Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)

autoreview

Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Aspiration (2012)

Signalement

UitvoeringPrius Wagon 1.8 HSD Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst223.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

hij is er bijna!

De zoektocht naar een nieuwe leaseauto voor mijn vriendin, als opvolger van haar Mercedes A180 CDI Avantgarde heeft uiteindelijk in maart geleid tot het bestellen van een Prius Wagon. Inmiddels staat hij bij de dealer en is het kenteken aangevraagd.

Keuze:
We wilden (als kersverse ouders) wat meer ruimte dan in de A klasse. Ook wilde we wat meer comfort qua vering en demping dan in de A. Mede door de positieve ervaringen van onszelf en bijna alle familieleden was Toyota een serieuze optie. De 14% bijtelling was natuurlijk ook een mooie kans om de kinderopvang te kunnen blijven betalen!

We hadden proefgereden in de gewone Prius III, maar het beperkte zicht naar achteren en de relatief kleine kofferruimte waren serieuze minpunten. We waren al erg dichtbij de keuze voor een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Business (erg fijne bak!) toen de Prius Wagon op de markt kwam. Duurder qua nieuwprijs, maar goedkoper qua bijtelling door de 14% ipv 20%. Mooie, groene techniek en een nieuw model deden de balans doorslaan voor de prius wagon. Zonder proefrit de auto besteld!

We kozen voor een Aspiration in Ash Gray met als optie de touch en go plus navigatie en een rubberen mat in de kofferbak (tip!). Verder zit alles er op en eraan wat wij wensen.

Proefrit in juni 2012
In juni stond de Wagon bij de dealer en hebben we een proefrit kunnen maken in een witte (lelijk!) aspiration. De auto is ruim maar heeft niet echt een busjes gevoel of uiterlijk. Hij ziet er erg echt uit als een wagon en dat vonden we allebei een meevaller. Het touch en go plus systeem zat ook in testauto en dat is prachtig mooi: muziek kan je afspelen vanaf je iPhone etc.

Hij reed (zeker in de power stand) prima en vlot, veel sneller en lichtvoetiger dan de 1.5 Prius die ik zelf heb.

Zodra de eerste kilometers erop zitten rapporteer ik weer!

Eerste kilometers

  • 2.600 km

De aflevering door Beukers in Maassluis was nogal knullig, maar afijn. We rijden nu een paar weken in de Prius Wagon.

Het is altijd even wennen in een nieuwe auto, maar hij bevalt totaal gezien zeker. Riante ruimte achterin, in de kofferbak en ook voorin. De prima aandrijving van de prius is aangepast voor de wagon en het werkt allemaal top. Soepel, vlot, zuinig. De vering en demping maken het comfortabel rijden. Zowel op de langere hobbels op de rijksweg als over de verkeersdrempels in de stad. Doordat de achterruit rechter op staat, is het overzicht in de auto veel beter dan in een normale prius. De aspiration heeft een mooi glazen dak dat een fijn ruimtelijk gevoel geeft.

ingereden

  • 7.500 km

Zo langzamerhand zijn we echt gewend aan de Prius Wagon.

Het verbruik schommelt rond de 1:19. Natuurlijk niet conform de folders, maar voor een zware, ruime auto niet slecht.

Wat opvalt tov een gewone prius 1.5 is dat de EV mode (afgedwongen electrisch rijden tot 49 km/h) dat de benzine motor sneller bijspringt. Vaak rond de 38 km/h springt de motor al bij.

Wat wel een gemis is (tov de A klasse en volvo's), is dat je niet kan instellen dat het licht automatisch aan gaat als de motor loopt of het contact aan staat.

Wat mooi is (bij de aspiration in ieder geval) dat de zijruiten achter standaard geblindeerd zijn èn zonwering in de portieren heeft. Daarmee houd je kinderen achterin goed uit de zon. Top!

Daarnaast krijg ik het internet via de iphone nog niet aan de praat, ook niet met het instructieboekje er bij. Dus als iemand nog tips heeft: graag!

meer ervaring

  • 20.500 km

We hebben de Prius Wagon nu een half jaar in gebruik, van half augustus tot half februari. En hij bevalt nog steeds goed.

De eerste minpunten zijn ook boven komen drijven. Bij lage temperaturen (en vooral bij volgeladen auto) kraakt het onderstel af en toe. Vooral als je net wegrijdt, drempels enzo hoor je het onderstel kraken. Bij de 15.000 km beurt hebben we het gemeld, maar er waren geen onderdelen aanwezig. Van de week belde de dealer dat hij plaatjes voor de remmen binnen en binnenkort kon monteren. Het andere puntje is dat de temperatuur soms mis lijkt de lopen als je langer in de auto zit. Als je de temperatuur op 20 graden instelt is dat eerst prima, maar we hebben er allebei last van dat na 45 minuten je hem warmer wilt zetten. Kon de garage niets aan doen. Ook de verkeersinformatie via de navigatie is een stuk minder precies en actueel dan mijn tomtom met live traffic die ik in mijn andere prius heb. Dat komt toch vreemd over, zo'n duur systeem dat minder werkt dan een TomTom van een paar honderd euro.

Verder zijn we nog steeds zeer tevreden. Je ziet de Prius Wagon nu ook steeds meer in het verkeer komen.

Verbruik
Het verbruik is met het koude weer (winterbanden?) wel wat gedaald. Nu halen we meestal rond de 580 km op een tank van 36 a 37 liter. Dat is natuurlijk niet zo goed, maar we rijden dan ook niet bijzonder traag.

Fijne auto!

  • 43.500 km

De Prius wagon stelt zeker niet teleur. Hij rijdt lekker en ook redelijk vlot. Je wordt verwend door alle mooie extra's die erin zitten. Doordat de auto erg ruim is geeft dat ook comfort: ruim voldoende ruimte oor twee kleine kinderen in hun kinderzitjes en in de kofferbak ruimte voor kinderwagens.

Enige kleine minpuntje is het zonneschermpje links achterin nu vast zit (dus uit blijft hangen, ook als je wilt dat het terug in het portier oprolt). Het is een keer door de dealer gangbaar gemaakt, maar zit nu weer vast.

Still going strong

  • 189.000 km

Geen bijzonderheden.

11,5 jaar Prius wagon

  • 223.000 km

We hebben de Prius wagon in 2017 na 5 jaar lease prive overgenomen voor prima prijs. We hebben nog steeds veel gemak van de enorme laadruimte voor het gezin, de relaxte wegligging met de wat hogere banden, de automaat en het prima verbruik. Met voetbal of feestjes zijn de 7 zitplaatsen populair en praktisch, maar meestal gewoon een grote kofferbak.
De auto zie je in het buitenland ook vaak als taxi en dat begrijp ik goed, in die 11,5 jaar nooit problemen gehad. Alleen banden en remmen gewisseld, een keer wat in de stuurinrichting aangedraaid maar verder niets.

Er is een kritiekpunt: er zit een soort kraak in de auto als je schuin over drempels of opritjes gaat. Is een keer eerder bij de garage aan de orde geweest en hoewel het links bij het portier klinkt was het de ophanging. Was een paar maanden minder maar is nu weer volop terug.

Langzamerhand kijken we wel naar wat anders, maar niet omdat er problemen zijn maar gewoon wat moderners zoeken. Maar een echt alternatief is nog moeilijk te vinden qua ruimte en verbruik.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.