Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk Business R (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arteon 2.0 TDI 150pk Business R |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Volkswagen Arteon
- 3.500 km
Het veranderen van werkgever heeft ook als voordeel dat daarbij ook een andere auto hoort.
Nu moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat de Audi A4 die ik hiervoor reed ook geen verkeerde keuze was.
Daarom heb ik ook lang getwijfeld of ik de stap van Audi naar Volkswagen wel wou maken.
Om weer in een zelfde Audi te gaan rijden vond ik een nadeel, je krijgt dezelfde stoelen, hetzelfde stuur en alle knopjes zitten op dezelfde plek.
Na een aantal proefritten in de Arteon en hem een aantal keren naast de Audi te hebben geparkeerd is mijn keuze toch op de Arteon gevallen. En ik moet zeggen, tot op heden geen spijt.
Ik heb de Arteon halverwege juli besteld en mijn keuze is gevallen op een 2.0 TDI Business R
De levertijd zou plaats vinden ergens medio oktober maar tot mijn verbazing werd ik begin september geïnformeerd dat de auto bij de dealer was gearriveerd. Altijd goed toch!
Op 17 september was het dan eindelijk zo ver. Netjes gepoetst stond hij daar te blinken in de showroom, het is toch wel een grote auto met ontzettende mooie belijningen. Ook het zwarte schuif-/kanteldak komt perfect tot z’n recht bij de Pyrot grijze kleur. Goede combi al vind ik het zelf.
Na enige uitleg van het radio-/navigatie systeem, wat zich kinderlijk eenvoudig laat bedienen konden wij de auto meenemen. Helaas heb ik mij niet voldoende verdiept in de mogelijkheid om een apart Simkaartslot in de auto te laten installeren. Hierdoor vervalt de functie van Car-net of je moet je telefoon als hotspot gebruiken. Alleen is dit wel een gedoe vind ik.
De eerste kilometers verliepen soepel en al heel snel viel mij op hoeveel bekijks je met deze auto hebt.
De eerst volgende dag stond gelijk een afspraak aan de andere kant van het land gepland, en dus een prima gelegenheid de auto aan de tand te voelen.
Helaas was het een regenachtige dag en daardoor kan je niet goed horen hoe stil de auto eigenlijk is.
Zoals eerder gezegd laat de navigatie zich eenvoudig bedienen en is het scherm erg duidelijk op zowel het radioscherm als tussen de klokken van de auto.
Ik vind het wel jammer dat de informatie van de auto zoals het verbruik, de snelheid etc. niet zichtbaar is op het scherm zoals je dat zelf graag wilt.
Je kan bijvoorbeeld, de nog te rijden kilometers en het verbruik zien. Deze had ik graag van elkaar losgekoppeld gezien. Zo zijn er nog een aantal combinaties die aan elkaar zijn gekoppeld.
Het viel mij gelijk al op dat de auto vrij zuinig was en je zag de nog te rijden kilometers in rap tempo oplopen.
Het windgeruis is ondanks dat er geen raamstijlen zijn opvallend goed te nomen. De DSG automaat doet zoals verwacht zijn werk maar merk toch dat deze trager is dan de S-Tronic van Audi.
Het radio geluid is meer dan voldoende en het is dus ook niet nodig hier extra geld voor uit te geven.
Bij het optrekken hoor ik links achter en rechtsvoor een lichte resonantie, die verdwijnt wel weer als je door een bepaald toerental komt. Erg irritant en moeilijk te traceren.
De auto is gewoonweg subliem, veel ruimte, veel comfort.
Het komt met grote regelmaat voor dat wanneer ik de auto ergens parkeer er mensen terugkomen en vol bewondering om de auto lopen, dat mensen een duim opsteken als ze naast je voor de stoplichten staan en dat mensen omkijken als je aan ze voorbij rijdt. Dat is wel bijzonder!
Mijn keuze voor Volkswagen t.o.v. Audi werd vorige week nog eens positief bevestigd.
Afgelopen week moest de Arteon voor een kleine aanpassing aan de trekhaak een dag naar de garage. Daar was men zo vriendelijk mij een zelfde Audi mee te geven als die wat ik hiervoor had en waarmee ik zo in dubio stond.
En ik kan je vertellen dat ik de juiste keus heb gemaakt.
Het rijgedrag en de standaard opties zijn t.o.v. de Audi een beademing.
Binnenkort meld ik mij weer als ik meer kilometers heb gereden en dan een beter beeld van de auto heb.
- 10.000 km
Kilometerstand 10.000 km
Ik rij nu ruim drie maanden met de Atreon en ik moet zeggen dat ik nog elke dag met veel plezier instap.
Onlangs heb ik de benodigde kaarten geupdate en ook dit werkt zonder problemen. Ik wil iedereen wel aanraden om dit via een WiFi verbinden te laten uitvoeren.
Dagelijks is misschien teveel gezegd maar zeker een paar keer per week spreken mensen mij aan over de Arteon en negatieve reacties blijven achterwege.
Ik heb ondertussen enkele ritten door België en door Duitsland gemaakt en ook dat gaat zonder enig probleem.
Doordat je geen raamstijlen hebt hoor je wel wat meer windgeruis maar dat is alleen hoorbaar als je er echt op gaat letten.
Omdat de ramen een aantal millimeters zakt op het moment dat je de deur opendoet was ik wel nieuwsgierig hoe zich dit bij sneeuw en bij vorst zou uitpakken. Tot op heden gaat dat prima en kan ik de deuren gewoon openen. Je merkt wel dat er bij het opendoen van de deur meer water en sneeuw op je stoel valt.
Het verbruik is zeker erg netjes te noemen, gemiddeld haal ik, inclusief stadsritten eenvoudig 1:18. Netjes voor een grote auto.
Gisteren heb ik de zomerbanden laten omzetten naar winterbanden. Van comfort verschil is geen sprake.
Al met al nog steeds heel erg tevreden en zou niet meer willen ruilen met mijn vorige Audi A4.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Arteon 1.5 TSI R Line | Panorama dak | stoelverwarming | 19 inch | Full LED |
- 2018
- 167.297 km

Volkswagen Arteon AUTOMAAT 1.5 TSI 150 PK DSG | LED | Navigatie | Achteruitrijcamera | Adaptieve Cruise Control |
- 2018
- 119.143 km

Volkswagen Arteon 1.5 TSI Elegance(NL-auto, Goed onderH, Navi, Carplay, StoelV, Parkeersensoren, Etc)
- 2019
- 124.508 km