Toyota Prius THSD Tech (2008) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Tech |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 203.200 km |
KM-stand laatst | 290.957 km |
Kosten, verbruik & onderhoud
- 290.437 km
290.437 km per 02 Januari 2022
Verbruik
4.576 l / 86.049 km ofwel 5,32 l / 100 km
€ 6.382 / 86.049 km ofwel € 7,42 / 100 km
Details @ https://www.spritmonitor.de/en/detail/795296.html
Onderhoud en (niet) leuke extra's
€ 5.501 / 87.237 km ofwel € 6,31 / 100 km
Onderhoud @ Vakgarage van Nieuwenhoven, Nederweert-Eind
Aanschaf
16 November 2016 bij 203.200 km @ Mengelers, Sittard
The end of the road …
- 290.957 km
Het begin
2016 stond voor ons in het teken van grote veranderingen.
Halverwege het jaar verkasten we van een passieve zonne energie woning nabij het Haringvliet naar een knusse gelijkvloerse woning in midden Limburg. Direct gevolg hiervan is dat we per jaar pakweg een 250 uur anders kunnen gaan besteden omdat de afstand woon-werk-woon met een 60% is afgenomen. Waardoor je na een paar maanden in het brons
groen eikenhout verkeerd te hebben eigenlijk vanzelf bij de vraag uitkomt: Is onze zweedse 1.500 kg zware dieselende highwaycruiser nog wel de juiste keuze als daily runner?
Lang verhaal kort: nee.
Dus: vaarwel Saab en welkom terug Toyota.
Zoals bij onze keuzes op automobiel gebied kennelijk gewoon geworden is bracht ook dit maal onze keuze van de volgende daily runner veel verbaal onbegrip. De argumenten welke hierbij ten berde gebracht werden hoef ik hier niet te herhalen want die kent iedereen wel en menig argument zal zonder twijfel in de 'reacties' op deze review de revue passeren. Echter, wanneer je langs deze internet 'waarheden' heen kijkt is er in de echte wereld een andere waarheid.
Kan daarbij overigens niet ontkennen dat onze eigen kleine waarheid mede locatie bepaald is. Want wanneer je op nog geen 5 km afstand van het eerste tankstation bij onze zuiderburen mag wonen is anno nu de vraag waar je benzine gaat tanken een louter retorische.
Vergeleken met ons Saabje: in 2017 €940 lagere wegenbelasting (€ 680 p/jr vs € 1.620 p/jr) en, in theorie, een 40% lagere CO2 uitstoot (104 gr/km vs 174 gr/km ).
Daarnaast staat de betrouwbaarheid van het hybride systeem en de bouwkwaliteit van onze nieuweling op het welbekende Toyota nivo van eind vorige eeuw.
Zo laten de statistieken zien dat de techneuten samen met de beancounters uit de prefectuur Aichi met dit technisch wondertje van vernuft een uniek compromis hebben weten te bewerkstelligen (goh, waar heb ik dat eerder gelezen?).
Wat werkelijk een wereld van verschil is met de technische muizenissen welke we de afgelopen jaren met onze Saabjes hebben mogen meemaken.
Wanneer je vervolgens een dealer onderhouden exemplaar tegen het lijf loopt met 1 voorgaande eigenaar is de kilometerstand slechts een getal en wordt de keuze een wel erg voor de hand liggende: het is een Prius 2 Tech edition geworden.
Midden oktober 2008 op kenteken gezet en anno november 2016 verrijkt met een 203K km aan ervaring.
Toegegeven, het was ffff wennen die eerste kilometers.
Ga maar na: e-CVT, de traploze 'versnellingsbak' en het ontberen van metertjes op het dashboard om je op de hoogte te houden van ooit noodzakelijk geachte details als toerental, water- & olie temperatuur.
Maar het went razendsnel en, like it or not, dit is de toekomst.
Hi-Tech en simple & stupid tegelijk ofwel autorijden ontdaan van alle tierelantijntjes en teruggebracht tot de essentie: Sturen, en middels 'pulse & glide' met een minimum aan brandstofverbruik en schadelijke uitstoot van thuis naar je bestemming en daarna weer naar thuis rijden. Onderweg genietend van de rust, de omgeving en de meer dan adequate geluidsinstallatie.
Natuurlijk kijken we ook met een schuin oog naar de nabije toekomst. Zo is ons nieuw optrekje levensloopbestendig zoals dat tegenwoordig klaarblijkelijk heet, voorzien van een fiks plat dak en een oprit. Dus opladen voor de deur via eigen laadpaal middels (de ondertussen geplaatste) zonnepanelen opgewekte - en opgeslagen (powerwall) stroom. Het is allemaal mogelijk! Anno Juni 2018 voor ons nog louter toekomstmuziek. Anno Januari 2022 hebben we de eerste offertes voor een laadpaal aangevraagd. Het was (2016) en is (2022) volop genieten met onze Prius van de 2nd generation. Want inderdaad, met name de tweede generatie Prii gebouwd zijn voor de spreekwoordelijke eeuwigheid.
Gebruik
Tot december 2019 gemiddeld een 25K km per kalenderjaar waarvan een 70% filevrij woon-werk-woon verkeer, 5% boodschappen runs (in een kerkdorp ontbreken nu eenmaal slager, groenteboer, bakker, drogist en grootgrutter) en een 25% familiebezoek of anderszins.
Sindsdien is, mede dankzij het wegvallen van het woon-werk-woon verkeer en de Corona perikelen, het jaarlijkse kilometrage drastisch gedaald naar een 6,5K km in 2021. Wat daarbij ook een niet onbelangrijke factor is dat we sinds 2020 veel meer gebruik maken van lijn 2 en voor de ritjes binnen een cirkel van zeg 15 km rondom ons gezellige kerkdorp pakken we de fiets. Hiervoor is m'n lief in het bezit van een deftige Qwik E-Bike en heb ik m'n mountainbike ingewisseld voor een deftige ervaren Koga Prominence zonder trapondersteuning.
Rijstijl
Binnen de bebouwde kom 'EV' mode zolang de accu dat toelaat. Buiten de snelweg de maximaal toegestane snelheid. Op de snelweg is sinds 2020, GPS gemeten, 100 km/u onze kruissnelheid. Ook op die stukken waar 120 cq 130 toegestaan is.
Exterieur/Interieur
Heden ten dage is de modellenlijn van Toyota uitgesproken van design. Terwijl onze Prius eerder ingetogen en saai overkomt. In beide gevallen moet je er van houden. Beauty is in the eye of the beholder nietwaar.
Bij ons gaat de voorkeur uit naar het ingetogene.
Het Interieur is ergonomisch gezien dik in orde waarbij de 'hoge'zit (ja, ja we zijn tenslotte zestigers), de vlakke laadvloer, de grote bekerhouders en de veelheid aan opbergruimte echte voltreffers zijn.
Missers zijn er helaas ook te noteren:
- de zog. A-pilaren.
Daar moet je als het ware 'omheen' kijken. het is dus extra opletten geblazen bij kruisend verkeer zoals bijv. voetgangers, fietsers en brommers.
- Interieur filter
Na een jaartje ervaring opgedaan te hebben viel het ons op dat bij onze P2 de ramen wel erg snel blauw uitslaan. Toegegeven ons referentie kader, de Saab 9-5, is wellicht niet helemaal eerlijk maar toch. Sinds november 2017 gebruiken we als interieur filter een actief kool filter. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Het scheelt echt een slok op de spreekwoordelijke borrel.
Het einde
In de volle wetenschap dat de bouwkwaliteit van een Toyota uit 2008 onovertroffen is hebben we toch de sprong in het ongewisse gewaagd. We hebben afscheid genomen van onze Prius.
Exemplaren van dit model halen, mits goed (preventief) onderhoud, zonder probleem de 500K km. Middels wat rekenwerk kom je er achter dat, gezien de manier waarop we onze kelajak tegenwoordig gebruiken, deze kaap ergens in 2050 gerond zal worden. We gunnen haar de komende jaren echter een wat actiever bestaan, liefst op Neerlands wegen.
Daarom hebben we haar op 26 Januari 2022 ingeruild. Sinds die dag zoeven we volledig elektrisch van 'A' naar 'B' en soms via 'C' & 'D' weer terug naar 'A'.
In een Hyundai Kona uit 2020 met het 64kWH accupakket om precies te zijn. Waarover we te zijner tijd een volgende review zullen starten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.