Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Aspiration (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.8 16v VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Proefrit
- 33.000 km
Ik weet dat de meningen over de modellen van Toyota verschillen maar vanaf de introductie van dit model in 2009 vind ik dit een erg mooie auto. Toen onze huidige Verso aan vervanging toe was heb ik dan ook geen moment getwijfeld.
Onze 'nieuwe' Verso komt uit Duitsland en heeft 33.000 km op de teller. Ik koop hem bij een Nederlandse garage. Ten opzichte van de NL versie heeft de Duitse geen 17 inch velgen maar 16 inch. Ook is de velg anders. Verder heeft de Duitse versie 8 parkeersensoren, 4 voor en 4 achter. De NL versie heeft meestal een groot display in de middenconsole met daarin een achteruitrijcamera. De Duitse versies hebben bijna allemaal bluetooth, terwijl de NL versie vaak bluetooth ready is. En dan is er natuurlijk nog de taal van de boordcomputer. Als laatste heeft mijn versie een panoramadak. Andere verschillen heb ik niet kunnen ontdekken.
Dit keer geen diesel meer. Navraag op de camping bij Verso rijders leerde mij dat de benzine versie over meer dan genoeg pk's beschikt. Zie ook de site caravantrekker.nl. Misschien iets meer schakelen. En met een tweede auto in het gezin worden er ook minder km's gereden waardoor de diesel uitvoering te duur wordt. Toch zal ik hem missen als wij met de caravan onderweg zijn. In combinatie met cruisecontrole reed het gewoonweg super.
De proefrit. Ik had mij enige zorgen gemaakt over de plaats van de snelheid- en toerentalmeter. Ik rij tenslotte al meer dan 30 jaar met die dingen recht voor mijn neus. Mijn zorgen waren onterecht. Ik was al binnen een paar minuten aan de veranderde plaats gewend. Is het beter? Dat kan ik nog niet zeggen. Wat mij verder opviel is dat de auto erg stil is in vergelijking met mijn oude diesel. Ik hoorde alleen een beetje rijwind toen ik met 120 over de autoweg reed. De zit is perfect, lekker hoog, maar niet te. De middenconsole vind ik mooi vormgegeven, niet teveel toeters en bellen, goed overzichtelijk. Schakelen ging heel soepel. Ik ben alleen benieuwd wat ik van een 6-bak vind. Wordt ik niet schakel moe? Dat zal de toekomst uitwijzen. Nog een pluspunt ten opzichte van mijn vorige auto. Het lijkt erop dat in de kofferbak ruimte is voor een reservewiel. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd maar ik wil kijken of een wiel met winterband erop, hierin pas. Wel zo gemakkelijk als wij met de caravan onderweg zijn. De werking van de bluetooth mbt de telefoon heb ik nog niet geprobeerd. De usb/aux aansluiting bij de radio ook nog niet. Overall het mag duidelijk zijn, ben ik heel erg in mijn nopjes.
Betrouwbaarheid weet ik natuurlijk nog niet en de score is dan ook gebaseerd op mijn ervaringen met de vorige Verso.
update
- 33.700 km
Vorig weekend weggeweest met de Verso. Mijn ervaringen.
De zit
Het is nog steeds zoeken naar een goede stand van de stoel. Ik vind het jammer dat de rugleuning niet meer traploos instelbaar is. Verder mis ik toch de rechter armsteun. De aanwezige steun is nutteloos. Ik heb het gevoel dat de zitting zachter is dan in de vorige Verso.
Het rijden
De auto rijdt lekker. Hij is stiller dan de dieseluitvoering die ik eerst reed. Op de Belgische wegen heeft hij wel een beetje moeite om de oneffendheden lekker weg te werken. Hij schakelt soepel. Rotondes en bochten neem ik in de derde versnelling, dat gaat gemakkelijk. Het voorkomt tevens eindeloos schakelen. Leuk dat hij aangeeft wanneer je moet schakelen. Erg handig vind ik de electronische handrem. Je schakelt deze in door de rem diep in te drukken, daarna kun je het rempedaal iets laten opkomen maar blijft de handrem erop staan. Makkelijk bij hellingtrekken.
Interieur
De radio heeft geen dab+. (Weet trouwens niet of dat in 2011 al bestond) Dat is jammer. Ik woon in Limburg en de ontvangst van de radiozenders is slecht.
Bluetooth, ik heb twee telefoons aangesloten op de auto. Mijn eerste ervaringen zijn positief. Goed verstaanbaar. Ik moet nog uitproberen hoe ik de telefoonboeken van beide toestellen overzet naar de auto.
De chrome handgrepen van de deuren zijn erg gevoelig voor krasjes. Jammer dat het eronder zittend plastic zwart is, zo valt een krasje extra op.
Leuk zijn de extra opbergvakjes onder de bijrijdersstoel en bij de voeten van de achter passagiers.
Exterieur
Parkeersensors, gelukkig dat ik ze heb. In een Belgische parkeergarage had ik al bijna de eerste parkeerschade. Vanaf zo'n 25 cm geven ze een continue signaal. Dat mag voor mij ook iets minder zijn.
Ik heb bij comfort een ster minder gegeven omdat ik nog steeds geen goede stand van de stoel kan vinden. Verder vind ik de verstelbaarheid van de rugleuning minder.
Update
- 34.435 km
Op een van de vele reviews las ik dat de bestuurdersstoel niet recht stond waardoor er spanning op de borging stond. Ik heb daar bij mij opgelet en ook bij mij valt de stoel niet recht in de borging. Als ik naar de garage moet zal ik dat eens aan een monteur voorleggen.
Verder lees je bij de specificaties dat de verlichting van het dashboard niet regelbaar zou zijn. Dat is niet juist. Indien je de verlichting inschakelt en je duwt op de knop waarmee je dagteller van de km kunt resetten krijg je de mogelijkheid om de verlichting van het dashboard te veranderen.
Inmiddels heb ik twee keer getankt en kom op een gemiddelde uit van 7,05 op 100km. Toyota geeft 6,9 aan. Ik moet wel erg mijn best doen om op dit verbruik uit te komen.
Beschermlijst achterbumper
- 34.950 km
Ik heb via Winparts een beschermlijst gekocht voor de achterbumper. De lijst was € 30 goedkoper dan de originele lijst bij Toyota, maar belangrijker voor mij was dat de lijst ook een stukje naar beneden doorloopt, zeg maar over de rand. Afgelopen weekend heb ik de lijst gemonteerd en de pasvorm is perfect. Voor iemand die ook nadenkt over een beschermlijst nmm een aanrader. Montage stelt niets voor, maar het moet warmer zijn dan 15 graden.
Afgelopen weekend ook maar eens de auto gepoetst. Zo ongeveer voor de eerste en wellicht ook bijna de laatste keer. Poetsen is niet mijn hobby en gezien de opmerkingen over de zachtheid van de lak denk ik niet dat de auto de wasstraat veel gaat zien. Dus direct ook maar een paar foto's gemaakt en erbij gezet. De velgen zijn trouwens niet de originele toyota velgen. Op dit moment rij ik met de winterbanden.
Eerste onderhoudsbeurt
- 51.286 km
Die dag is de auto voor een 45.000km beurt bij de garage geweest. De kosten bedroegen
- Beurt 148,76 ex btw
- Benzine reiniger (op mijn verzoek) 15,25 ex btw
- Interieurfilter 15,14 ex btw
Totaal incl btw 216,77.
Bijzonderheden
- De achterklep opent niet helemaal. Hebben ze nagekeken maar is niet veel aan te doen/
- Als ik de auto poets en de zon schijnt dan komt er condens in beide achterlichten. Nagekeken maar de condens is zo gering dat ze er niets aan doen.
Opmerkingen/rijervaringen
Na een jaar in deze Verso gereden te hebben zijn mijn ervaringen niet super spectaculair. Maar eerlijk is eerlijk dat wist ik toen ik de auto kocht. Ik kocht hem meer voor de degelijkheid. Ik vind hem in tegenstelling tot andere Verso rijders niet echt een reisauto. Hij is wel lekker stil, schakelt ook redelijk soepel, maar de stoel vind ik matig voor een auto in deze prijsklasse. Ik verwacht toch op zijn minst een traploos verstelbare rugleuning, dat zou al een hele verbetering zijn. Ook is het niet mogelijk voor de garage om de stoel recht te krijgen, althans zodanig dat hij netjes gelijkmatig in de borging valt. Een armleuning waar je wat aan hebt is zeker op langere ritten ook wel lekker.
De zijwind gevoeligheid valt mij wel erg mee.
Het verbruik hou ik bij en is in te zien. Het verbruik is wel vertekend omdat ik zomers met een caravan rij. Zonder caravan kom ik globaal op 7 ltr op 100km, en dan vind ik voor deze auto erg netjes. Het verbruik met caravan is dramatisch. De actieradius bedraagt dan zo'n 350km en dan ga je graag uitkijken naar een tankstation. De verbruiksmeter in de auto is ook redelijk betrouwbaar, ook dat blijkt uit de monitor.
In tegenstelling tot wat eerder geschreven werd krijg ik de winterband niet in de uitsparing in de kofferbak, jammer.
Heb ik spijt, nee, zoals gezegd hij is stil, soepel en ik rij niet dagelijks lange afstanden. Ik vind het nog steeds een erg mooi model. Ook bepaalde handigheidjes zoals de handrem die er ff op komt als je de rem diep indrukt zijn leuk.
2e onderhoudsbeurt
- 69.242 km
Vandaag de auto naar de garage gebracht voor de 2e onderhoudsbeurt, 60.000km beurt.
Kosten van het pakket 307,44 ex btw
Kosten APK 16,49 ex btw
Benzine toevoeging (op mijn verzoek) 9,50 ex btw
Meer prijs interieurfilter (op mijn verzoek een pollenfilter) 8,22 ex btw
Totaal ex btw 341,65, inclusief btw 413,40
Feitelijk heb ik verder geen bijzonderheden te melden. Een probleemloos auto jaar achter de rug. (afkloppen) Saai, maar ik kan er niet meer van maken.
3e onderhoudsbeurt
- 83.992 km
Vandaag de auto naar de garage gebracht voor de onderhoudsbeurt. De 75.000 km beurt.
Kosten van het pakket 188,43 ex btw
Olie, oliefilter, ruitenspr vulling en carterstopring
Benzine toevoeging (op mijn verzoek) 9,50 ex btw
Interieurfilter (op mijn verzoek) 25,35 ex btw
Totaal ex btw 223,28 dus incl btw 270,17
Ik kijk terug op wederom een probleemloos jaar autorijden. Verder heb ik geen bijzonderheden te melden. Auto rijdt probleemloos, geen bijgeluiden, geen interieur geluiden.
4e onderhoudsbeurt
- 101.975 km
Vandaag de auto naar de garage gebracht voor de onderhoudsbeurt. De 90.000 km beurt. Dit keer overgestapt naar een andere garage. Deze garage heeft het probleem van de stoel (het niet recht in de borging vallen van de stoel waardoor de stoel scheef staat) opgelost zonder daarvoor kosten te rekenen. Chapeau.
Kosten van het pakket € 418,18 ex btw. Olie, oliefilter, ruitenspr vulling, pakking en bougies. Interieurfilter (op mijn verzoek) werden dit keer geen extra kosten voor berekend. Kosten apk € 24,75.
Totaal ex btw 442,93 dus incl btw € 535,95.
Ik kijk terug op wederom een probleemloos jaar autorijden. Verder heb ik geen bijzonderheden te melden. Auto rijdt probleemloos, geen bijgeluiden, geen interieur geluiden.
Ik wil hier aan toevoegen, geen beleving. Ik merk dat ik dat toch mis. Sinds mijn dochter vorig jaar een Volvo kocht is dat toch een dingetje. Dus ben ik mij aan het oriënteren. Ik denk dat ik deze auto niet meer zo heel lang zal rijden. Wordt vervolgd...
Ingeruild
- 105.000 km
Nadat mijn dochter vorig jaar een Volvo V40 T3 in de kleur Rebel Blue kocht en ik daar een aantal keren in mocht rijden begon het bij mij ook te kriebelen. Zoals uit het bovenstaande blijkt heb ik qua kosten niets te klagen over deze auto maar ik mis ten opzichte van de Volvo toch de rijbeleving.
Ik ben derhalve op zoek gegaan en vandaag was het zover en heb ik een bezoek gebracht aan een Volvo dealer. Ik heb de Verso ingeruild tegen een Volvo V60 CC T5 Summum uit 2015.
Hier eindigt dan ook over ongeveer een week mijn Verso avontuur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.