Toyota Prius THSD Comfort (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 227.000 km |
ook bij een prius kan er iets stuk
- 227.000 km
De auto in oktober 2013 gekocht voor 7000 euro met net een ton op de teller.
Ja dat waren nog eens prijzen want ja zo'n accu gaat nooit langer dan een jaar of 8 mee.
Dat was de borrelpraat toen inmiddels weten we beter.
De auto wordt stevig gebruikt enerzijds door de rijstijl en anderzijds doordat hij ook ingezet wordt voor koerierswerkzaamheden.
Desondanks ligt het verbruik tussen de 1 op 17 in de winter en 1 op 18,5 a 19 in de zomer.
Rusig cruisen op de provinciale weg betekent moiteloos 1 op 20 a 21.
Meer dan een ton zonder een enkel probleem gereden behoudens schijven blokken voor, dat mag.
Bergrem werkt perfect, climate control, automaat en cruisecontrol wat wil een mens nog meer.
In de sneeuw ondanks winterbanden wat problemen bergop.
De esp werkt iets te enthousiats.
Kun je via de software uitschakelen even googelen, is een aanrader.
Recent gemerkt dat er toch wat stuk kan bij een prius.
Bij de laatste apk bleek dat de linker achterveer gebroken was. Volgens de (universele) garage nog nooit eerder vertoond.
Heeft misschien te maken met het feit dat ik regelmatig door landbouwgebied rijdt waarbij er zich modder ophoopt bij de bovenkant van de veerpoot. En dat gaat er met een wasbeurt niet af ook niet met onderkant afspuiten.
Had er niets van gemerkt behalve dat ik het gevoel had dat het wiel wel erg dicht bij de carrosserie stond.
Dus links en rechts vervangen plus uitlijnen.
ongeveer 350 euro
Verder remblokken achter mag wel na 227000 km en de waterpomp die iets lekte.Niet helemaal onbelend verschijnsel voor een Prius.
Ook bleek er wat water in de kofferbak te staan, had ook regelmatig wat last van beslagen ramen.
Blijkt dat er bij hogere km standen wat haarscheurtjes kunnen ontstaan waar de achterklep scharniert.
Even kitten en het probleem is weer opgelost.
Verder heb ik op advies van de garage de motor laten spoelen omdat naar hun zeggen bij meer dan 2 ton de kans bestaat dat er van meer olieverbruik sprake is.
Tot nu toe geen olieverbruik en de olie komt er vaak nog goudgeel uit.
En dan recent nog een probleem met de rem rechrsvoor.
Ik hoorde dat er iets aanliep en het bleek waarschijnlijk dat door vuilophoping de remblokken scheef afgesleten waren.
revisie kostte 300 euro.
Er gaat zelden iets kapot maar zoals bekend onderdelen zijn duur. Ook de bekleding houdt zich ondanks het koerierswerk goed
Verder is het voor een echte autoliefhebber een wat saaie auto maar wel lekker stil behalve bij het optrekken.Best wel een behoorlijke wegligging maar de vering mag wat soepeler.
Maar qua kosten en verbruik ongeevenaard ondanks de laatste tegenvallers.
Wat mij betreft ga ik er weer 2 ton mee rijden. Ik merk qua rijden geen verschil met toen ik hem net had.
Kreeg recent een aanbod van een Toyotadealer van bijna 7000 euro voor een nieuwe prius plus (Station). Dat zou dus nul afschrijving betekenen in 3,5 jaar en 125000 km.
Maar ja bijbetalen 26000 euro dat kan bruin niet trekken.
Misschien over een paar jaar want dan rijdt deze prius nog wel rond
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.