Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)

autoreview

Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)
Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)Volkswagen Arteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business (2019)

Signalement

UitvoeringArteon 1.5 TSI 150pk Elegance Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige auto

  • 7.700 km

Ik lease sinds 07-05-2019 deze Arteon 1.5TSI - Elegance Business, Mangan Grey met Chennai 19" Adamantium velgen. Ik reed hiervoor met veel plezier een Volvo V40 D4.

Waarom een Arteon?
Ik reed hiervoor een V40 D4. Veel trekktracht met 190pk, tegenover een gunstige 14% bijtelling. Auto reed erg prettig en stabiel, vooral op de snelweg. Vanwege inmiddels 2 jonge kinderen in 't gezin werd de auto wat te klein. Ik wilde (liever) nog niet aan een, in mijn ogen, ietwat burgerlijke stationwagon. Daarom op zoek gegaan naar een alternatief. 1e keuze was een Tiguan, maar na de proefrit daarvan afgestapt. Vond de Tiguan niet goed genoeg op de weg liggen (wat wiebelig - te 'losjes').

In de VW showroom de Arteon zien staan, waarbij ik me verbaasde over de enorme hoeveelheid ruimte. Als alternatief nog even gekeken naar de Opel Insignia, maar deze was toch krapper, zowel achterin als de kofferbak. Ook de A5 nog bekeken, vind hem erg mooi maar kwam al snel boven lease budget uit. Initieel leuk kunnen configureren, dacht ik, maar na contact met de Audi garage kreeg ik de vraag of ik wel zeker wist dat ik geen navgiatie wilde. Blijkbaar had ik 'm zonder navigatie geconfigureerd.. Dat dit mogelijk is bij een Premium merk als Audi vind ik erg vreemd, zou naar mijn idee standaard moeten zijn. Maar goed, kwam daardoor al helemaal snel boven budget uit, zowel qua lease budget als privé budget qua bijtelling. Daarom enkel nog gefocust op de Arteon.

Vanwege lease bedrag (of liever gezegd maximum lease waarde) overgestapt van diesel op benzine. Erg getwijfeld of ik de 2.0 TSI zou moeten selecteren, vooral omdat ik van 190pk diesel af kom. Op basis van de theoretische 0-100km/u in 8.9sec en de toch redelijke meerprijs voor de 2.0 TSI toch gekozen voor de 1.5 TSI. Vooral ook met het idee dat dit voor NL begrippen goed genoeg zou moeten zijn en dat ik de auto nu met meer opties kan configureren.

Ik wilde specifiek de Chennai 19" Adamantium zilver velgen, wat blijkbaar alleen kon op de Elegance Business uitvoering (in ieder geval niet op de Business R versie). Velgen lijken me universeel 'inzetbaar', maar VW denkt daar blijkbaar anders over.. Al snel op deze uitvoering gekomen, welke eigenlijk ook wel goed aansloot. Achteruitrijcamera, achterraampjes laten blinderen en een inklapbare trekhaak toegevoegd.
Expres niet de zwarte of pyrit silver uitvoering gekozen, maar de Mangan Grey.

Ervaring
Ik vind het zelf een erg mooie auto. Stoer, maar toch ook 'sjiek'. De auto heeft best wel wat bijkijks. Recent op een camping in Italie geweest, waarbij menig voorbijganger nog eens terug liep om nog eens goed rond de auto te lopen.

Ik vind de 1.5 TSI motor goed genoeg voor in Nederland. Vooral bij het optrekken vanuit stilstand stelt hij eigenlijk niet echt teleur. Boven de 120 doortrekken, bijv. met inhalen op de snelweg, houdt het echter niet echt over. Slecht is het m.i. niet te noemen, maar wat extra pit zou zeker geen kwaad kunnen. Je merkt het gemis aan PK's dus vooral op de snelweg.

De DSG bak schakelt erg soepel en snel op. Ook het optrekken vanuit stilstand vind ik eigenlijk wel goed, maar het is wel even wennen met het gas doseren.
Ik vind hem wel traag terug schakelen, als je bijv. even snel wilt inhalen. Het duurt net even wat te lang voordat de auto reactie geeft. Überhaupt vind ik de reactie op het gas wat traag. Na het intrappen duurt het echt even voordat de motor concreet wat doet en dat je vervolgens ook echt versnelt.

Daarnaast kan de motor een klap geven bij het snel schakelen tussen de achteruit en vooruit versnelling. Het lijkt alsof er wat (te) veel ruimte zit tussen die versnellingen, waardoor hij ineens ingrijpt bij het snel toeren maken, met tot gevolg dat de bak met een klap ingrijpt. Niet prettig.

Comfort vind ik meer dan uitstekend. De stoelen zitten prettig, de navigatie/boordcomputer werkt vlot en eigenlijk zonder vertraging. Achterin een zee van ruimte, evenals de kofferbak. Zonder reservewiel heb je nog meer ruimte in de kofferbak. Fantastisch voor bijv. een vakantie. Met 2 jonge kinderen, en dus nog met een buggy en al het andere kinderspul, prima naar Italië kunnen rijden.

De adaptieve cruise control is mooi, maar zeker even wennen. Voor file rijden fantastisch. Als je echter met 130km/uur op de snelweg rijdt (linkerbaan) en er voegt ineens een auto in, dan reageert de auto wel erg hard. Hij remt flink. Af en toe iets te hard naar mijn idee. Niet erg comfortabel voor de bijrijders. Daarnaast reageert hij te traag bij optrekken. Hij wacht echt totdat je voorganger compleet van rijbaan gewisseld heeft (van linkerbaan naar rechterbaan), om dan op het gas te gaan. In de praktijk zou je zelf al veel eerder op het gas gegaan zijn, puur omdat je dat inzicht toch beter zelf hebt, zo lijkt het.
Maar goed, veilig zal het wel zijn..

Lane assist vind ik niet prettig rijden, daarom ook maar uitgezet.

De auto is goed stabiel op de snelweg, al had ik met de V40 toch een stabieler gevoel op hoge snelheid dan de Arteon. Heb het idee dat ik net wat vaker moet corrigeren. Zal (ook) wel met de lengte te maken in vergelijking tot de Volvo.

Conclusie:
Inmiddels zo'n 7700 km gereden en de auto bevalt echt uitstekend. Ik vind hem mooi, hij is snel genoeg voor NL begrippen, rijdt prettig (op een paar kleine puntjes na) en een zee van ruimte.

Update na 70k km

  • 70.000 km

Inmiddels 70k met de Arteon gereden en iets meer dan 3 jaar onderweg, daarom een korte update.

Om maar mee te beginnen, hij bevalt nog steeds erg goed.
Tot op heden 0 mankementen gehad en enkel naar de garage geweest voor de reguliere onderhoudsbeurten.

Positief:
- Geen mankementen
- Rijdt comfortabel
- Veel ruimte, zowel bij de passagiers achterin als in de kofferbak. Op vakantie gaan met 2 jongere kinderen (en een vrouw), gaat echt perfect. Ruimte zat.
- DSG bak met overschakelen heel soepel.
- Ook na 3 jaar krijg ik nog steeds regelmatig positieve opmerkingen over het uiterlijk.
- De 70 liter brandstof tank is prettig. Je kunt er flinke stukken rijden.
- Voor een coupe zonder raamstijlen vind ik het windgeruis heel minimaal.

Negatief:
- Erg trage reactie op het gas. Ik weet niet of dat door de DSG bak komt of gewoon aan de software, maar het is erg frustrerend. Na het intrappen van het pedaal duurt echt meer dan een dikke seconde voordat de auto daadwerkelijk accelereert. Dat is veel te lang.
- ACC rijdt niet prettig. Hij grijpt soms te snel in en reageert vervolgens weer te laat met accelereren. Mensen die achter me rijden zullen wel eens denken waarom ik niet al lang weer accelereer nu mijn voorganger naar rechts is gegaan. Ik geef handmatig gas bij om hier beter op in te spelen. Helaas kun je de ACC functie ook niet uitschakelen om enkel nog CC over te houden.
- 1.5 TFSI motor te klein voor de auto. Ik heb spijt dat ik iets beknibbeld heb op de motor. Kon destijds kiezen voor 1.5 of 2L. Achteraf gezien had ik de 2L moeten kiezen. 0-80 is prima qua optrekken, alles daar boven houdt niet over. Daarnaast voelt het ook echt als een lichte motor. Misschien een luxe probleem..
- Tijdens vakanties regelmatig hellingproeven gehad, hij schakelt dan naar mijn mening te snel al over naar zijn 2, om vervolgens de hele tijd met slippende koppeling te rijden. Beetje vreemd, ook voor omstanders.
- Regelmatig moeilijkheden om buitenlandse adressen te vinden in het navigatiesysteem. En dat ondanks de meest recente updates.
- Als je er voor kiest om de navigatie kaart 'aan te zetten' achter het stuur, en dus specifiek voor de besuturder, dan kun je de kaart niet meer zien in het midden console/dashboard. Waarom kan het niet gewoon allebei. Vreemd?
- Ik krijg het stuur niet 100% goed afgesteld. Hij zit dan weer niet te laag, waardoor ik het bovenste gedeelte van het dashboard met tellers niet meer kan zien. Kleinigheidje.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.