Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn vorige auto was een Mazda 2 uit 2004 een premiere uitvoering, een leuke praktische auto met veel mogelijkheden.
Zuinig? ongeveer 1 op 15 gemiddeld (1.4 16v)
Maar nu hebben we een nieuwe Yaris 1.3 16v Linea Sol M-Mt
Qua ruimte zijn we er iets op achteruit gegaan, zou je denken? het is tenslotte 17cm korter, maar nee hoor in de kofferbak kan meer (275 tegen 268 liter)
Maar dan moet ik toegeven dat de Mazda kofferbak groter oogt, er zit een afdek zeil op (rol mechanisme) de tildrempel was lager, maar de yaris heeft verstelbare achterbanken en ook nog onafhankelijk verstelbaar, net als de rugleunigen.
De ruimte op de achterbank daar heb ik nog niemand over horen klagen (kindertjes en oma’s) en ik kan achter mijzelf zitten (1.82cm).
de ruimte voorin is gewoon geweldig, achter het stuur heb je het idee dat je in een gewone middenklasser rijdt, ware het niet dat de neus van de auto niet te zien is.
Zitposities te over, meerdere verstelmogelijkheden zoals stuur in lengte en hoogte verstelbaar, bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar.
het dashboard is goed overzichtelijk, knoppen zijn makkelijk te vinden, alleen wennen is dat eiland in het midden, met de digitale snelheids meter/toerenteller/benzine meter/dagteller, de Mazda was analoog en recht voor de neus.
Het is trouwens wel goed afleesbaar ook in de volle zon.
de boardcomputer is ook tijdens het rijden te bedienen, deze meldt het verbruik, het gemiddelde gebruik, het aantal nog te rijden kilometers, en de gemiddelde snelheid, en nog de buitentemperatuur.
Toen ik de eerste meters ging rijden zat ik zowat met mijn snuit tegen het stuur aan, vreemde bak zo’n M-Mt, het is een gewone 5 bak zonder koppeling pedaal, absoluut geen gewone automaat, je speelt met het gaspedaal om te schakelen. er waren al mensen geweest die de auto weigerde omdat het niet rijdt
PROBLEMEN
Problemen met de M-MT versnellingsbak
Toyota kerkentuinen in Den haag heeft omdat de bak snel van 1 naar 3 en dan snel naar 5e versnelling ging de bak opnieuw de software van de bak ingelezen/ingeleerd.
dat heeft 2 weken geholpen, toen begon het weer, aangezien het een zelflerende bak is, en zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder, valt er niet veel in te leren, als ik rustig rijdt in de stad dan slaat de bak gewoon versnellingen over, bij 50 km/u zit de bak in zijn 5e versnelling, klaar!!, niets aan te doen.
Je kan dan de race toets gebruiken, om de vernellingen vast te houden en dat werkt enigzins wel, alle versnellingen worden doorlopen, en gaat pas bij 80 km/u in zijn 5e versnelling.
waarom heeft het 2 weken dan wel geholpen? simpel, de bak past zich in die tijd opnieuw aan naar de rijstijl v/d bestuurder.
Wat ook behoorlijk storend is aan deze versnellingsbak, is dat wanneer men optrekt bij koude motor, de auto met een klap zich vooruit beweegt, dit doet het alleen als die koud is, en daar zijn ze bij Toyota nog niet uit, een heleboel mensen hebben zich met dit probleem al gemeld bij de dealer, het is een Yaris probleem, de Aygo heeft het probleem niet, de corolla heeft dit probleem ook.
Hoe het zit met de Auris weet ik nog niet daar heb ik niets van gehoord.
Met dit probleem zit de dealer echt in zijn maag, want het heeft hier geen oplossing voor, inleren/lezen heeft enigzins nut tot een paar km/dagen (naar de km’s die men rijdt)
en dan begint het weer opnieuw.
De dealer heeft dit groeiende probleem bij de importeur neergelegd.
Update 29-10-07
De dealer gaat een nieuwe schakelcomputer plaatsen, dit moet het probleem waarschijnlijk gaan verhelpen.
men oppert ook dat het eventueel de chip in de contactsleutel zou kunnen zijn???
We zijn benieuwd!!
Update 11-11-07
De dealer heeft de versnellingsbak computer vervangen (ECU) auto opnieuw ingeleerd sleutels opnieuw ingelezen (anders start deze niet meer (code)
Niet 3 weken maar 4 weken heeft de autoprobleemloos gereden, en daar gaan we weer.... zucht hakkent en stotent komt de auto wanneer deze koud is van zijn plek.
daarbij een slippende koppeling en wat ook een rammelend geluid geeft in het vooronder.
Het rare van het hele verhaal is, dat wanneer de auto gereset wordt het probleem verholpen is, rijdt perfect ook koud, niets schokken, gewoon rijden waar het voor gemaakt is, heel vreemd, en dat vind de dealer ook, ze komen er niet achter wat het is.
nu geven we het maar op, ik heb geen zin om nu na iedere reset beurt 3 weken probleemloos te rijden en dan vervolgens weer naar de dealer te rijden, probleem voor te leggen, teleurgestelde gezichten te moeten aanschouwen van de receptionist. en dan weer happy te vetrekken na 4 uur (wel snel klaar iedere keer)pluim!!
Sorry voor de trouwe toyota aanhangers maar ik kies toch weer voor mazda en wel de nieuwe 2, ik heb hiervoor nog corolla, avensis en carina gereden, die deden wel wat ze moesten doen, maar door het kyoto verdrag denkt men de europese lieden tevreden te stellen met een minimale uitstoot, wat weer verstoord wordt met een mechanische semi automaat om de schadelijke uitstoot te minimaliseren.
Misschien dat de mensen die nu kiezen voor een kia, opel, ford, nissan, en ga maar zo door qua merken die wel een echte automaat leveren op een later tijdstip worden gestraft door onze regering, met een millieu heffing omdat ze boven de 160grams uitstoot zitten.
Zijn er nog meer mensen met deze ervaring?
verder zijn er geen problemen met de auto, geen piepje rammeltje niets, het rijdt uitstekend, goede wegligging, zuinig
We zitten inmiddels op 29000 km
Update 25-03-08: Yaris is weg, ingeruild voor een Mazda 2 model 2008
Wat een verschil zeg, wegligging subliem geen vergelijk eigenlijk.
Binnenkort een review
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.