Toyota Starlet 1.3 XL (1990)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 XL |
---|---|
Versnellingen | 3, Automaat |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Toyota Starlet 1.3Xli 1990
- 155.000 km
In november 2006 werd er ingebroken in onze BMW E39 525i Touring. Het ingebouwde navigatiesysteem, de boordcomputer en vrijwel alle bedrading werden meegenomen. De schade aan de auto was zodanig hoog dat de verzekering deze auto economisch total loss verklaarde. De lokale BMW dealer leende ons tijdelijk een E60 525i, welke overigens ook zeer goed bevallen is. We waren al gretig op zoek naar een nieuwe BMW alleen was de zoektocht erg lastig. Niet veel van de beschikbare auto’s voldeden aan de eisen.
Omdat de geleende E60 525i eigenlijk in de verkoop stond, hebben wij hem na anderhalve maand toch besloten om hem terug te geven aan de dealer zodat zij weer verder konden gaan met hun verkoop. We moesten echter wel tijdelijk vervoer hebben. Op internet vonden wij een Toyota Starlet uit 1990, compleet dealer onderhouden en nog in top staat met slechts 110.000km op de teller. Na een testrit beviel die auto zo goed dat ie korte tijd erna, december 2006, op de parkeerplaats stond voor ons huis.
In eerste instantie wilden we deze auto tijdelijk gebruiken tot we een nieuwe auto vonden. We vonden kort erna in maart 2007 een mooie BMW E60 525i. De Starlet pruttelde echter sindsdien nog vrolijk naast de BMW. De BMW is overigens alweer verkocht, die heeft plaats gemaakt voor een E60 530i High Executive. We hadden niet verwacht dat de Starlet het zo lang vol zou houden.
Nu 5,5 jaar later, met 155.000km op de teller, doet hij zijn werk nog steeds prima. Sinds mei 2011 heeft de auto flink wat kilometers erbij gezet. Dat zijn er 25.000km geworden. Deze kilometers bevielen mij prima.
Hoewel de Starlet natuurlijk van oorsprong toch meer een stadsauto is, vreet hij ook vrolijk snelwegkilometers. Dit moet je echter wel onder de 130km/u doen, vanaf alles daarboven komt er toch wel een draaikolkje in je tank. Normaal gesproken rijd de Starlet ongeveer 1:13,5 in de winter en 1:15,5 in de zomer. Dit heeft te maken met de automatische choke. In de winter blijft de motor vaker op een hoger toerental draaien. Bij 100km/u is het geluidsniveau van de motor overstemmend over de andere geluiden in de auto. Je kan echter nog normaal communiceren in de cabine, dus wat dat betreft is dat prima.
Het blok is in zijn vijf ook erg alert. Gas geven bij 80 in zijn 5 is geen enkel probleem. Ook dan pakt de 1.3 prima op en sleurt hij geleidelijk de Starlet naar snelwegsnelheden. Dat geldt natuurlijk ook voor snelheden bij 100 en 120km/u. Zelden hoef je bij inhalen terug te schakelen. Pas wanneer het echt krap dreigt te worden is het slim om een tandje terug te gaan. Ook acceleratie tijden van 0-100km/u in iets meer dan 10 seconden is geen probleem. Zelf klok ik hem op net geen 11 seconden. Voor een auto van 22 jaar oud zijn dit hele nette waardes. Het blok geeft de bestuurder een gretig gevoel. Het lijkt alsof de motor altijd bij de les is en dat kunnen we alleen maar waarderen, toch?
Het rijcomfort in de Starlet acceptabel. Het is op comfort gericht, dat is duidelijk het karakter van het onderstel. Vergeleken met de auto’s van tegenwoordig is het aan de zachte kant. Het rijgedrag is uiteraard niet te vergelijken met de veelal stugge stadsautootjes van tegenwoordig, maar het sturen gaat prima. In snelle lastwisselingen helt hij over, maar het geeft je geen onbetrouwbaar gevoel. Koersvast is de Starlet namelijk zeker. Bij snelle bochten boven de 80km/u begint de auto wel aardig over te hellen vanwege het missen van stabilisatorstangen. In de regen beginnen de voorwielen eerst te glijden, waarna als het gas losgelaten wordt de achterkant ook los kan komen. Indien dit rustig gebeurt, kan het ook weer gemakkelijk opgevangen worden. Remmen voelen vergeleken met de remmen van nu wat zompig aan, maar dat kan ook door de leeftijd komen.
De Starlet die wij hebben, is niet uitgerust met stuurbekrachtiging. Dit betekent tijdens het parkeren dat je flink aan het stuur moet trekken om hem te manoeuvreren. Eenmaal op gang is het ontbreken van stuurbekrachtiging geen enkel probleem. Dan is de Starlet opeens met een enkele vinger te bedienen. De 1.3 is gekoppeld aan een handbak. Ook over de versnellingsbak ben ik aardig te spreken. Het is wel een versnellingsbak die met aardig wat aandacht gereden moet worden. Het koppelingspedaal moet bij schakelen diep ingetrapt worden, anders wilt er nog weleens wat tandwielen terugbijten. Niet een lekker gevoel en het geluid is ook allerminst fijn om aan te horen. Aan de andere kant is hij erg trefzeker en heel licht te bedienen. Het is echter wel zo, ondanks dat hij licht is, dat hij veel feedback geeft.
Problemen
In de vijf jaar dat we met deze Starlet hebben gereden zijn er geen drastische problemen naar voren gekomen. Er zijn paar schokbrekers vervangen en wat onderdelen aan de ophanging. Ook is de accu in de tussentijd vernieuwd.
Sinds hij de 145.000km heeft gepasseerd, begint de Starlet wel aardig wat olie te drinken. Na 10.000km heeft hij alweer 2x 5 liter erdoorheen gedronken. Hoewel dit niet direct een groot probleem is, is het wel opmerkelijk aangezien er niet veel blauwe rook uit de uitlaat komt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.