AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Corrado 2.0i (1995)

autoreview

Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado
Volkswagen Corrado

Signalement

UitvoeringCorrado 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volkswagen Corrado 2.0 8V 1995

  • 185.000 km

Hierbij een verslag van mijn ervaringen tot dusver m.b.t. mijn Volkswagen Corrado 2.0 8V.

Ik heb de auto inmiddels bijna 1,5 jaar in mijn bezit. In het begin reed ik er vrij veel in, maar gezien de kosten heb ik er een auto bij aangeschaft en deze auto tot 'hobby-auto' omgedoopt en wordt hij in de winter geschorst. Dit is geen onverstandige zet gebleken, want de kosten kunnen soms wel heel hoog zijn qua onderhoud. Van de andere auto zal ik een aparte revieuw schrijven.

Algemene indruk van de auto.
Al jarenlang was ik helemaal wild van de Corrado en wou er dus zelf ook ooit eens één aanschaffen. Aangezien ik niet echt een scheurfiguur ben, heb ik expliciet gekozen voor de 2.0 en dan van het laatste bouwjaar, te weten 1995. Aangezien deze auto geruime tijd (4 jaar) van een echtpaar geweest is van middelbare leeftijd en deze er niet bepaald als racefiguren uitzagen, heb ik besloten de auto aan te schaffen. Hij is volledig origineel, dus ook standaard velgen, geen verlaging, sportuitlaat, enz. Af-fabriek voorzien van een schuif/kanteldak, airco (moet nagekeken worden) en verder de standaard opties. Ook heeft hij een standaard spoiler, die bij een bepaalde snelheid vanzelf omhoog gaat. Leuk gezicht.

Het rijden.
Het betreft een uiterst sportieve auto. Mede natuurlijk door de lage zit, beperkte zicht rondom, leuke stereo (standaard luidsprekers voor) en het sportieve uitlaatgebrom dragen bij aan het sportieve gevoel.
Een race-auto is het zeer zeker niet. Maar de motor valt op door zijn soeplesse (hoog koppel) en rijdt heerlijk relaxt. Ik vind hem persoonlijk meer geschikt voor langere afstanden. Dus ideaal voor op vakantie, maar wel even zorgen dat vrouwlief niet de halve kledingkast mee gaat nemen, want die raak je simpelweg niet kwijt. Twee tassen in de koffer en nog wat klein spul op de achterbank en hij zit vol. Het heeft z'n charme.

Verbruik.
Voor de liefhebbers, kan ik een kleine indicatie geven omtrent het verbruik. Exact weet ik het niet, omdat ik dat niet steeds uitreken. Ik vermoed, dat het verbruik zo rond de 1 op 12/13 ligt, met een rustige rijstijl en wat langere afstanden. Volgens de boordcomputer heb ik eens 1 op 15 gereden met vakantie en dan met 120 km/h (ja ja) Maar dat zal ongetwijfeld afwijken van het werkelijk verbruik. Maar is wel een leuke indicatie. Ik krijg namelijk niet de indruk, dat het veel afwijkt.
Tot slot: er hangt een 70 liter tank onder, waardoor je een groot actieradius hebt (afhankelijk uiteraard van je rechtervoet (-: )

Kosten.
Tja, dat is een groot nadeel van een dergelijke auto. De mijne had wat achterstallig onderhoud en dan kost het wel veel geld. De standaard dingen vallen nog wel mee, vind ik (je weet namelijk op voorhand dat de onderdelen duurder zijn, daar het een wat exclusievere auto is). Maar dingen als een uitlaat, deurklinken, daklijsten, enz. kosten wel erg veel geld. Ik wou persee een standaard uitlaat hebben en moest bij de dealer nog even rond de E 900,-- voor betalen (dan hebben we het over een midden- en einddemper, met korting en zelf eronder zetten). Imitatie is haast niet meer aan te komen. Maar via via is het geluk om dit voor E 450,-- te doen. Daarbij is het eindstukje over gezet (gelast) van het origineel, om hem origineel te laten lijken (het eindstukje van de imitatie-uitlaat zag er niet uit) Ook deurklinkjes zijn erg duur. Dat kost iets van E 125,-- per klink. Erg veel geld, maar als je erin rijdt, dan ben je het gelijk weer vergeten. Hij rijdt echt heerlijk gewoon.
Tevens een lekke koppakking en kost weer het nodige. Maar dit vind ik meer standaard onderhoud en kun je ook met een andere auto hebben.
Samengevat: heb er ca 15.000 km mee gereden en zit nu op ongeveer 2300 euro aan onderhoudskosten (nog zonder die lekke koppakking en airco-reparatie), maar met nieuwe uitlaat, distributieriem, deurklink, lambdasonde, 4 nieuwe schokbrekers met rubbers en schotels, kachelblower en nieuwe olie en filters en nog wat niet noemenswaardig spul.

Imago.
Zodra je iemand verteld, dat je in een Corrado rijdt, dan gaat men er haast standaard vanuit, dat je ook hard rijdt. Je ziet dan ook verbaasde blikken, als je voor een zebrapad stopt. Toch zijn er ook vrij veel liefhebbers die toch echt wel zuinig zijn op hun auto. Er staan uiteraard exemplaren op internet voor een appel en een ei te koop, maar die zijn vaak compleet verbouwd en hebben vaak meerdere eigenaren gehad. De meer originele exemplaren (welke mijn voorkeur genieten) zijn toch erg mooi en is een tijdloze auto, met een super wegligging.

Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, dan hoor ik ze graag.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren