Toyota Prius THSD (2005) #7

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius - interieurToyota Prius - interieur

Signalement

UitvoeringPrius THSD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf199.100 km
KM-stand laatst230.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prius??????!

  • 199.600 km

Mijn autohistorie, voorzover mijn geheugen het toelaat:

1: Volkswagen Golf 2 benzine 1.3
2: Chrysler New Yorker model 1988 3.0 liter V6
3: Volkswagen Polo benzine 1.? hatchback 1992
4: Seat Ibiza 1.2
4: Fiat Tipo 1.4 op LPG
5: Mitsubishi Galant Station 2.0 diesel
6: Peugeot 406 1.9 diesel
7: Citroen C5 Station 2.0 HDi
8: Peugeut 307 2.0 Hdi
9: Volvo 460 1.5 benzine automaat


De 206 van mijn vrouw werd nu toch echt te klein voor ons en twee opgroeiende kinderen en zelfs mijn vrouw vond het tijd worden voor "wat groters"

Na veel Googlen, wikken, wegen en vooral ook veel reviews te hebben gelezen gekozen voor: de Prius.

Redenen?
-Betrouwbaar
-Ruim op de achterbank
-Zuinig
-Goede deal kunnen maken met inruil en een goede prijs/kwaliteit voor wat we kochten.
-Lage onderhoudskosten voor beurten en slijtage

Ik ben van plan om deze auto regelmatig een review te geven op autoweek.nl en hier volgt dan mijn eerste rapport:

De auto is gekocht bij Toyota dealer van Suilichem in Opheusden. Ik ben hier zeer goed ontvangen na het maken van een afspraak om de auto te bekijken en een proefrit te maken. Er word tijd voor je genomen om de auto goed uit te leggen, het is zoals jullie wel weten geen standaard auto!

Prijs was goed, inruilvoorstel ook en na een nachtje slapen de knoop doorgehakt.

Dan na slechts 1 week het volgende rapport:

Comfort: 4 sterren

Stoel is goed, maar toch echt geen Volvo-stoel, zitting wat kort en na lang zitten merk ik een bolling in het zitvlak wat iets irriteert aan de onderbenen. Ook geen lendesteun en rugleuning niet handig te verstellen. Stuur zit wat (te) laag en niet heel goed te verstellen. Dat zijn tot nu toe de enige minpunten. Het is even wennen waar alles zit maar ergonomisch prima in orde, mede omdat veel functies op het stuur te bedienen zijn. Vering een beetje Frans, zeker niet te hard.

Prestaties: 5 sterren

Na een Peugeot 206 met een 1.1 liter motor is alles goed en snel - zo ook de Prius. Trekt lekker vlot op als het moet.

De transmissie is even wennen maar na een tijdje wil je dus echt niets anders meer. Het jankende geluid bij snel accelereren wat velen hinderlijk vinden maakt dat je wat minder snel accelereert en dus iets zuiniger rijdt.

Betrouwbaarheid: 5 sterren kan ik nog niets over zeggen na een week, het voelt wel heel degelijk aan allemaal. To be continued.

Gebruikskosten: 5 sterren. Is deze Prius zo zuinig? Na een tank met koud weer heb ik een gemiddelde van 5.4 liter per 100 km wat mij vrij zuinig lijkt voor zo een auto.

Ook hier: to be continued.

Prius going strong!

  • 202.500 km

Ondertussen ongeveer 2500 kilometer verder met deze 2e hands Prius, een kleine twee maanden geleden gekocht bij Toyota dealer van Suilichem in Opheusden.

Kilometerstand 202500 - en 9 jaar oud. Aan de buitenkant niets van te zien, de lak is als nieuw op wat steenslag op de neus na.

Binnen: waar bijna alle Prii van deze serie last van hebben is de stoffen bekleding van de klep van de armsteun die loslaat. Bij aankoop is dit door de dealer verholpen, evenals vocht in een van de achterlicht units. Dit vochtprobleem is overigens niet teruggekomen.

Onderhoud/problemen:

Tot nu toe is de schade beperkt gebleven bij 1 koplamp die is vervangen bij de garage. kosten: 8 euro.

Verbruik:
Heel verschillend. Duidelijk is dat de Prius gebaat is bij warm weer. Ik merk duidelijk dat bij korte ritten en een koude start het verbruik behoorlijk veel hoger is. Ik ben geen verbruikscijferfetisjist en ga echt niet tot achter de komma uitrekenen wat het exacte verbruik is maar de boordcomputer geeft aan dat mijn gemiddelde ongeveer 5.6 liter/100km is.

Het mooie aan de boordcomputer met het scherm is dat je heel gemakkelijk aan je verbruik kan werken en het laag te houden mocht je dat willen.

Comfort:
ik kan nog steeds niet goed wennen aan de stoelen, die zijn niet goed te verstellen, geven weinig zijdelingse steun, geen lendesteun en vrij kort.
Het stuur staat vrij laag en is ook niet goed te verstellen, staat nu in de hoogste stand en dat is eigenlijk al te laag. De knoppen op het stuur voor audio en climate zijn ook niet echt handig geplaats, vergt enige gewenning en in het donker zijn die knoppen bijna niet te zien. Daarover later meer.

Voor het overige qua comfort: de auto is stil, nauwelijks of geen irritante trillingen of rammeltjes in de auto of in het stuur/onderstel.
Zeer veel ruimte op de achterbank en ook voorin behoorlijk ruim en genoeg ruimte om spullen op te bergen.

Veercomfort is prima op de snelweg, maar kleine oneffenheden voel je vrij goed.

Transmissie: perfect. Het kleine pookje is handig in gebruik, nooit haperingen of schokken bij verandering in stand vooruit of achteruit.

Klimaatcontrole:
wordt bediend vanuit het touch-screen scherm midden op het dashboard. Is dit handig: ja en nee. Ja, want je ziet in 1 oogopslag hoe alles staat ingesteld en wat je kan aanpassen (temperatuur, manier van blazen etc. ) maar je moet steeds van het verbruiksscherm naar het klimaatscherm en dit kan wel eens afleidend werken. Het vergt enige gewenning...

Voordelen van deze auto:

- zuinig
- ruim
- goedkoop in onderhoud (tot nu toe...)
- comfortabel en degelijk

Nadelen van deze auto:

- de voorstoel: lastig verstellen en niet echt comfy.
- zicht naar achteren is vrij waardeloos, goed opletten bij achteruitrijden!
- verlichting dashboard in het donker, sommige knoppen zijn dan niet meer te vinden

ACCU probleem...

  • 203.640 km

Auto start niet...

Vanochtend een kort stukje gereden, een paar uur later bij het starten gaat het niet zoals het hoort: motorlampje brandt en auto start niet.

Blijkt dat de accu (de kleine, niet die van het hybride-systeem!) leeg was. Op aanraden van de dealer (van Suilichem in Opheusden) toch maar even langsgegaan nadat de hulpdienst de wagen aan de praat had gekregen.

Daar blijkt na het uitlezen dat de accu moet worden vervangen en dat gebeurt snel en zonder kosten! (want binnen de 6 maanden BOVAG garantie die ik bij de aankoop van de auto kreeg.)

Twee dagen geleden is voor de 2e keer een koplamp stuk, dit keer aan de rechterzijde en aan die kant is het een stuk lastiger om erbij te komen - dat heb ik bij een universele garage laten doen, er moest namelijk iets verwijderd worden onder de motorkap om de lamp te vervangen... Kosten lamp €8,-- en €10,-- voor de arbeid.

Totale kosten onderhoud en reparaties tot dusver: €26,--

Accu probleem #2

  • 204.600 km

Ongeveer een week na het vervangen van de oude accu sta ik weer stil. Auto start niet en krijg dezelfde vage lampjes in het dashboard.

Dit keer met twee kinderen erbij en in een parkeergarage, zonder mobieltje - balen!

Uiteindelijk na lang aan de telefoon hangen, met dank aan de info balie van de AH, komt de pechhulp van Toyota om de accu op te laden. Ik heb toch maar weer eens gebeld met de dealer: die zei dat het echt een hele kleine accu is en met het minste of geringste (lampie laten branden, of deur niet goed dicht of weet ik wat) de accu leegloopt.

Er zijn inmiddels twee weken voorbij zonder (accu)problemen maar dat neemt niet weg dat iedere keer als ik de auto verlaat ik dubbeldubbel check of alles echt uit is, alle deuren goed zitten en dan afsluiten... iedere keer bij het starten toch weer het "ikhoopdatiemaarwilstarten" gevoel -niet echt fijn.

Maar ik blijf het raar vinden dat een accu binnen een half uur zo leeg is dat de auto niet meer start als er iets aan blijft staan...

Accu probleem #3

  • 205.700 km

Een goede maand na het opnieuw vervangen van de accu gebeurt het me weer: auto start niet, alweer de Toyota hulpdienst gebeld en dit keer duurde het allemaal wat langer voordat de auto weer functioneel was. Ook nu weer gebeld met de dealer, en die raadde me aan om toch maar weer langs te komen.

Alweer een gloednieuwe accu erin - alweer geheel onder garantie - en tot en met nu geen problemen meer mee gehad.

Ik moet er wel bij zeggen dat toen ik de eerste nieuwe accu kreeg er iedere keer bij het starten van de auto de grote rode gevarendriehoek op het dashboard brandde bij het opstarten. Geen idee of dat ermee te maken had, maar sinds de nieuwe accu erin zit heb ik dit niet meer meegemaakt.

Genoeg over de accus - blijkbaar heb ik hier gewoon pech mee gehad.

Halfjaar update

  • 208.800 km

Na het euforische begin lijkt het me een goed tijdstip om de auto eens een halfjaars keuring te geven en om te zien of ik nog zo tevreden ben ;-)

Na ongeveer 9000 kilometer in een bijna 10 jaar oude auto met meer dan 2 ton op de teller gereden te hebben kan ik het volgende over de Pruis 2 zeggen:

Problemen: zoals eerder vermeld alleen de accu en dat is telkens goed opgelost door de Toyota hulpdienst/dealer.

Comfort: de stoelen wennen wel maar het blijven geen uitblinkers in comfort. In het begin van het review schreef ik dat de auto weinig/geen last heeft van gepiep en gekraak. Daar kom ik van terug: na jarenlang Frans gereden te hebben is de Prius redelijk vrij van gerammel, gepiep en gekraak, maar na een tijdje komen er toch hier en daar wat irritaties naar boven op slechte wegen: een rammel in het portier links, ook wat in het dashboard en ergens bovenin rechts. Het doet allemaal wat blikkerig aan, iets wat ik ook wel in andere reviews lees.

Ik heb gemerkt dat bij lang rijden zonder cruise control (in stad en druk verkeer) ik na een tijdje last krijg van mijn beenspieren aan de rechterkant. (kramp) Op de een of andere manier is de houding lichaam-been niet goed te krijgen

Verder is de auto vrij stil, ook bij hoge snelheden.

Demping/vering: prima en comfy

Dashboard: overzichtelijk en zonder toeters/bellen, maar in het donker blijven sommige knoppen onvindbaar.

Verbruik: Prima en wordt beter naar mate de buitentemperatuur stijgt. Mijn gemiddelde in op dit moment 1:19,5

Kosten: Onderhoud en reparaties in totaal 28 euro (koplamp)
Laag verbruik
Laag tarief wegenbelasting
Laag tarief verzekering

Alles bij elkaar heb ik geen moment spijt van de aankoop, heb ik nog nooit zo goedkoop gereden en dat alles zonder zorgen en in redelijk hoog comfort.

Deze zomer gaat de Prius voor de eerste beurt, ik houd u op de hoogte.

Prius naar de garage...

  • 216.500 km

Prius moet naar de garage...

Natuurlijk niet omdat 'ie kapot is
Ze heeft een beurt nodig!

Dit is de kleine beurt die om de 15.000 gedaan dient te worden.

Dit is bij de Toyota dealer gedaan waar ik Prius gekocht heb vorig jaar december en de eerste beurt in mijn bezit.

Gelijk maar de APK erbij gedaan, die loopt eind november af, twee vliegen in 1 klap.

Had zelf geen klachten over Prius, er waren 2 dingen die door de monteur aan het licht zijn gekomen, echter geen afkeurpunten voor de APK, maar dan weet ik dat het er aan zit te komen.

1: achterbanden zijn over een paar maanden aan vervanging toe
2: klein lek in de achterdemper van de uitlaat. Dit is voor nu en de APK dichtgekit.

Daarnaast ergens een lampje vervangen en natuurlijk de kleine beurt wat niet veel behelst: nakijken op allerlei punten, en vervangen van olie en oliefilter.

Kosten vielen erg mee, in mijn ervaringen met eerdere autos (Peut en Citroen) waar ik nooit onder de 500 euro kwam was ik nu voor 200 euro klaar, dus voor de beurt met APK. Gelijk weer voor de volgende 15.000 km Toyota pechhulp erbij gekregen, scheelt weer een ANWB wegenwacht abo.

Conclusie: voor een 10 jaar oude auto met 216.500 km rijdt de Prius als bijna nieuw. Dit tegen een zeer lage prijs, veilig, comfortabel en betrouwbaar.

Prius: er is geen betere!

25K update

  • 225.500 km

Ben me nooit zo bewust hoeveel kilometers we rijden met de Prius, eigenlijk interesseert het me niet zoveel, de kilometerteller staat altijd op de trip-stand, om zo het verbruik wat in de gaten te houden.

Pas vandaag toen me werd gevraagd bij de bandenboer naar de kilometerstand ben ik maar even gaan kijken: de 225.000 inmiddels gepasseerd en dus sinds de aanschaf, zo'n 14 maanden geleden, 25K gereden.

Dit is allemaal vrij probeemloos gegaan, m.u.v. de accu problemen - zie eerder in het review.

Een kleine twee maanden geleden heb ik de twee achterbanden laten vervangen want een lekke band en ze waren toch al aan vervanging toe. Bij Kwik-fit kon dat het snelste - het thuisbrengertje zit er dan wel in maar het rijdt niet echt fijn zullen we maar zeggen - en in deze bandenmaat kon de meneer van de Kwik-fit alleen maar Continental banden monteren.

Ik had de indruk dat deze banden, in vergelijking met de Michelins die er eerst op zaten, wat minder - hoe moet ik het zeggen - stabiel rijden? Het lijkt of de auto wat meer zij-wind gevoelig is dan eerst.

Anyway, vandaag alweer een lekke band, op de snelweg begon het en na de afrit wist ik het zeker - helemaal plat. Ik hoopte nog dat het een van de oude voorbanden zou zijn, maar nee hoor, een van de nieuwe achterbanden...

Snel weer de thuisbrenger eronder en linea recta naar de kwik-fit die me gelukkig binnen een paar uur verder hielpen.
En 130 euro lichter!

Wat kan ik verder nog melden:

Verbruik: in deze wat koudere maanden schiet het verbruik omhoog, vooral bij de korte ritten. De auto maakt tijdens het opwarmen behoorlijk gebruik van de motor en duurt het even voor het hybride systeem optimaal werkt. Op dit moment verbruik ik 5.8/100 waarbij ik wel moet zeggen dat ik me - vooral op de snelweg - meestal niet aan de snelheid houd... en ik vind het nog steeds leuk om sprintjes te trekken bij stoplichten want de meesten verwachten niet dat zo'n suffe Prius eigenlijk vrij rap kan zijn ;-)

Voor de rest kan ik kort zijn: het rijdt goed, is redelijk comfy, zeer betrouwbaar, goedkoop en kan 'm iedereen aanraden, want als je er in zit, zie je niet hoe lelijk 'ie is!

kosten per kilometer

  • 225.500 km

Gisteren een update gedaan, iets meer dan een jaar verder en was nu eigenlijk benieuwd wat de kosten per kilometer zijn.

Verzekering is niet veel - 25 euro p/m
MRB is 42 euro p/m
Onderhoud: Beurt, APK en reparatie lamp: 228 euro
Banden: 3 nieuwe banden: 380 euro
Ik reken de benzine op gemiddeld 1.40 euro per liter over het jaar gemiddeld. Dit lijkt wat laag maar ik tank veel in Duitsland.

Afschrijving reken ik niet. De auto is cash betaald dus dat geld is weg en ik zie wel hoe de auto eindigt, inruil of marktplaats maar dat zien we dan wel.

Dan kom ik op een kilometerprijs van 13.4 cent per kilometer. Had ik minder pech met mijn banden gehad dan was het 11.9 cent per kilometer geweest. Ik heb werkelijk geen idee of dit veel is of niet, voor mijn gevoel rijd ik vrij goedkoop.

Prius # 2

  • 230.000 km

De Prius zoals ik die heb beschreven in myreview op deze website staat nog steeds op de oprit en is sinds de aanschaf de enigste auto geweest we thuis hadden. Door omstandigheden op het gebied van werk en inkomen is het zowiezo verstandig om maar 1 auto te hebben in ons gezin.

Door gelukkige omstandigheden, zoals het vinden van een baan, is er noodzaak aan een tweede auto. Geen leasebak zoals zovelen onder u, maar een occasion, gewoon betaald van eigen geld en zonder gedoe met financieringen, bijtellingen en al dat geneuzel. Ik wil gewoon rustig, voor zo min mogelijk geld van A naar B komen en het liefts met enig comfort en veel betrouwbaarheid.

In excel een overzicht gemaakt met de te verwachten aantal kilometers per maand, brandstofprijzen, MRB, onderhoud en dan is de keuze snel gemaakt....

Er komt gewoon een tweede Prius!

Weer een oudje, deze is van 2004 met 245000 km op de teller, visueel in zeer goede staat, compleet met alle boekjes qua onderhoud, vrij nieuwe velgen en banden en recente APK.

Kosta?

€ 3500,--

Rijd als een zonnetje, nauwelijks afschrijving, etc. etc.

Goedkoper en beter kan niet voor dit formaat, kwaliteit en comfort.

De buurman moest wel even slikken... nu staan er twee van die rijdende zetpillen naast zijn oprit...had voor mijn gevoel ook liever een dikke Volvo gehad, maar mijn verstand zei toch wat anders... vooralsnog toch geen spijt.

Over een paar weken de eerste beurt van de tweede Prius, ik houd u op de hoogte!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.