Toyota Prius THSD (2006) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 260.000 km |
KM-stand laatst | 311.000 km |
Aankoop en eerste indruk
- 260.000 km
Het blijft toch een groot risico. Een auto kopen met 260.000 km op de teller en ook nog van een particulier met een onderhoudsboekje dat niet volledig is. Ik heb het vandaag dus toch gedaan. Vooral omdat de prijs erg gunstig was en toch echt hybride wil gaan rijden.
Via deze site hou ik jullie op de hoogte van het wel en wee van deze auto. Vooral omdat ik zelf natuurlijk ook erg nieuwsgierig ben hoe het met deze auto zal gaan verlopen. De eerste indrukken zijn positief. De auto voelt goed aan en ziet er ondanks km-stand er nog netjes uit. Het blijft een enorme ruime comfortabele auto.
Binnenkort toch maar een grote beurt uitvoeren en nieuwe banden erop en dan afwachten hoe het bij de APK zal verlopen. Die is in mei.
11-december 2017 (eerste tankbeurt)
Vandaag mijn eerste tankbeurt. Totaal 716 km gereden met 41,1 liter. Dat is dus omgerekend 1 op 17,4. Valt me toch een beetje tegen. Ik ben een rustige rijder en houdt mij altijd aan de snelheid. Moet wel zeggen dat er veel snelweg kilometers tussen zitten. Maar het hoge verbruik kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat er buiten een pak sneeuw ligt en het vriest.
Na iets meer dan een week rijden valt op hoe comfortabel de auto is. Je hebt soms echt niet het idee wanneer de motor aanslaat en de ctv bak doet mooi zijn werk. Het zeker nog geen spijt van de auto. Een heerlijke reisauto.
Verder heb ik nog een nieuwe kenteken voor erop gezet (€12,5) en een nieuwe achterwisser (€13) en ij de nieuwe tankbeurt heb ik eerst een flesje motorreiniger erbij gegooid (€15) en bij de Shell V-power getankt. We gaan het zien verder.
15 Januari 2018,
Zo de eerste grote beurt is ook een feit (€466.88)
hierbij is de olie, bougies, filters vervangen. Auto is nog steeds een genot om in te rijden. Kan de rust en comfort echt waarderen. Toch na 2000 km vallen er wel een paar dingen op.
Allereerst de kraakjes en piepjes in de auto. Doet echt enorm afbreuk aan de kwaliteit van de auto. Zowel een kraak in het dashboard als in de bijrijderstoel. Het zal allemaal niet kapot gaan of zo, maar het voelt allemaal niet zo degelijk. Geldt ook voor de middenarmsteun. Zit veel speling op en voelt gammel.
De CVT-bak houdt NIET van heuvels en bergen. Afgelopen maand door de ardennen gereden (toch niet het meest heuvelachtig gebied) en dan giert de CVT-Bak als een gek. Berg af, is dan wel weer leuk. (vaak volledig op de accu)
Inmiddels zit mijn verbruik op 1:18,5. Ben benieuwd in de lente/zomer.
Nieuwe Apk en banden
- 269.000 km
Vandaag een nieuwe APK.
Ik had op marktplaats 4 michelin Crossclimate voor €200 op de kop kunnen tikken met nog ruim voldoende profiel. deze heeft de garage erook op gezet en samen met de APK was ik €99 kwijt. Dus nu kan ik lekker weer een jaar vooruit. Al met al geen kat in de zak gekocht. Ondanks de hoge km stand en onderhouds achterstand doet de auto het fantastisch. Begin ook steeds zuiniger te rijden. Wat uiteraard ook met het goede weer te maken heeft. Maar mijn record met één tank staat nu op 1 op 19,89. Maar ben van plan dit zeker nog te verbreken.
Wat verder op valt is dat de auto echt onthaast. zodra je instap kun je relaxen. De auto wil graag rustig en soepel gereden worden. Wat ik wel jammer vind is dat in de EC modus je de cruiscontrol niet kunt gebruiken. Voordat ik thuis ben moet ik een heel stuk rechte weg rijden en het zou dan ideaal zijn op de auto in EC stand op 49 km/h te kunnen zetten. met het gaspedaal floep ik er wel eens overheen wat resulteert in het aanslaan van de motor.
Tevens heb ik wat gekraak in en op de auto kunnen oplossen met WD40. Dat is echt comfort verhogend. Net als de zeer goed werkende Airco.
inmiddels 15000km verder
- 275.008 km
inmiddels de 15000km gehaald. En ben deze auto steeds meer gaan waarderen. De auto is duidelijk gebouwd om ontspannen en rustig door het verkeer de rijden. Verwacht geen stevig bochtwerk of goede wegligging. Dan ben je bij deze auto aan het verkeerde adres. Maar zodra ik in deze auto stap heb ik toch even een ontspan moment. Dan doet de auto goed.
Inmiddels kan ik ook wat meer zeggen over het verbruik. (kijk anders ook even naar mijn verbruiksmonitor) Maar over de hele periode heb ik gemiddelde verbruik van 1:18,8. Met als negatieve uitschieter 1:16,3 en als positieve uitschieter 1:20,4. Overal ben ik daar wel tevreden over. Rij ook gewoon altijd met airco aan wanneer het te warm wordt. En ga ook niet achter een vrachtwagen aanhangen.
Het ontspannen karakter van deze auto ervaar ik als grootste plus punt van deze auto. Maar om toch even een negatief punt te noemen is het interieur kwaliteits gevoel. Begrijp me niet verkeerd. er zal waarschijnlijk niks kapot gaan. In ieder geval bij mijn auto nog niks. Maar het voelt allemaal niet zo degelijk aan. Vooral de armsteun/middenconsole zit wat speling op. maar ook de knopjes en klein schakelpookje doen wat iel aan.
Maar overal ben ik zeer tevreden. Heb tussentijd geen garage gezien. Er ontstonden ook geen vreemde lampjes die gingen branden in het display en de auto start altijd. Op naar het eerste jaar!
1 Jaar Verder
- 279.516 km
Vandaag een kleine beurt laten doen. Daarbij kwam aan het licht dat de start accu zwak was en dat er een klein gaatje in de einddemper zit bij het hitte schild. Maar dat de rest van de auto nog in prima staat is. Ze hadden tevens de Toyota Hybride Zekerheid Controle uitgevoerd om te kijken hoe het met de Hybride systeem zit na 280.000 km. Maar deze werkt nog volledig en is nog in een uitmuntende staat. Dus binnenkort een nieuwe start accu erin zetten en de einddemper laten doen.
Wat valt verder op na 20.000 km in één jaar rijden. Wat een heerlijke comfortabele auto is dit. En dat ook nog ontzettend zuinig. De afgelopen jaar gemiddeld 1 op 19 gereden. (zie verder de verbruiksmonitor) Ook is er de afgelopen jaar niks kapot gegaan of meldingen gehad op het dashboard.
Omdat de auto verder zo fijn en rustig is ga je je wel aan kleine dingen ergeren. Zo vind ik het storend dat wanneer ik de automaat in (P) zet de auto toch nog een klein stukje vooruit "hupt". Het stelt weinig voor maar dan heb je toch een kleine schok door de auto. Jammer. En het gekraak in het dashboard blijft vervelend. wat wel heerlijk is zijn de vele opbergmogelijkheden in de auto. Je kunt veel kwijt.
Accu vervangen
- 281.500 km
Bij de kleine beurt bij de Toyota dealer vertelde ze me dat de accu slecht was. (start accu, niet de hybride accu) Preventief vervangen zou voorkomen dat de auto op een dag niet meer zou starten. De kosten bij de dealer waren €220. Dat vond ik uitzonderlijk hoog. Heb deze dus zelf vervangen. Bij Heuts een Bosch accu gehaald voor €70 en binnen 30 minuten geplaatst in de auto. Via You-tube informatie gevonden over hoe dat moet. Nu dus verder met een nieuwe accu voor veel minder geld. Deze klus is goed zelf te doen.
Verder heeft de auto me tot nu toe heerlijk door de winter heen geleidt. Wel is het verbruikt veel hoger dan in de zomer. Met een negatieve uitschieter van 1 op 15. (zie verbruiksmonitor) Al met al zo'n 20 procent onzuiniger dan in de zomer.
Nieuwe APK
- 285.200 km
Vandaag een nieuwe APK laten doen. En geloof het of niet maar zonder problemen er weer door heen. Ik val van de ene verbazing in de andere met deze auto. in 25000 km geen enkel probleem gehad en zo het lijkt zal dat de komende tijd nog wel blijven.
Wel heb ik de koplampen laten polijsten. Je ziet namelijk heel vaak bij auto op leeftijd dat die heldere koplampen helemaal vuil en dof worden. deze zien er nu weer als nieuw uit en de kosten waren maar €15 per lamp. Zal binnenkort eens foto's maken van mijn auto.
Voor de rest weinig nieuws te vermelden. De auto blijft het heerlijk doen en nu de temperaturen weer omhoog gaan zakt het verbruik weer. Ik zit weer op 1 op 20! Op naar de 300K
Grote Beurt (2 jaar in bezit)
- 293.558 km
Vandaag een grote beurt laten uitvoeren. Inmiddels de auto ook al twee jaar in bezit. Aangegeven bij de dealer dat de auto bij hogere snelheden (boven de 60 km/h) een brommend geluid maakte. Niet heel hard maar wel storend.
Dat bleken de banden te zijn. Die zijn gecupped. Toch jammer. Ondanks de a-kwaliteit banden toch gecuppedte banden. Volgens de dealer was dit een veel voorkomende kwaal, ook bij duurdere banden. Verder liepen de achter-remmen wat aan. Deze zijn gangbaar gemaakt. Buiten dat geen bijzonderheden. Dus nieuwe olie en nieuwe filters. Totale kosten: €384.71.
In het verleden kocht ik vaker om de twee jaar een andere auto. Maar deze bevalt nu nog steeds zo goed en de kosten zijn zo laag dat ik besloten heb om verder te rijden met de auto. Hoeveel verder? Dat weet ik nog niet. Misschien dat ik hem in ruil voor een prius 3. Jonger en met minder km. Maar van de andere kant bevalt de auto eigenlijk uitstekend dat ik ook geen reden heb om de auto weg te doen. Op naar de 300.000 km!
eerste reperatie!
- 297.809 km
Vandaag een afspraak gemaakt voor een verse APK. Ik had al sinds een paar maanden een bijgeluid aan de rechterkant van de auto. Was hiervoor al eerder bij de dealer geweest en de monteur liet me weten dat dit bijgeluid kwam door de ge-cupte banden.
Maar nu is gebleken dat de wiellager rechtvoor echt versleten was. En dat dit wiellager voor dat nare bijgeluid zorgde. Deze is vandaag gelukkig vervangen en de auto rijd nu weer een stuk rustiger.
Maar na iets meer dan drie jaar bezit de eerste echte reparatie. Wiellager rechtsvoor. ik was inclusief APK €310 kwijt. (niet bij de officiële Toyota dealer) wat ik schappelijk vind.
Maar voor de rest bevalt de auto mij nog steeds. Door de Covid-19 crisis rij ik momenteel veel minder en staat de auto al een paar weken stil. Maar elke keer als ik de auto even pak om iets te doen start de auto altijd en brengt me in alle comfort weer naar mijn plek. Voorlopig blijft de auto nog bij mij.
Dé 300K!!
- 300.125 km
We hebben de 300.000 aangetikt. Eigenlijk geen nieuws verder. We rijden door covid-19 veel minder met de auto dus duurde het langer voordat ik de 300.000 had bereikt. De auto doet het nog steeds super en aan niks is af te merken dat hij al bejaard aan het worden is. Alleen de koplampen beginnen weer helemaal dof te worden.
Hier een paar kale cijfers
aantal km huidige eigenaar : 39700 km
Liter benzine: 2101 liter
Brandstofkosten totaal: €3177.88
Gemiddeld gebruik over 39.700km: 1 op 18,9 (5,29/100)
Verdere kosten in die 39.700 km: vier banden en een wiellager.
Kort samengevat. De auto is super en blijft nog wel even. Of ik moet een mooie prius 3 tegen komen. (of iets vergelijkbaar)
Nieuwe Apk en grote beurt
- 301.922 km
Vandaag apk met grote beurt. tevens ook airco service en remvloeistof vernieuwen. en dat voor €350. De auto was nog in een prima conditie. De banden achter beginnen minder te worden, maar kunnen zeker nog wel een jaar mee. Maar volgend jaar 4 nieuwe banden erop.
Ook al heb ik afgelopen jaar erg weinig km gemaakt bevalt de auto mij nog uitstekend. In al die jaren heb ik nog nooit zo'n onderhouds vriendelijke auto gehad. Alleen beurten en door. Geweldig. En de auto blijft het fantastisch doen. Geen rare bijgeluiden of zo. nog steeds erg zuinig. (gemiddeld 1 op 19 zonder rare fratsen) ben nu van plan om wat geld te investeren in de prius. zoals nieuwe koplampen en nieuwe wieldoppen en een keer een professionele schoonmaak. dat is de auto mij wel waard en voorlopig gaat de auto toch nog niet weg.
storingslampje!!
- 303.988 km
Oh nee!! het oranje motor storingslampje ging ineens branden.
Voor het eerst dacht ik dat er echt iets met de Prius was. En dan ben ik ook nog in de Eifel op vakantie. Dus een paar 100 km van huis. Maar de auto klinkt niet anders en rijdt niet anders en tevens ben ik ook nog lid van de ANWB. Dus ik waag het erop om te wachten totdat ik thuis ben.
zojuist (15-9-2021) bij de garage geweest en ze hebben de auto uitgelezen. De sensor bij de uitlaat gaf een signaal. Ze hebben het gereset en als het weer zou opkomen dan moet er een nieuwe sensor in. Maar waarschijnlijk zou er verder niks aan de hand zijn. Gelukkig!
Dus een beetje vals alarm. Voor de rest rijdt de auto nog steeds super. Rijden we nog steeds 1 op 19 gemiddeld en geeft de auto geen krimp. Dus we gaan lekker door.
Nieuwe apk en beurt
- 308.423 km
Vandaag een nieuwe APK en grote beurt. De monteur maakte nog een opmerking waarom ik een grote beurt wilde. De vorige apk was immers nog maar 5000km geleden en waarschijnlijk had de auto niks geleden. Maar ja, het zit in mijn systeem.
Maar dankzij de tip van de monteur niet het interieur filter vervangen en ook niet de remvloeistof. Dat was echt nog niet nodig, volgens de monteur. Wel weer nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter en nieuwe bougies. En dus een verse APK. Was in totaal €290 kwijt. Super! Kan weer een jaar vooruit.
Maar zo nadenkend over deze super auto heb ik toch besloten om de auto te verkopen. Heb immers maar 10000 km gereden in 2 jaar tijd en met zo weinig km is een tweede auto (dat is de Prius voor ons) een te dure auto. Gelukkig is de auto goed waardevast!
Maar al met al nog nooit zo'n goede auto gehad als deze. (inmiddels 20 auto's gehad) Super betrouwbaar en ontzettend zuinig. Ben benieuwd wat ik er nog voor krijg?!
Verkocht!
- 311.000 km
Verkocht. Niet omdat de auto slecht was maar overgestapt op een Mitsubishi OUtlander PHev. Kijken hoe dat mij bevalt. De Prius was geweldig en uiterst betrouwbaar. in 50000 km alleen 1 wiellager die sneuvelde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.