. We hadden niet zo'n strenge winter op een paar dagen na. Toch merk je duidelijk iets aan vooral het bereik in relatie tot het comfort in de auto.
Omdat je range duidelijk korter wordt (120 ipv 160km met 120km/h) bij lage temperaturen wordt het voor de kachel ook moeilijker om de temperatuur bij te houden in de rijstand ECO. Ik zet dan de kachel wat kouder en de stoelverwarming aan, is het toch nog lekker. Als de kids meegaan is het nog wat anders, want achterin heb ik geen stoelverwarming en is het dus koud. Dan maar een keer meer laden.
Omdat je range korter is in de winter moet je dus vaker laden en vroeguh dacht ik nog dat de navigatie in de eGolf daarbij zou helpen. Als je 'zoeken naar laadpalen' instelt kijkt de navi niet of je na het laden nog een afstand moet rijden. Als je na het laden nog moet rijden wil je natuurlijk een snellader zodat je na een half uur weer verder kan. Niet dus, het systeem zoekt een lader, thats it. Geen intelligentie achter het zoeken. Dat vind ik een gemiste kans. Uberhaupt deugt de database voor laadpalen van de navigatie niet, is zeer incompleet. Zorg zelf voor een goede app, zoals ChargeMap (die gebruik ik) maar er zijn er meer.
Carnet app. Dit zou een hele handige app kunnen zijn als hij betrouwbaar werkte: je kunt op afstand, voor je vertrekt, de verwarming en de voorruitverwarming aanzetten. Of kijken of je auto op slot zit en of het laden werkt, hoe vol de batterij al is..echt handig... als de app werkt en dat is heel vaak niet het geval. Ik ben al eens met zweterige handjes naar de auto gefietst omdat de achterklep zou openstaan (niets van dat al dus, auto stond keurig te laden en was op slot). Dat vind ik echt onder de maat van VW, ze zijn immers best goed met software :-)
Ik heb de auto met winterbanden af laten leveren (30 november 2017) maar inmiddels (24-10-2018) kan ik zeggen dat ik niet veel merk van een verschil in range tussen winter en zomerbanden. De winterbanden zijn iets lawaaieriger (en geluid=wijving=verlies) dus je zou verwachten dat de range wat minder moet worden maar ik heb het niet gemerkt.
Ook nog iets over de dakkoffer (ik heb de 320liter). Aangezien de luchtweerstand alles bepalend is voor je range, vooral als je wat sneller rijdt, nekt deze dakkoffer je range enorm. Dus of geen dakkoffer of rustig aan binnendoor rijden is mijn devies. Tot nu toe heb ik het zonder dakkoffer prima gered.
Het geluid dan: de standaard geluidsinstallatie waar alleen de DAB+ is bijgekomen is dik in orde. Een mooi vol geluid in de hele auto. En met DAB heb je veel leuke thema zenders zodat je altijd wat van je gading kunt vinden. In tunnels is je signaal dan weg maar goed, dat neem ik maar voor lief. Via een SD kaart kun je ook nog muziek afspelen in de auto.
Het telefoonsignaal is prima en de microfoon ook, ik kan goed bellen in de auto. Daar is VW gelukkig goed in. De bluetooth werkt ook betrouwbaar en de auto en mijn mobiel vinden elkaar snel. Soms stream ik Spotify of op een andere manier muziek via mijn telefoon en dat werkt ook zonder problemen. Onder de armsteun zit een usb plug en kan ik mijn telefoon mooi opladen tijdens het afspelen. Voor de versnellingspook (nou ja, eerder de rijrichting selector, de auto heeft maar 1 versnelling) zit er ook nog eentje.
Het rijgeluid komt van de banden en de rijwind. Als je de ramen dicht hebt is het heerlijk rustig in de auto of je hoort je muziek zonder hinderlijk geluid op de achtergrond. Als je hard optrekt hoor je ook nog de regalaar zoemen, best een leuk geluid....
Ah ja, optrekken. In normale rijmodus trek je bij het stoplicht (bijna) alle auto's uit de straat eruit. De bijna 300Nm koppel is er ineens (typisch voor een elektrische aandrijving) en de eerste 60m tot 100m komt niemand je voorbij. Daarna hebben die benzine/diesel auto's hun koppel ook en de meest potente komen je dan wel voorbij, de rest zie je pas weer bij het volgende stoplicht. Het levert je per saldo vlot rijgedrag van de auto op. Nadeel: veel verbruik als je de volle 100kW telkens zo aanspreekt. Nog een nadeel: na 150km moet jij bij zulk rijgedrag laden en de anderen gaan nog 500km of meer door :-)
Bij optrekken hoort natuurlijk ook remmen en dat doet de eGolf ook prima. Als je de regeneratie op B hebt staan remt de auto vrij sterk als je het gaspendaal (ik ben tenslotte Brabander) loslaat. Werkt prima, de auto laadt een heeeel klein beetje op en je staat mooi op tijd stil (leer je wel). Het aanzetten van deze regeneratie stand doe ik als automatisme.
Nog een laatste dingetje: de adaptive cruise control (ACC). Dit werkt doorgaans prima, je stelt de aan te houden afstand in en hup de auto doet dat goed. Als je te veel afstand houdt komen er steeds ongeduldige automobilisten tussen en remt de auto steeds af en als je te dicht bijzit reageert de auto redelijk fel op een remmende voorganger en gaat je botsalarm soms af... Ik heb hem meestal op 2 streepjes staan en dat werkt ook meestal. Als het erg druk is zet ik hem vanwege voornoemde reden terug naar 1 streepje. BLIJF ZELF ALTIJD OPLETTEN. Soms ziet de ACC sensor verkeer voor je niet, vooral als het bijna stilstaat. Je systeem geeft wel een bijna botsing melding en je kunt nog zelf remmen maar het moet dan wel snel. In het algemeen werkt de ACC erg prettig in bij file rijden stopt de auto vanzelf mee met de rest van het verkeer. Als je binnen 3 seconden weer verder rijdt hoef je zelfs niks te doen. Na drie seconden moet je even je gaspendaal indrukken en volgt de auto het voorgaande verkeer weer.
Overall vind ik het comfort en de luxe in de eGolf op een heel acceptabel niveau. De Golf in het algemeen vind ik een zeer fijne auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 km - Accudegradatie

Is de Volkswagen ID3 een betere EV dan de e-Golf?

Dacia Spring vs. Volkswagen e-Golf (2017) - Dubbeltest

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Test: Nissan Leaf - Renault Zoe - Volkswagen e-Golf
