Toyota Prius THSD Business (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 269.000 km |
Na 100000km te hebben gereden.
- 258.000 km
Om met de buitenkant te beginnen. Toyota heeft voor de lak best veel blanke lak of iets dergelijks gebruikt want ik vind dat er een diepe glans in de lak zit. Vind ik vooral opvallen bij de ash grey metallic lakkleur.
Het ontwerp van de auto vind ik best mooi, maar dan wel vanaf de voordeur tot aan de achterkant, en voor een mooiere verhouding zou de auto wat breder mogen zijn.
De binnenkant.
Als bestuurder is de zit op de stoel ruimvoldoende, de bovenbenen worden goed genoeg ondersteund, en ik vind de vorm van de rugleuning erg goed. Het stuurwiel is niet in diepte verstelbaar dus een goede afstand van armen en de benen kan ik niet echt vinden.
De bijrijdersvoorstoel vind ik slecht zitten, je zit op de bok, de zitting staat te vlak, dus de bovenbenen worden matig ondersteund. Dan de achterbank, deze zit ruimvoldoende, de zitting mocht alleen wat langer zijn. Er is veel beenruimte op de achterbank, dit komt ook doordat de voorstoelen eigenlijk niet zo ver naar achteren kunnen. De hoofdruimte is ruimvoldoende mits je niet langer bent dan 1,85m.
Ik vind het dashboard best mooi er uit zien, door kleur gebruik, indeling, en door de structuur dat is aangebracht op het dashboard materiaal. Het geeft ook een ruimtelijk gevoel doordat de middenconsole niet aansluit op het dashboard. Bij sommige auto's wil je nog wel eens lezen dat de knie tegen de middenconsole aankomt, dat is bij deze prius dus niet het geval.
De middenconsole bied ook veel ruimte om spullen in op te bergen.
De auto is over het algemeen best stil, alleen het banden geluid hoor je te goed, de motor hoor je alleen tijdens accelereren, deze vind ik onprettig klinken, heel nagelend of rauw. Mede door de goede stroomlijn is er nauwelijks windgeruis.
Dan helemaal naar achteren toe; de kofferbak. Deze is meestal ruim genoeg, alleen is hij niet zo hoog. Een goed gevulde boodschappentas kan niet onder de rolhoes staan. Gelukkig kan nog wel de dubbele bodem eruit worden gehaald. Dan krijg je er misschien iets van 7cm er bij.
Weggedrag.
Ik weet niet of andere prius 2 rijders dat ook hebben, maar mijn auto lijkt bijna geen rechtuitrij stand te hebben, hij heeft niet een soort middenstand waarbij de auto gewoon goed rechtdoor blijft gaan. Al twee keer de uitlijning laten controleren en alles staat goed. Hij trekt ook niet een bepaalde kant op. Misschien ooit een schade gehad.
De prius houd niet zo van bochten, met name in de stad voel ik dat, lijkt wel of er veel massa voor de vooras ligt, waardoor de auto liever rechtdoor wilt. Als het echt moet kan hij wel hard door de bocht hoor. Een auris hybrid is vergeleken met de prius in de bochten een veel betere auto, helt veel minder over, gaat veel lekkerder en makkelijker een bocht door.
Verbruik.
Als je de auto een beetje door krijgt dan kan je redelijk makkelijk 1 op 20 halen. Tot de 70km/h kan je met het gaspedaal een neutraal stand vinden waardoor je de auto kan laten zeilen.
Er zijn een aantal dingen die kan je kan doen om het verbruik te drukken. Voor de koude maanden geldt: Houd de climate control uit als je net begint met rijden. Moet deze echt aan staan om bijv. te ontwasemen stel hem dan in op de laagste temperatuur dat is 16 graden. Doe pas na een paar kilometer rijden de climate control aan. Hoe lager de temperatuur staat ingesteld, hoe minder vaak de motor gaat aanslaan. In de zomer: houd eerst de climate control uit, rijd met de ramen open, doe daarna pas de climate control aan, hoe hoger de temperatuur van de acc staat ingesteld hoe minder stroom dit trekt uit het accu pakket.
Wat je ook moet doen om het beste uit je verbruik te halen, is het loslaten van het gaspedaal na accelereren, daarna weer rustig het gaspedaal induwen om op snelheid te blijven. Het loslaten hoeft maar een fractie van een seconde te duren. Door dit te doen schakelt de benzinemotor uit, en rij je op de elektromotor verder. Dit werkt overigens alleen tot de 70km/h.
Minpunten
De koplampen beginnen al wat dof te worden. De voorruit heeft lichte krasjes in het glas zitten van vuil wat met de ruitenwissers is mee getrokken. Het glas lijkt wat zacht.
Soms een rammeltje in het interieur, bij de gordelhoogte verstelling en ergens rechts in het dashboard.
Leder: dit is een dealer accesoire, deze van slechte kwaliteit het verf op de bestuurderstoel begon 8 jaar geleden al met loslaten.
Roest bescherming onderzijde is niet heel goed, met name de achterdorpels, en waar de achterwielophanging aan de auto bevestigd zit, en eigenlijk de rest wat hier dicht in de buurt zit. Het is aan te bevelen om dit weg te borstelen, en daarna te behandelen met bijv. fluid film, iets wat ook echt in de roest trekt. Dit heb ik dan ook gedaan. De rest van de onderzijde natuurlijk ook ingespoten als je dan toch bezig bent. Dit is wel jammer want de auto is technisch verder wel goed gebouwd.
Soms gaat het motorstoringslampje branden dit komt door de aftermarket katalysator, de originele is gestolen, blijkbaar zit de lambdasonde niet goed genoeg in de uitlaatgas stroming, hier gaat hij voor terug.
Onkosten.
Wiellager linksvoor vervangen 185000km.
Draadbreuk zorgde voor storingsmelding 205000km.
Aircocondensor vervangen 240000km.
266000
- 266.000 km
Nu ik weer een paar maanden verder ben en nadat de zomer vakantie rit achter de rug zit een kleine update. Na een lange rit vallen er dingen op die bij korte ritten niet zo opvallen.
Hoe de cruisecontrol de snelheid vast houdt is wat irritant, als je de snelheid activeert laat de auto altijd de snelheid met 2 kilometer per uur terug zakken om vervolgens naar de snelheid te accelereren die ingesteld is. Dit is iedere keer als er een nieuwe snelheid ingesteld wordt.
De hybride aandrijving is zo geprogrammeerd dat vooral de benzine motor veel van het vermogen moet leveren, en hierdoor bij accelereren redelijk aanwezig is. De motor zit zo op de 2500 á 3000 toeren is af te lezen bij mijn odb scan tool. En dan rij je alleen nog maar met het verkeer mee. Het zou fijner zijn als de elektromotor wat meer aandeel zou hebben. Misschien dat de ingenieurs er niet voor gekozen hebben omdat dan het accupakket te snel leeg raakt. Als je het gaspedaal wel diep intrapt dan voel je de elektromotor wel mee doen, je voelt dan wel de elektromotor koppel duw (400Nm).
Nieuwe banden
- 269.000 km
Er zitten nu 4 nieuwe ultra contact onder. Ik heb deze gekozen vanwege de lage rolweerstand en velgrand bescherming, veel andere merken in deze maat hebben dat niet. Ik vind dat de banden stiller zijn dan energy savers. De oude set was een combi van energy saver+ en sportrac 5. Ik vind de grip van de sportrac 5 wel beter dan de ultra contacts als je hard een bocht door gaat. Maar goed, de uiterste grip van de banden in bochten ga ik met de prius toch niet opzoeken vanwege het overhellen enzo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.