Toyota Starlet 1.3 XLi (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 89.800 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn eerste autootje!
De keuze is gevallen op een Toyota Starlet, voornamelijk vanwege zijn grote betrouwbaarheid en het feit dat deze auto over een jaar of drie zeker nog voor een goede prijs is te verkopen. De afschrijving op een auto als deze is te verwaarlozen.
Ik heb een van de laatste exemplaren van dit model, de Toyota Starlet 1.3 XLI Comfort. De toevoeging comfort houdt in dat de (karige) standaard-uitrusting is uitgebreid met centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging en elektrische ramen. Ook behelst het ’comfort-pakket’ een speciale zwart/rode bekleding. Ziet er niet best uit overigens, maar smaken verschillen natuurlijk.
Opvallend is dat dit karretje behoorlijk rap is. 75 pk op 777kg is natuurlijk ook niet verkeerd. Vandaag nog even een sprintje getrokken met een golfje tdi (met rode i en duidelijk ’gepimpt’). Pas boven de 100 km/u kwam ’Johnny’ me voorbij. Meneer was duidelijk ’not amused’!
Over de wegligging kan ik niet zo heel veel zeggen. De Starlet is uitgevoerd met 145/80 r13 bandjes. Ik wist niet eens dat ze zo smal werden gemaakt...
Het rijdt niet oncomfortabel zullen we maar zeggen. Bij de volgende bijdrage van de IB-groep maar eens op zoek naar een knap setje 15 inch. Vermoedelijk rijdt dat een stuk strakker!
Het interieur van de Starlet valt helemaal niet tegen. Vooral de stoelen kunnen me bekoren. Deze zijn serieus van formaat en zelfs de zitting van de stoelen zijn lang genoeg om de onderbenen goed te ondersteunen. Verder ziet de cockpit er nog redelijk modern uit met ronde vormen en redelijk kunststof. Opvallend is dat er, op de hoedenplank na, weinig rammelt aan de auto. Uit ervaring kan ik spreken dat een Twingo van een jaar oud irritanter rammelt dan een elf jaar oude Starlet.
De ruimte voorin is uitstekend, met 1 meter 86 kan ik op de passagiersstoel net niet mijn benen strekken, opvallend! Dat er acherin dan niemand meer kan zitten kan me niet zo veel schelen.
Het enige grote nadeel van de auto is dat de hoedenplank begint te rammelen wanneer het asfalt wordt verlaten. Ik denk dat dit probleem vrij makkelijk is te verhelpen met een paar rubbertjes, maar toch.
Verder mis ik een klein beetje een toerenteller. Alleen een snelheidsmeter oogt toch een beetje kaal.
Het verbruik komt neer op ongeveer 1 op 14. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een tijd lang heb gereden met 1,3 bar in de bandjes. Met de banden op spanning moet 1 0p 16 wel haalbaar zijn denk ik!
Mocht je budget zo’n 2000 euro bedragen, houd je van een beetje pit in je bak en zit je voornamelijk alleen of met z’n tweeen in de auto?
Koop een Starlet!
10 x beter dan een Clio, Ax etc.
De Peugeot 205 is echter een positieve uitzondering op de regel dat Franse auto’s waardeloze stukken blik zijn. Wat een fijne auto is dat! ;)
update 94.000:
De kilometers vliegen probleemloos onder de 13 inch (nog steeds ja) wieltjes door. Wat ik ten opzichte van de review wil toevoegen is het feit dat dit karretje bij stevige zijwind bijna niet meer te rijden is. Echt niet best!
Het verbruik ligt nu rond de 1 op 13+, wind tegen 1 op 12, wind mee 1 op 15. Het motortje begint wel steeds netter te lopen, stiller vooral. Ik rijd voornamelijk snelwegkm’s. Over een maand gaat’ ie voor beurt, kan me niet voorstellen dat er iets mis mee is!
update 96.500:
De auto is inmiddels voor een grote beurt, distributieriem en apk geweest. Eerst de dealer gebeld met de vraag: Wat moet dat kosten? ’Niet zo veel, reken op een kleine 600e’. Wtf, uiteindelijk issie bij een Toyota-onderhoudsbedrijf geweest in ’Olle pekel’. Rekening 350e. Nog steeds redelijk aan de prijs, maar zo’n nieuwe riem laten ’inbouwen’ kost nu eenmaal een paar knaken. Kleine beurt + apk gaat volgend jaar nooit meer dan 80e kosten. De 100.000 beurt is nu eenmaal (veruit) de duurste.
Verder gelukkig nog altijd probleemloos!
Bumpers worden overigens wel snel vaal. Eenmaal in de maand ff met bumperspray in de weer en het ziet er weer uit als nieuw. Deze handel haal ik bij de action voor een schamele 1,99 euro. Aanrader!
Update 103.251
Vond het wel een geestig moment om de auto op de 100.000 km te zetten!
Welnu, inmiddels met het bakkie naar Tsjechie op vakantie geweest. Na aanvankelijk rustig met 130 over de autobahn te hebben getokkeld begon met toch te kriebelen. Uiteindelijk met 170/180 naar Praag toe gejaagd. Vanaf 150 begint het stuur wat te trillen en tegen de takkeherrie kunnen de twee voorspeakers dan niet meer op, maar wat was het mooi om met zo’n karretje te jagen. Maak niet net als ik de fout om ron 91 te tanken. Op die pis trekt de auto voor geen ene meter meer, vooral te merken heuvelop...
Bij aankomst in Tsjechie het motertje laten afkoelen en het oliepeil gechecked. Tot mijn verbazing stond ie nog steeds iets bovem ’F’. Het verbruik is na deze stevige rit ook nog iets gedaald. Met 130 continue loopt ie nu met gemak 1 op 15.
Al en met al na 8 maanden en 13.000 km nog zo blij als een kind met deze topper!
PROBLEMEN
Niets
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.