Volkswagen Beetle 1.4 TSI 160pk Trend (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Beetle 1.4 TSI 160pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 258 km |
Wat een heerlijk karretje!
- 258 km
Ik rij mijn A5 alweer twee jaar (en dat is voor mijn doen al lang), gewoon dik tevreden. Maar het kriebelde weer... Ik had al wel eens langer gekeken naar een A7, maar vooral het lijnenspel werd van die auto thuis niet gewaardeerd. Na lang wikken en wegen had ik besloten de A5 gewoon nog langer aan te houden, maar evt een funcar erbij te kopen.
Mijn eerste gedachten gingen uit naar de Audi TT, A3 cabrio, Mazda MX5 en BMW Z4. Maar ja: de Audi TT wordt vervangen door de R5 in 2016, de A3 cabrio is leuk maar mist ook iets aan de achterkant, de MX5 blijft toch weer zo'n Aziatische auto en de Z4 is erg gaaf maar vond ik een tikje claustrofobisch. Ik ben al niet heel lang, maar naar mijn idee zat ik al zo'n beetje bij het zonnescherm met mijn hoofd.
Voor mijn vriend zijn we gaan kijken bij de Volkswagen dealer en na binnenkomst werd ik overmand door een niet loslatende aantrekkingskracht: de Beetle! Man, man, man: zelden was ik zo geïmponeerd door het lijnenspel van een auto. Alles klopte er aan!
De vorige Beetle, de new Beetle, was maar een tussenpaus. Een kappersautootje voor pseudo-mode-adepten en soort gelijken. Met dat stomme vaasje en het veel te moderne dashboard, het te bollige en feminiene lijnenspel; als man wil je daar toch niet dood in gevonden worden? Jeremy Clarckson omschreef 'm al eens als "The Volkswagen with a Hitler smile".
De nieuwe Beetle is een knipoog. Naar een verleden waar ik helaas door mijn leeftijd maar beperkt deel van heb mogen uitmaken. Niet alleen naar de "Oer Beetle", maar ook naar de streetcars zoals uit de Amerikaanse jaren 50. Het lijnenspel maakt 'm zowel nostalgisch als stoer; jong en oud wil hier in rijden. De platte dakbelijning, de zijruiten maken 'm een beetje mysterieus, de korte maar hoge motorkap, de heupen (enorme wielkasten), het strakke kontje...
Maar ja: ik wilde eigenlijk wel dakloos. Nou dat was natuurlijk mogelijk :) En waar menig auto zijn identiteit verliest door de cabrio constructie, verliest de Beetle helemaal niks. Het doek maakt het eigenlijk af. Geopend blijft het doek, zoals bij de oude auto's van weleer, als een keurig opgevouwde shawl liggen. En dit kan zelfs rijdend (tot 50 km/u, al zet ik de auto toch liever stil). De airco past zich aan; kap dicht of kap open zijn twee aparte instellingen voor verwarming/airco en/of stoelverwarming. Eén tip: ik ben blij parkeersensoren te hebben; want het zicht met open kap is naar achteren zeer lastig!
Ik moet nog wel wennen aan de opties. Het keyless entry systeem is erg handig. Gewoon de handgreep vastpakken en plop de auto is open. Sluiten doe ik door mijn duim op een kuiltje in de handgreep te plaatsen. Evt nog wat langer om de ramen meteen te sluiten. (Ik vraag me af waarom de kap dan niet mee sluit) Mijn uitvoering heeft ook navigatie icm het Fender soundsystem. Dit systeem werkt eigenlijk niet onaardig. Het touchscreen is erg handig, alleen moet ik na Audi MMI toch wel even overschakelen. In de A5 klets ik ook meer met Beatrix, ik ben er niet helemaal aan uit of dit ook kan in de Beetle. Hij reageert wel, maar lijkt niet alles te verstaan. Het kan ook liggen aan een ander commandostructuur. Ach, na 3 dagen interesseert me dat nog niet zo.
De regensensor heb ik nog niet hoeven gebruiken, want de auto rijd ik nu in een weekend met 21 graden (eind maart!). Maar dit is voor mijn plezier wel een must. Helaas geen automatische verlichting, dat ben ik wel gewend. De dagrijverlichting (led) gaat automatisch aan in de 0 stand, de Xenon als ik de lichtschakelaar naar rechts draai.
Het interieur is fraai, de plastics wel wat eenvoudig en hard. Maar het deert me niet; voor een retro mag dit. Het metaal dat zeer fraai terugkomt op het dashboard geeft een hoogwaardige look. Ik heb bij het Rline interieur/exterieur gave wielen gekregen: de 19" Tornado. Deze maken zowel voor het serieuze business rijden als het fun rijden goede indruk. Alleen mbt de stoelbekleding ben ik er nog niet helemaal uit. Het is wel tweekleurig en niet heel lelijk. Handig in de felle zon of als het juist koud is... Maar leder lijkt me toch wel wat chiquer. Voor om en nabij de 1800 kan een leder interieur worden ingebouwd. (Antraciet met zilveren stiksels en behoud van het R line logo)
De ruimte voor de bestuurder en bijrijder is heel acceptabel. Achterin is meer iets voor kleine kinderen, of in ons geval twee kleine mopshonden. Al valt de hoofdruimte dan nog mee; beenruimte is er niet. Opbergruimte is er wel, maar niet echt voor vakanties. De kofferbakruimte is beperkt en de dashboardkastjes (2 boven elkaar) zijn meer voor de kleine spulletjes.
Mijn uitvoering heeft de 160pk 1.4(!) motor, met compressor en turbo. De motor voldoet voor zo'n auto prima aan mijn verwachtingen. En is relatief zuinig, na 250 km in 3 dagen is 1/3 van de tank leeg. Wat mij betreft zou de motor/uitlaat meer geluid mogen produceren. (De compressor/turbo maken wel een leuk geluidje, maar dat mag harder!) Op het dashboard zijn extra tellers geplaatst: olie temperatuur, een lap timer en turbodruk meter; niet alleen handig maar vooral erg stoer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Beetle 1.4 TSI *Fender Edition*, 161 PK, 1e eigenaresse!
- 2012
- 56.373 km

Volkswagen Beetle Cabriolet 1.4 TSI Karrmann, Uniek ! 25.000 km ! Nieuwstaat, Navi, Pdc V+A, Clima, 19 inch LM, Xenon, etc etc
- 2015
- 25.165 km

Volkswagen Beetle Cabriolet 1.4 TSI Sport Navi Cruise Climate Leder Lichtmetaal
- 2014
- 142.382 km