Volkswagen Arteon 1.4 eHybrid R-Line Business+ (2022) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arteon 1.4 eHybrid R-Line Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 17.174 km |
KM-stand laatst | 44.666 km |
Eerste periode Arteon
- 24.000 km
Sinds enige tijd hebben we de Arteon eHybrid in bezit. We hebben er ondertussen al behoorlijk wat kilometers mee gemaakt inclusief een lange vakantietrip naar Frankrijk.
Ik vind de Arteon echt een prachtige wagen, maar dat is natuurlijk smaak. Even een opsomming van wat positieve en minder positieve punten:
Positief:
- Ruimte, je krijgt erg veel beenruimte (ook op de achterbank) en ook een mooie ruime kofferbak. De aanwezige trekhaak maakt het ook erg eenvoudig om een kar of fietsendrager te koppelen.
- Rust, deze auto is echt superstil. Zakelijk rijd ik met een Lexus ES, een zeer stille auto maar de Arteon doet er niets voor onder en is, naar mijn beleving, zelfs stiller bij 130 km/uur.
- Navigatie, bij onze vorige auto (Mercedes) vond ik de navigatie verschrikkelijk, maar bij de VW is deze zoals het hoort. Reageert op tijd als er wat aan de hand is en begeleid je zeer goed. Ook in Frankrijk geen problemen gehad en de combinatie met Android auto werkt erg goed.
- Verbruik, ik vind het verbruik bijzonder goed, kom daar zo nog even op terug.
Negatief/Kan beter
- Rijbaan assistentie, dit kreng (ik heb er geen ander woord voor) staat per definitie aan en drukt je soms naar rechts waardoor er juist een gevaarlijke situatie kan onstaan. Hij is relatief simpel uit te zetten, maar dat moet elke keer. Dit zou je gewoon permanent uit moeten kunnen zetten.
- Opstarttijd van de navigatie, als je de auto start, duurt het relatief lang voordat de navigatie actief wordt, dat is jammer. Hoewel de navigatie super werkt, is het wel lastig om te bepalen of je een snelle, eco of korte route selecteert
- Geen keuze tussen adaptieve cruise control en normale cruise control. Dit kom je bij veel auto's niet tegen, dus vind dit jammer. Ik vind in veel gevallen de standaard cruise control fijner dan adaptief. Het zou erg mooi zijn als je kon kiezen tussen deze modi. De adaptieve cruise control werkt wel netjes en reageert erg beheerst.
Concluderend is dat ik dus de permanente rijbaan assistentie de grootste misser vind. Voor de rest alleen maar lof of deze auto.
Vanwege deze rijbaanassistentie heb ik de betrouwbaar maar op 4 sterren gezet.
Nu het verbruik, even een aparte alinea. Dit is mijn eerste auto die ik moet laden. Het accupakket kan je ongeveer 60km ondersteunen. In de praktijk merk ik dat je bij veel kleine stukken en warm weer beter kunt rekenen op 45km, maar ik heb als maximum bijna 80km gehaald op de accu door rustig te rijden via binnenwegen. Wanneer ik de snelweg neem is 60km zeer haalbaar. Snelheid ligt dan rond de 120km/uur en ik trek wel rustig op.
Als ik het gemiddeld benzineverbruik dan uitreken met ons gebruik zit ik gemiddeld tussen de 45 en 55 km per liter. Vind ik erg goed.
Op de terugweg van Frankrijk, met een lege accu, bedroeg het gemiddeld benzine verbruik 14,8 km per liter waarbij de auto beladen was en ik (ahum) vrij stevig heb doorgereden... In Nederland ligt het benzineverbruik op de lange weg, met de wettelijke snelheid, zo tussen de 19 en 20 km per liter en dat vind ik supergoed. Ik laad de auto zoveel mogelijk op en ik heb nog nooit zo weinig getankt :).
Conclusie: ik ben zeer enthousiast over de Arteon, qua verbruik, gebruiksgemak en model. Het plan is ook om deze auto een hele lange tijd te rijden. Aangezien de auto nog jong is, kan ik nog weinig zeggen over de onderhoudskosten, maar dat gaan we bijhouden. Over een tijdje weer een update als er wat meer kilometers gemaakt zijn.
Even een tussenstand
- 32.000 km
De Arteon staat nu op ruim 32.000 km en gaat komende week voor zijn eerste oliewissel (bij mij dan). Tot op heden is er weinig veranderd, ik heb namelijk enorm plezier van deze auto.
Nu hebben we wat koude(re) dagen gehad en dat merk je wel aan de accu. De actieradius op stroom zit nu rond de 35km. Tussen de 1 en 10 graden ongeveer 38. Wel bijzonder hoeveel impact dit heeft, maar voor ons geen probleem.
De Arteon blijft een feest om in te rijden, de auto is zo stil en geeft zoveel rust waardoor je er ook heerlijk mee cruised.
Er zijn geen problemen geweest, oh wacht, na de vakantie bleek dat er een achterband langzaam leeg liep. Na controle bleek dat hij een beetje lekte op een eerdere reparatie. Ik vermoed dat het 'lek' is ontstaan op de terugreis door het hete zomerweer en het behoorlijk doorrijden op de terugweg. Band is gerepareerd en doet het weer prima. Er zit nog ruim voldoende profiel op, dus vervanging is nog even niet nodig.
Tot zover even de update.
Einde jaar
- 44.666 km
We naderen het einde van het jaar en bijna de 45.000km. De Arteon blijft een plezier om in te rijden maar hij is helaas niet foutloos gebleken. Ik kreeg af en toe een spontane melding dat bepaalde sensoren opeens uitgeschakeld waren en dat ging samen met een vervelend "pong" geluid. Het kwam niet vaak voor en vaak maar een paar seconden, maar wel elke keer de bel die afging. Het meest vervelend was dat het soms meerdere keren achter elkaar gebeurde en dan moet blijkbaar elke keer de bel geluid worden :(.
Ik kwam er vrij snel achter dat het te maken had, hoe ik het stuur behandelde. Snel naar rechts of links draaien veroorzaakte de storing en ook waar je het stuur vastpakt had invloed. Na wat zoeken op internet bleek al gauw dat dit een vaak/vaker voorkomend euvel is en de fout zit in het stuurwiel. Oplossing, vervanging van het stuurwiel. Helaas bleek ook dat een vervanging van het stuurwiel (rond de 1000 euro, excl. montage) niet altijd een permanente oplossing bood. Er waren meerdere eigenaren die al meerdere stuurwielen versleten hadden op die manier. Na melding van mijn probleem bij de VW dealer natuurlijk, zoals het VW en Pon betaamd, geen garantie of coulance.
Na een gesprek met de garagehouder waar ik de auto gekocht had bleek dat ook hij bekend was met het euvel. Hij wist mij te vertellen dat een bedrijf in Zeist in staat was om het stuur te repararen waarna het probleem voorgoed verholpen zou zijn. Aangezien de prijs een stuk lager was dan een nieuw stuur (ongeveer 400 euro), een afspraak gemaakt en tot op heden geen probleem meer gehad. Super opgelost en blij mee.
Dit is eigenlijk ook het enige wat te vertellen valt, want ik heb een enorm plezier van deze auto. Buiten het stuur geen andere problemen, super gunstig verbruik en een heerlijke rust. Zelfs stiller dan mijn nieuwe Passat eHybrid (andere review)...
Wat er nu aan zit te komen zijn de banden, deze worden nu minder. Maar eens orienteren welke banden ik erop ga leggen. Dat is voor de volgende keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Arteon 2.0T Dsg R-LINE Business+ PANO | DYNAUDIO | VIRTUAL | FULL LED | 360 CAM | CARPLAY | BLINDSPOT | STOELVERW V+A | ELEK TREKHAAK | LMV 19''
- 2020
- 59.140 km

Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid Elegance Business+ | Pano | Leer | Head-up | Massage
- 2023
- 89.184 km

Volkswagen Arteon 1.4 TSI E-HYBRID AUT6 3X R-LINE 96D.KM! PANODAK LEDER NAVI CAMERA DIGI-DASH APPLE-CARPLAY LED LMV PDC
- 2022
- 96.086 km