Volkswagen CrossTouran 2.0 TDI 140pk (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CrossTouran 2.0 TDI 140pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 14.800 km |
Crosstouran 2.0 TDI 140pk DSG intro
- 14.800 km
De Touran stond al sinds zijn lancering op ons verlanglijstje, maar het heeft tot vorig jaar geduurd vooraleer we er effectief een hebben aangeschaft.
Waarom een crosstouran?
Persoonlijk vind ik de cross versie net iets stoerder en net iets gedurfder. Lekker brede banden, iets verhoogd en breder dan zijn broer.
Ik gebruik de touran zo'n 90% in de drukke stad en daar komt hij goed tot zijn recht.
Maar dat is toch allemaal show?
Inderdaad en ik moet zeggen: wat jammer dat VW hiervoor geen 4x4 versie heeft want anders had ik die zeker gekocht. Onlangs op een net besneewde hellende weg, geraakte de touran bijna niet omhoog. Wat was dat even slikken. Maar ja, de looks winnen.
Na een testrit met de DSG-versnellingsbak gecombineerd met de 2.0 TDI was ik onmiddellijk verkocht. Zalig voor de stad. Het vele filerijden wordt plots iets minder lastig. Ook op de snelweg even gas induwen en in een mum van tijd 140km/u. Vermogen genoeg. Ik heb nog nooit de 'S' gebruikt (of nodig gehad) en ik rijd toch redelijk sportief.
Mijn gemiddeld verbruik schommelt rond 1/12.5, vooral stadsverkeer dus.
De wagen is redelijk hard afgeveerd. Ik vind dat een plus-punt, maar ik kan goed begrijpen dat bepaalde mensen dit helemaal ergerlijk vinden. De Touran gaat strak door de bocht en geeft een zeer veilig gevoel. Zeker met de 235 achter- en 215 voorbanden.
We hebben de lederen sportzetels gekozen omdat we vonden dat die beter zaten dan de stoffen versie. En naar onderhoud met de kindjes toe lijkt ons dat toch handiger.
Park-assist: de wagen parkeert zichzelf parallel. Een gadget meer niet. Het werkt voortreffelijk, maar ik gebruik het gewoon niet omdat ik dat liever zelf doe. Het zat nu éénmaal in een optie-pack.
Samen met die park-assist krijg je de boordcomputer-plus. Wat VW wel 'vergeten' is, is dat je niet in het menu kan om de opties te wijzigen omdat je geen multi-functioneel stuur heb. Na wat gegoogle: als je aan ruitenwisserhendel het knopje bovenaan 3 sec ingedrukt houdt dan kom je in het menu.
Niet VW-fans vinden het interieur van VW saai, maar ik vind dat eerder praktisch en handig in gebruik.
Negatief aan het interieur vind ik de plastieken bekleding die ze gebruikt hebben in de koffer. Bij onze vorige Golf was dit volledig bekleed met tapijt, veel properder. Nu is onze wagen 8 maand oud en er staan al kleine krassen in die bekleding van allerhande buggy's die daar schade hebben aan toegebracht. Spijtig.
Problemen:
1/ Mijn eerste ontgoocheling in deze auto: na 5 maand had ik bij een snelheid tussen de 0 en 25 km per uur een extreem irriterend gerammel in de koffer. Als de baan er niet bijligt als een perfekt vlak dan is het daar. Klinkt alsof alles daar precies los hangt in de koffer. Onaanvaardbaar vind ik dat voor een wagen uit deze prijsklasse.
Alles heb ik uit de wagen gehaald die je er maar kan uithalen en nog steeds... gerammel.
Ben naar de dealer geweest en hij vermoedt dat de bekleding in de koffer ergens loshangt en bij lichte torsie van de wagen rammelt. Nu, als je veel stadsverkeer doet op kasseien, oneffen wegen, ... dan ergert je dit nog meer. Volgende week gaat de wagen binnen (onder garantie) om dit te verhelpen.
** update 04-03-2009 **
Gerammel keurig onder garantie verholpen door de dealer. Gekregen uitleg: scharnieren van het kofferdeksel zijn bijgeregeld en de dempers zijn vervangen.
Eindelijk verlost van het gerammel !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.