Toyota Yaris 1.4 D-4D Linea Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.4 D-4D Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 17.643 km |
KM-stand laatst | 17.798 km |
ERVARINGEN
- 17.798 km
Eens eens een rewiew van een Yaris diesel, blijkbaar wordt er in Nederland veel minder gedieseld dan in België, de aankoopprijs van dit model in Nederland is dan ook niet mals voor uw budget. Als die BPM maar geen Europese regel wordt want dan staat gans België in rep in roer.
Een nieuwe functie bij mijn werkgever heeft mij er toe aangezet de trein de laten en voortaan met de wagen te gaan werken. Dus heb ik behoefte aan een dieseluitvoering. Internet afgezocht naar een Corolla bouwjaar 2006, silver of sport line uitvoering maar nergens een exemplaar gevonden die voldeed aan mijn eisen, namelijk een goede prijs en weinig kilometers.
Naar mijn garage gestapt die sinds enkele jaren geen dealership meer heeft maar een onafhankelijke koers vaart en hem gevraagd wat er mogelijk is. Een nieuwe Yaris vond ik te duur, veel auto dat wel en daarbovenop 5 jaar garantie.
Hij stelde mij voor om een demo-wagen te kopen van 2007. Toyota heeft heel wat demo-wagens staan dus ik had maar een keuze te maken uit de lange lijst. Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op een Yaris 1.4 D-4D Luna van april 2007, metaalkleur grijs met airco en 17.643 km op de teller. 21% goedkoper dan een nieuw exemplaar en fabrieksgarantie tot april 2011. Ook de overname van mijn oude Yaris was een reuze meevaller, het komt erop neer dat ik met een zo goed als nieuwe Yaris rij voor de helft van de prijs (Belgische prijs, niet de peperdure Nederlandse prijs).
Ik ben ook bij de dealer langsgeweest en hij gaf een belachelijke lage prijs voor mijn oude Yaris, hij gaf eerlijk toe dat hij de wagen liever niet overnam. Over korting op de nieuwe wagen was geen sprake enkel een optiepakket (waar ik geen behoefte aan heb) kon er vanaf, exit dealer dus, de dealer die 350 Toyota\'s per jaar moet verkopen om z\'n doelstelling te halen, dat is bijna 1 auto per dag. Zo zal het zeker lukken:).
De Yaris is er op verschillende punten goed op vooruitgegaan. Ruimte, comfort, de zetels, de keuze van de materialen en de moduleerbaarheid zijn nog veel beter.
De dieselmoter is wel een beetje wennen. Volgens het boekje een verbruik van 4,5 l/100 km, ik zit nu volgens de boordcomputer aan 6,5, toch nog wat meer schakelen en de airco niet constant aanzetten. Ik heb ocharme nog maar 150 km gereden dus mijn verbruik zal wel in de buurt van 5 l/100 km komen.
De wagen is ook veel stiller dan het oude model en lijkt ook veel groter, al is dat maar 15 cm. De versnellingen liggen wat verder uit mekaar dan bij de benzine dat vind ik wel minder, kwestie van gewoon worden.
Wat vind ik er dan minder aan, wel... ik vond het oude model mooier, \'t is dus echt een rationele keuze, budget is budget.
Ik ga er zeker 30.000 km per jaar mee doen en als alles goed gaat ruil ik de wagen na 2 jaar in voor een andere demowagen. Hopelijk een Urban Cruiser of nog beter een Avensis, maar nu eerst genieten van mijn (bijna) nieuwe Yaris.
Ik ga regelmatig een update doen.
PROBLEMEN
- 17.798 km
Ik heb de wagen pas en ik hoop dat ze zo betrouwbaar is als mijn vorige Toyota.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.