Toyota Starlet 1.3 GLi (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.3 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 122.800 km |
KM-stand laatst | 176.500 km |
Geweldige auto.
- 176.500 km
Begin 2010, na 10 jaar goede ervaring met een Starlet uit 1987, wist mijn vriendin al dat ze een half jaar later eens per week een auto nodig zou hebben voor haar stage. OV was geen optie, de auto van haar ouders (ze woonde nog thuis) werd al gebruikt. Tja, dan op zoek naar een 2e Starlet! Een proefrit in een zwarte bij 25 graden maakte duidelijk dat er airco in moest. Kan dat? Ja die zijn er. Handje vol, maar in het zuiden van Limburg stond deze met ijskoude airco. Lulverhaal van de handelaar die deed of het zijn eigen auto was die te klein was geworden, maar deze auto was, rook, zag en voelde goed. Kopen!
Hoewel het ‘maar’ 11 jaar verschil is t.o.v. de oudste Starlet, is het heel anders rijden. Er zit al heel veel meer op en aan, al is het alleen al de elektrische ontsteking. Na de start is het niet eerst spelen met het gas, maar rijden. Zal velen weinig zeggen, maar stap maar eens in een auto met carburateur en contactpuntjes, dan weet je waar het over gaat. Het rijden gaat heerlijk soepel en gemakkelijk. Door het grote glasoppervlak is je overzicht goed, sturen gaat licht en direct, schakelen doet hij heerlijk soepel en zeer trefzeker. Motor pakt goed op al vanaf lage toeren. Vanaf 1250 toeren in de 3, haakse bocht, zonder morren verder. Zo is een rotonde altijd in de 3 te nemen. Toeren maken is ook geen probleem, dan is het best een vlot bakkie. Heb eens 170 op de teller gehad, had nog over, maar vond het wel best. De auto is relatief comfortabel geveerd, het is zeker geen stuiterbak. De grijze is zachter geveerd.
Op een airco, één airbag en stuurbekrachtiging na zit er weinig luxe op. Geen cv of elektrische ramen. Iedereen kan hiermee op pad, hij zal niemand verbazen. Ook op hogere snelheid (150) ligt hij stabiel op de weg, dat geeft vertrouwen in de auto. Qua interieur is het wel typisch jaren ‘90 Japans, dus veel grijs en plastic. Wellicht saai, maar functioneel en alles blijft heel. Wel had hij een irritante resonantie boven bij de binnenspiegel met optrekken. Die heb ik er nooit voor langere tijd echt uit kunnen krijgen, was een soort ‘charme’ van de Starlet.
De ruimte in de kofferbak is beperkt, maar met zijn tweeën en de hond zijn we naar Oostenrijk, Frankrijk en Zwitserland geweest, gewoon de achterbank vol en gaan. Ook in de bergen met de nodige haarspeldbochten geen centje pijn. Soms op wat lange heuvels even de airco uit, want je merkt wel dat als de airco aan staat, je wat minder vermogen over hebt.
Opvallend is dat de achterbank bij deze Starlet krapper is dan die van 1987. Maakte niets uit, daar stond vaker onze vakantiebagage dan dat er iemand zat. Jammer is de kleur rood, die wordt doffer, al viel dat bij ons nog mee met af en toe goed poetsen. In alle jaren dat wij deze auto hadden vonden mijn vriendin en ik dit een heerlijke auto. Haar ‘scheurijzer’, daar kon ze mee lezen en schrijven. Een keer ‘gestrand’; in een file even de motor uit gezet en een accu die daarna niet thuis gaf. Gelukkig voor haar kwam net een wegenwachter voorbij en ze reed weer.
Doordat ze nu dagelijks 160 km rijdt, ofwel jaarlijks zo'n 35.000 km, een grotere en zuinigere auto gekocht, een Prius. Veel minder een rijders auto, wat afstandelijker, maar zoveel comfortabeler. Op de lange afstand is dat meer waard dan een ‘scheurijzer’. Nog één Starlet op de oprit over...
Kosten
- 176.500 km
Daar kan ik kort over zijn; geen fratsen. We hebben niet bespaart op het onderhoud, wat nodig is moet gebeuren. Al met al een nette score over bijna 5 jaar en 53.806 km bij een auto van 13 - 17 jaar oud. Hieronder kort beschreven het volledige overzicht:
Juni 2010: Grote beurt met distributie (€ 415,-)
Februari 2011: APK met nieuwe accu (€ 138,-)
November 2011: Remklauw voor + remmen (€ 355,-)
Maart 2012: Kleine beurt en APK (€ 148,-)
Maart 2013: Grote beurt en APK (€ 306,-)
Maart 2014: APK + brandstoffilter (€ 86,-)
Februari 2015: APK + spannen multi riem (€ 58,-)
Tussentijds nog vervangen: pompje ruitensproeier (25 euro sloop), 1x ruitenwissers (50 euro) en de aanschaf van een setje winterbanden (300 euro). Ja, een Starlet is relatief duur met aanschaf, maar dat verschil t.o.v. de concurrentie betaalt zich al snel terug. Moet ik toegeven dat de auto er bij aanschaf, op die distributie na, al goed bij stond. De originele uitlaat zit er na 17 jaar nog onder, zonder las- of ander lapwerk. Dat zegt al veel.
De totale kosten over bijna 5 jaar (57 maanden) en 53.806 km;
Afschrijving: 1.450,-
Onderhoud: 1.881,-
Benzine (1 op 14,7 gem.): 5.945,- (zie ook de monitor)
Verzekering (13 p/m): 741,-
MRB (20 p/m): 1.140,-
TOTAAL: 11.157,-, ofwel 20,7 cent per km.
Mijn conclusie is ook dat als je een eerste auto of 2e autootje zoekt die zo goedkoop mogelijk moet zijn met rijden, een Starlet een absolute aanrader is. Een auto kopen is zo vaak geen probleem, maar het blijven rijden (onderhoud en vaste lasten) is de uitdaging.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.