Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na de Volvo waren we toe aan een kleiner en zuiniger karretje. Toyota staat voor kwaliteit en daar wilde ik wel voor gaan.
AANSCHAF
--------
Ik heb de auto aangekocht als occasion met slechts 7000km op te teller. Een oudere vrouw had er voorheen in gereden. Zij was niet tevreden over de auto en heeft een mercedes A klasse automaat gekocht. Zij was niet te spreken over het type automaat dat de Yaris gebruikt (MMT).
LOOKS
-----
De Yaris heeft wel iets, ik weet niet precies wat maar als ik de auto bekijk dan kan je hem zeker niet lelijk noemen en hij heeft een sportief tintje. Tja, de kleur moet je aanstaan... persoonlijk vind ik de kleur dynamisch en modern.
De binnenkant is strak, de kwaliteit van de materialen is gewoon. Toch veel plastic. Ook veel opbergvakjes en bekerhouders. Omdat de snelheidsmeter in het midden staat heb je ook een opbergvakje achter het stuur. De vakjes voor kaarten in de deur zijn smal, te smal dus veel kaarten kan je er niet in kwijt. De snelheidsmeter en de instrumenten zijn modern en digitaal. Toch duurde het even voordat ik er aan gewoon was. Ik mis een zonnebril opbergvakje! Een grote misser vind ik de knop van de boordcomputer. Die staat gewoon te ver weg van de bestuurderskant. De radio is goed maar de ontvangst kan beter.
BESTURING
---------
De auto stuurt licht en goed maar soms toch ook gevoelloos. De motor is goed genoeg voor het dagelijkse Nederlands verkeer. Geen snelheidsmonster maar soms verrast ie je toch door zijn kracht. Op de snelweg merk ik wel dat de geluidsisolatie niet zo goed is. De radio moet gewoon harder. Je merkt echt dat de motor 3600 toeren maakt bij 120 km/h. De zichtbaarheid is goed rondom. Ook de spiegels zijn groot en geven een goed zicht. De automaat is vreselijk en komt gewoon doordat het geen automaat is maar een MMT. Het zou een perfecte combinatie zijn van een handbak en een automaat maar daar ben ik het zeker niet over eens. Het schakelen schokt enorm. De verkoper verzekerde me dat het een kwestie is van wennen. Maar na 9000km blijft het schokken geblazen. De comfort beleving gaat hierdoor sterk achteruit. De volgende situatie: Ik rij 75km/u en ik wil iemand inhalen. Ik rij in de 5de versnelling. Ik geeft een flinke scheut gas maar er gebeurt NIETS voor 2 seconden. De versnellingsbak denkt en denkt en dan zal ie eens terugschakelen. In halen met deze auto is soms gevaarlijk. Dan maar de handmatige mode, dan heb ik tenminste wat meer controle. Er gaat niets boven een goeie ouwe automaat.
Misschien moet ik nog wat meer wennen :)
OVERIGE
-------
Ik heb een navigatie aan boord, een TNS traffic systeem. Het is een typische pijltjes navigatie. Je kun zo van A naar B. De navigatie spreekt duidelijk en geeft alles tijdig aan. 1 nadeel is dat je niets kunt instellen tijdens het rijden. Een veiligheids beperking....
Het verbruik is zeker niet slecht te noemen. Op dit moment rijden we 1:14, bij lange afstanden zelfs 1:16. Toch zou het nog beter moeten kunnen volgens de specificaties. Niet dus...maar je hoort me zeker niet klagen.
CONCLUSIE
---------
De toyota Yaris vind ik een fijne en leuke auto maar ik wil nooit meer een MMT versnellingsbak. Het is een blok aan mijn been en zelfs een argument om de auto te verkopen (wat de vorige eigenaar dus deed). Hij is niet heel ruim voor zijn klasse maar ik heb plaats genoeg.
PROBLEMEN
15000 km:
- raar geluidje bij vol naar links sturen. Ik maak me er geen zorgen om maar bij de volgende beurt wel even naar laten kijken
- Verplicht bezoek bij de Toyota dealer ivm een mogelijk probleem met de hoofdsteunen. Ik heb er niets van gemerkt en het probleem was niet aanwezig zo bleek na de controle.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.