Volkswagen California (2010)
autoreview

Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 199.909 km |
Aankoop
- 41 km
18 mei 2010, eerste rit naar huis na de aankoop.
Een aanpassing na 3 Golfjes.
Zoveel meer ruimte, zoveel meer overzicht op de weg.
Zoveel meer randgeluiden wegens de camperuitrusting.
Minder vlot dan mijn vorige wagens, maar op vlakke weg vlot genoeg om meestal de eerste weg te zijn aan de verkeerslichten.
Verbruik uiteraard 2 liter meer per 100km dan mijn Golf 4 TDI 90PK.
Eerste reis
- 100 km
Op reis vertrokken langs de kust van Frankrijk.
Eerste stop: Étretat.
Gouden tip: laat niets op het bovenbed liggen als je het dak dicht doet. Geen kussens en dekbedden!
2 plastic clips afgebroken aan het hefmechanisme door eigen fout. Gelukkig zonder verdere schade.
2e dag, verder richting Carolles (Normandië), tegen de Mont-Saint-Michel.
Steentje in de voorruit, de eerste van al mijn wagens, en natuurlijk bij de eerste nieuwe die ik kocht.
Na nog enkele stops onderweg, half Frankrijk rond gereden, en bij thuiskomst ruim 3000km op de teller gezet. Over een maidentrip gesproken.
Eerste panne
- 45.000 km
Bij aankomst op de camping van La Canéda: motorstoringslampje.
Bleek een defecte EGR-koeler/klep te zijn.
Na wat rondrijden om materiaal te kopen, deze zelf vervangen op de camping.
Helaas geen garantie of coulanz wegens dat het voertuig in basis een bedrijfsvoertuig is en geen personenwagen.
Nieuwe dakplaat
- 80.000 km
Wegens onjuist ontwerp ontstond er corrosie aan de aluminium dakplaat en voorste versteviging van het dak. Beide onder garantie vervangen.
Tweede panne (immobiel)
- 108.000 km
Net na een reis van 2500 km, thuis in panne gevallen.
Wegens een foutieve fabrieksmontage werd de cardanas van het linker wiel droog gemonteerd op de steekas. De vertanding was bijgevolg weggeroest.
Hierdoor was verder rijden onmogelijk.
Eerste maal immobiel dus na ruim 7 jaar en bijna 110000km.
fabrieksverbruik
- 191.000 km
Net mijn laatste tankbeurt ingevuld.
De California heeft een respectabele kilometerstand van 191000, en het gemiddeld verbruik ligt pal op de fabrieksopgave.
Volgens de fabrieksopgave zou de California 7,7 liter per 100 km moeten verbruiken. Ik zit naar een haartje onder (gemeten over 107000 km).
De wagen wordt dagelijks gebruikt (als ik niet met de fiets rijd), en alhoewel je met dit soort voertuig niet sportief kunt rijden, ben ik altijd de rapste weg aan de verkeerslichten, rijd ik altijd op de maximumsnelheid en steek ik de meeste wagens voorbij indien zij net te traag rijden.
Uiteraard anticipeer ik (indien mogelijk) altijd op het verkeer. Dit wil zeggen, als de 10e wagen voor mij remt, zal ik reeds de gaspedaal lossen, zodat ik bijna nooit moet remmen tegen dat de file voor mij terug op snelheid komt. Dit uiteraard zonder irritant te vertragen voor de wagens achter mij.
De mensen die dus beweren dat de NEDC-meetmethode onrealistisch is, kan ik hierbij melden dat deze methode weldegelijk klopt met een realistisch rijprofiel. Ik zou mijn verbruik nog naar beneden kunnen halen door nog defensiever te rijden, en iets minder vlot op te trekken, maar hier zal ik mij niet mee bezig houden.
De mensen die klagen over het verbruik van hun wagen moeten dus eerst eens hun eigen rijstijl onderzoeken.
Bij deze heb ik ook nog steeds de fabrieksremblokken vooraan zitten. Uiteraard is de remwerking al verminderd, maar nog niet op het gevaarlijke af. Ik verwacht tussen nu en 20000 km wel dat het lampje zal beginnen branden. Daarna komen er nieuwe remblokken en remschijven in.
Bandenverbruik ligt rond de 55000 à 60000 km vooraan. Achteraan tegen de 100000 km.
Los van bepaalde ergernissen rond de wagen, zal je mij zeker nooit horen klagen.
De dag dat alles mij te veel wordt, doe ik hem weg. Wat ik voorlopig nog niet zie gebeuren.
Nieuwe startaccu
- 190.860 km
Deze morgen toch maar beslist om een nieuwe startaccu te plaatsen.
De eerste heeft het slechts 14 jaar uitgehouden, dus het werd stilaan tijd.
Hopelijk houdt deze accu het ook zo lang uit.
Laatste onderhoud
- 197.000 km
Deze avond de laatste oliewissel uitgevoerd. De laatste dit jaar, en de laatste onder de 200000km.
De volgende oliewissel, volgend jaar, zal rond de 210000km zijn.
Enige fouten uitgelezen uit de wagen: luchtkwaliteitssensor en geen communicatie met de radio.
Dat eerste, och ja, dient enkel om de binnencirculatie aan te zetten als de luchtkwaliteit slecht is. Dit doe ik manueel bijna even snel, dankzij de fysieke knop op de aircodisplay.
Dat tweede, och ja, omdat de originele radio niet aanwezig is.
De California is dus klaar voor weer 365 dagen, hopelijk met goed weer, zodat ik veel op reis kan ermee.
Nu enkel nog een beetje goodwill van al die LEZ, en dan kunnen we weer vooruit.
Laatste tankbeurt
- 199.154 km
De allerlaatste tankbeurt...
Vooraleer de teller op 200000km komt.
Weer een reis die er op zit. Weer een probleemloze rit. Gewoon tanken en geen zorgen maken de volgende 1000km.
Er zitten wel nog enkele werkjes aan te komen, maar later meer daarover.
Nu toch wel.
- 199.909 km
Even terugkomen op mijn vorige ervaring. Wegens de stijgende brandstofprijzen morgen, heb ik vandaag nog even bijgetankt.
Dit is nu wel officieel de laatste tankbeurt vooraleer mijn kilometerteller naar een heleboel nulletjes "draait".
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.