Toyota Tercel 1.5 4WD (1986)

autoreview

Toyota Tercel 1.5 4WD (1986)

Signalement

UitvoeringTercel 1.5 4WD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf145.000 km
KM-stand laatst189.250 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tercel blijft altijd trouw

  • 189.250 km

Omdat ik in Oostenrijk woonde, boven op een heuvel met een 15% steil 1baans weggetje omhoog, zocht ik een 4WD. Omdat ik altijd al een voorliefde heb voor autos tussen 1980-eind jaren negentig, ging ik op zoek op de Oostenrijkse marktplaats (ik reed voorheen een Citroen c15D, saab 900i classic, '93 subaru legacy station, mazda MX3 V6, citroen ZX 1.9TDI, opel Vectra A 1.6i, fiat cinquecento, daihatsu applause tokio, nissan micra uit 1989..

Opel vectra 4x4, honda shuttle 4WD, golf 2 4x4, van alles kwam ik tegen. Maar ik zag in de serie Breaking Bad Jesse Pinkman rijden in een tercel SR5. 'Die heb ik lang niet gezien, die ken ik nog van vroeger. Majorette had dit autootje met aanhanger met zweefvliegtuig erachter'. En verrek, er stond er 1 op. 145.000 KM op de teller, 30 jaar oud, apk nog 6 maanden geldig.... ....Ik heb hem zonder te zien gekocht, geld overgemaakt en opgehaald.....

Oei.. Die was goed verrot.. Hoe die ooit door de Oostenrijkse APK is gekomen weet ik niet.. Op de brug zei iemand , 'alsof iemand in de winter is gaan schaatsen, door het ijs gezakt is en in de zomer weer gevonden is'..zo zacht (lees volkomen verroest) was het chassis, en het plaatwerk? Ach ja, met je pink kon je door de voorschermen drukken. Ai..

Teveel betaald, vond hem wel erg leuk, en dus lassen maar. De homokineten waren ook errrrg hoorbaar, de koppeling zat erg diep, de radiateur was na 30 jaar helemaal uitgesleten.. Ach ja, ik ga het allemaal maar repareren. Onderdelen zoeken dus!

Onderdelen zoeken voor een tercel 4WD? Juist. 2 voorschermen? 8 maanden gezocht. Homokineet? Dat is meteen een hele aandrijfas, moesten uit amerika komen.(rockauto.com, alllles nog te verkrijgen gelukkig.) Gasveren voor de achterklep? Laten maken in Duitsland.

Na een paar maand kilo's staal te hebben gelast, nieuwe schokbrekers achter, nieuwe distributie en waterpomp, multiriem, olie en alle filters, nieuwe radiateur, gasveren voor de achterklep, nieuwe (2ehands) voorschermen, remschijven en blokken voor, trommels achter, nieuwe remleidingen van voor naar achter, nieuwe benzineleiding, nieuwe uitlaat van voor naar achter, kwam hij door de stricte TÜV keuring.. Yes!

In sneeuw is de 4WD geweldig. De auto heeft 5 versnellingen, maar schakel je de 4wd in met een pookje, dan kan je een extra eerste versnelling (kruipgang) inschakelen. Fantastisch!! Je komt, mede door de smalle bandjes, overal boven!

Rijden is wat moeilijker als in nieuwere autos. Ik heb de koppeling nog steeds niet vervangen, heb ermee leren rijden. Schakelen moet erg rustig, als de bak kapot gaat, iets in het schakelmechanisme is schijnbaar van 'glas', is het afgelopen. Die zijn niet meer te vinden en ook niet te repareren. En dus gaat optrekken een stuk trager. Ik rijd er altijd rustig mee. Rijd niet harder dan 105/ 110 ( dan draait de motor 3000 TPM)

In de bergen in Tirol reed ik standaard 1 op 10. Maar benzine kostte rond die tijd gelukkig niks. 1 keer getankt voor 0,98 cent.

Nu ben ik wegens omstandigheden terug verhuist naar Nederland, en heb de auto meegenomen. Hoefde voor de APK hier alleen 2 fuseekogels te vervangen. Die had ik toevallig tijdens het hamsteren naar onderdelen op marktplaats een week eerder gekocht. Origineel, van toyota.

Hier in Nederland rijd ik er elke dag mee naar mijn werk. 25 km heen en 25 terug. Hij rijdt dan 1 op 13. Op de snelweg naar duitsland of oostenrijk rijdt hij 1 op 16. Helemaal niet verkeerd.

Ik ben er helemaal gek mee, en rijd toch ook best iets bijzonders. Er zijn er in Nederland geloof ik 4 gekeurd. En er zijn meer dan 8 miljoen autos in Nederland!

Ik krijg ook best wel vaak een duimpje. Bij het tanken komt er nog wel is iemand een praatje maken. Laatst stond er iemand met een 911 naast me die eerst jaren opzoek was naar de tercel, maar het uiteindelijk maar gestaakt heeft.

De auto staat nu helaas wegens oldtimer belasting stil. Volgend jaar wil ik de koppeling gaan doen en misschien wat motorpakkingen, omdat voor de koppeling het best de hele motor met transmissie eruit kan.
Ik ben in de tussentijd altijd opzoek naar onderdelen die nog van pas kunnen komen.

Ik hoop misschien nog eens iemand te treffen in Nederland met dezelfde auto! Misschien via deze weg, als iemand het leest!



9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.