Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012) #2

autoreview

Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2012)

Signalement

UitvoeringYaris 1.3 VVT-i Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf114.990 km
KM-stand laatst120.750 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 7 weken onderweg

  • 116.350 km

Het was niet eens echt de bedoeling om de Twingo GT te vervangen, maar verontrustende geluiden op het gebied van onderdeelvoorzieningen en in de verte (weer) aangekondigde kwaaltjes deden mij toch besluiten om uit te wijken naar iets met meer zekerheid. Geen droomauto, geen vurig verlangen, gewoon een leuke auto, niet te duur en betrouwbaar.

Niet te duur... kom daar nog maar eens tegenaan anno nu. Toch viel mijn oog op een driedeurs Yaris 1.3VVT-I Dynamic bij Autobedrijf Bakx in Oosterhout. Zwart metallic, driedeurs, dat waren de overeenkomsten wel met de Twingo. Overigens is een driedeurs Yaris al een witte raaf, helemaal in Dynamic- uitvoering. De Yaris werd meestal verkocht als Aspiration, een niveau onder de Dynamic. Je kon in die tijd kiezen voor de 69pk 1.0VVT-I (uit de Aygo), deze 1.3VVT-I (99pk) en de 1.5 Hybrid (75pk, automaat).

Op naar Garage Bakx in Oosterhout. Fijn gesprek met Ron en redelijk snel de inruil besproken en geregeld. Weekje later terug en de 'nieuwe' auto mee. Een Yaris. Een suffe saaie Yaris! Met, bijna overbodige (zeggen ze), 1 jaar Bovag garantie.

Gelukkig wat minder suf in deze uitvoering, want goed compleet met dual zone climate control, achteruitrijcamera, boordcomputer, cruise control, Bluetooth, automatisch dimmende binnenspiegel, elektrische ramen en spiegels (verwarmd), lichtmetalen wieltjes, verlichte make-up spiegels, 6-bak en zo. Motorisch wel even wennen, van de best hitsige en gekietelde Twingo 1.2TCE GT naar deze 1.3 met 99pk. Die paarden komen ook pas tot leven als je wat doortrekt. Tot de 3000 toeren is het gezapigheid troef.

Onderstel is wat stugger, maar dat vind ik juist prettig. Zitpositie is erg goed, de stoelen bieden goede zijdelingse steun en zijn redelijk instelbaar. Sturen gaat met de nagel van je pink, dus erg licht. Kijk, ik kom uit een wat rammelende Twingo, dus ik ben al snel erg tevreden :-).

Nu zo'n 1400km onderweg, dus tijd voor het eerste hoofdstuk. Oh ja, gemiddeld verbruik op een paar tankbeurten (50% snelweg, 50% binnenstad/buitenwegen): 1 op 16,9. En wat is er nu zo bijzonder aan deze Toyota? Niet zo veel... en dat is prima. De 3-deurs is behoorlijk zeldzaam en zeker in deze uitvoering. Ben er voor nu erg blij mee. Heb een groot autohart, maar mijn portemonnee is een stuk kleiner.

Wordt vervolgd!

Wat verbeteringen

  • 117.150 km

Bij elke 'nieuwe auto' horen wat aanpassingen en verbeteringen. Ook nu, dus wat tot nu toe is gedaan en gaat komen:

- nieuwe pookknop erop geschroefd (oude was verweerd)
- nieuwe mattenset (in oude set zaten brandgaatjes)
- dashcam gemonteerd
- 185/50R16 banden vervangen door Hankook 195/50R16 all seasons, dat is de maat die eronder hoort en hierdoor hopelijk net iets minder geschraap van de bodemplaat bij drempels en opritten + een iets correcter aanwijzende snelheidsmeter (?)
- wat kleine deukjes eruit laten wrijven door X-Dent in Waalwijk
- pook met siliconenspray gesmeerd. Schakelen van 1 naar 2 was met een plastic piepend geluid door aanlopend plastic delen. Pookhoes los, schoonmaken, spray erover en weg geluid

Laatste tankbeurt (70% snelweg, 30% stad) 1 op 18,11 gehaald. Uiteraard E5 getankt.

Hikjes

  • 117.750 km

Vorige week naar de garage van aankoop voor wat klein garantiewerk en op de A59 begon de Yaris in te houden. Eerst af en toe, later wat meer. Cruise control hield 'm wel op snelheid, maar niet hikvrij. Eenmaal in Oosterhout aangekomen, ging het doortrekken in de tweede versnelling met veel inhouden en gestotter gepaard. Goed dat we naar de garage gingen, zoveel geluk heb je anders niet.

Na onderzoek bleken de bougies niet helemaal fris meer. Mijn aanname was dat deze bij de afleveringsbeurt vervangen zouden zijn, maar dat gebeurde dus nu met vertraging. Nieuwe bougies erin en het inhouden was voorbij. Ik pas de 'betrouwbaarheid' niet aan, is feitelijk achterstallig onderhoud. Kan beter mezelf een ster minder geven.

Saai? Fijn!

  • 120.000 km

Ik heb de 120.000km mogen aantikken. Nou is dat niet zo'n spannende kilometerstand, maar je moet toch iets melden. Ook al, omdat er voor de rest eigenlijk weinig te melden valt. De Yaris doet het goed en altijd. Na mijn vlotte, maar vaak om aandacht vragende Fransoosje, is dit gewoon prima. Geen drama, geen gedoe, gewoon starten en lopen.

Vermoed dat ik in 2025 aandacht mag geven aan de remmerij. De schijven konden nog wel bij de laatste APK, maar denk dat we toch even daarin mogen investeren bij de beurt en APK in het vroege voorjaar. Verder qua verbruik: momenteel 1 op 14-15 door heel veel stadsritten. Schaarse keren op de grote weg is het een stuk beter.

Raam gaat niet meer dicht

  • 120.750 km

Hebben we toch wat! Gisteren begon de zijruit links flink te sputteren bij het elektrische sluiten. Met veel moeite is het gelukt de ruit dicht te krijgen. Vandaag met siliconenspray aan de gang om het 'loopvlak' wat te smeren, maar nu had het raampje er echt geen zin meer in. Op 'driekwart' liep hij ergens in vast en ging daarna weer naar beneden. En dat 120 keer bij evenzoveel pogingen.

Geluk bij een ongeluk: vandaag ook de afspraak bij Ben van Leon Parc in Kaatsheuvel om nieuwe voorspeakers te plaatsen (beter dan af-fabriek en zonder kraak), dus het deurpaneel moest er toch af. Bleek dat de ruit uit het rubber was gelopen (hoe dan?) en daarom niet meer in beweging te krijgen was. Gefixt! Naast nieuwe speakers nu ook weer keurig een auto die dicht kan. Altijd handig!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.