Toyota Prius+ (2012) #3
autoreview

Signalement
Versnellingen | 4, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 217.000 km |
KM-stand laatst | 247.000 km |
Tijdelijke lease auto
- 217.000 km
Ik ben midden oktober van baan gewisseld en hierdoor kreeg ik voor het eerst in mijn carrière een lease wagen tot mijn beschikking. Mijn werkgever heeft deze prius+ tijdelijk , tot ik een vast contract krijg , voor mij ter beschikking gesteld.
De wagen komt uit het poolwagen park en is eerder inzetbaar geweest voor meerdere collega's. Je kan zien dat de auto goed in gebruik was genomen . Met een kilometerstand van ruim 2 ton begon ik mijn eerste avontuur met een hybride auto.
Ik ga de auto ook prive rijden en hiermee komt deze in de bijtelling. Aangezien de auto inmiddels 6 jaar is vervalt de korting op de bijtelling. De huidige bijtelling is 25 procent. Gelukkig is het tijdelijk, maar ik ben wel blij dat er gelijk een auto ter beschikking is.
Eerste ervaring;
Ik vind ik de prius niet de mooiste auto. De auto heeft ook flink wat gebruikersporen zowel het exterieur als het interieur.
Het dashboard heeft iets futuristisch met in het midden de elektronische kilometerteller en boordcomputer enz.
De auto stond vooruit ingeparkeerd en
om het vak te verlaten diende ik hem achteruit te rijden. Hierbij viel het meest irrante punt van de Prius gelijk op. De harde piep die de auto je geeft wanneer je de auto in zijn achteruit zet. Dit heeft niets met parkeersensoren te maken maar is prius eigen. later er achter gekomen dat dit waarschijnlijk zo door toyota gedaan is om snel door te hebben dat de versnelling in zijn achteruit staat omdat , door het hybride stuk, je niet door kan hebben dat de auto al gestart is.
Deze variant is niet voorzien van parkeersensoren. Bij het achteruit rijden was dat in sommige gevallen geen overbodige luxe. De auto is hoog en heeft een smal raam wat een vertekend beeld geeft bij het zicht.
De rijervaring van de prius heeft mij positief verrast. De auto rijdt goed. Je hebt niet door dat je met ruim 1450 kilo op pad bent.
Ik vind het een sport om op binnendoor wegen zoveel mogelijk op de ecostand te rijden en hiermee zoveel mogelijk de elektrisch motor aan te spreken.
Compleet elektrisch rijden kan ook maar dat is voor korte duur en tot ongeveer de 40 kilometer per uur. Handig bij het wegrijden in de ochtend zodat de buren niets horen.
Op snelwegen is het trouwens niet aan te raden om op eco stand te rijden wanneer je even snel wil invoegen of wil optrekken. Dan kan je het beste de powerstand gebruiken. Welke je iets meer pk geeft om op te trekken. Het stuur reageert dan ook directer. Persoonlijk vind ik het stuur dan iets te nerveus reageren.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen worden en het gebruik over een langere periode
Laatste kilometers voor de prius
- 244.000 km
Inmiddels ben ik ruim een jaar de prius aan het rijden en eigenlijk is het een prima wagen. Persoonlijk vind ik het nog steeds niet een mooie auto maar praktisch is hij zeker.
Op de snelweg met snelheden boven de 100 dan merk je dat de auto toch iets meer gebruikt. Ik zit hier vaak rond de 6.8 / 100 km volgens de boordcomputer. Binnendoor haal ik de 5.3 / 100 km. Er gaat zon 35 liter per tank in. De cijfers zijn behoorlijk goed.
Gemiddeld rij ik denk ik 6.0/100
De auto is een mpv en ondanks het gewicht van ruim 1450 kilo vangt hij aardig wat wind bv met een storm. Dan merk je goed dat de auto hoger is en minder gestroomlijnd dan andere modellen.
Ik heb de auto van 217.000 km gereden naar momenteel 244.000 km
Ik heb op geen moment stil gestaan kortom een erg betrouwbare auto.
Wel zijn beide koplampjes vervangen gezien deze 3 maanden na elkaar op waren. Ik heb geen idee hoelang de vorige erin zaten. Qua slijtage op de lampjes kan ik hierdoor niets zeggen.
Ook reed ik in de ochtend binnendoor op een landweg en met het passeren van een tegenligger klapte mijn linker buitenspiegel naar binnen. Dit leek in eerste instantie alles tot dat ik zag dat de kap en wat plastic eraf was. De spiegel zelf functioneerde nog met alles. Dit heb ik bij het bedrijf gemeld en men gaf aan dat de auto toch verkocht ging worden en geen kosten hieraan wou spenderen. In overleg is de spiegel hiermee dicht getaped.
Ook zijn beide batterijen van de afstandsbediening leeg en hierdoor kan ik de auto alleen handmatig openen. Ik heb begrepen dat na de vervanging de sleutel geprogrammeerd dient te worden. Dit zijn weer extra kosten wat het bedrijf niet meer investeren wat ik ook wel begrijp. De auto is met 7 jaar en 244.000 kilometer voor ze al afgeschreven.
Voor de rest kreeg ik in maart te horen dat de zomerbanden nog een seizoen mee konden en hierna toch echt op waren. Nu is het inmiddels weer de tijd om de banden te wisselen maar gezien mijn nieuwe auto op kort termijn geleverd gaat worden is er besloten geen extra kosten te maken voor de wissel.
Zoals aangegeven wist ik en mijn bedrijf dat deze auto tijdelijk was en nu afgeschreven is voor het bedrijf.
Ik heb in september jl een nieuwe lease auto bestelt. Ik mocht hem nu zelf uitkiezen en heb gekozen om terug te gaan naar de ford focus.
Ondanks dat de prius+ een prima auto is om te rijden miste ik de wegligging die ik ken van Ford.
Definitief afscheid van de prius+
- 247.000 km
Inmiddels ten horen gekregen dat ik aankomende week mijn ford focus wagon kan ophalen. Hiermee sluit ik dan ook iets meer dan een jaar in een prius rijden af.
De auto maakt de laatste tijd bij het optrekken soms wat blikkerig geluid. Op de snelweg hoor je dit minder of niet.
Omdat er voor gekozen is om nog geen winterbanden op de auto te leggen rij ik nu nog even met zomerbanden waarvan je merkt dat de grip minder wordt. Nog wel veilig op de weg.
De prius zal verkocht gaan worden. Met een beurt en nakijken van de spiegel , geluid en autosleutels kan een particulier hier prima mee vooruit.
Ik vind het wel bewonderingswaardig dat een hybride auto gewoon bijna 250.000 km kan rijden zonder enig probleem. Toyota toch erg betrouwbaar.
Als particulier zal mijn voorkeur niet bij een prius liggen, maar een Toyota yaris hybrid of corrolla zijn wel de overweging waard als je hybride wil rijden. Ik vind deze wat meer uitstralen dan de prius maar dat heeft met smaak te maken.
Dit was mijn review over de prius
Ik ga binnenkort starten met de eerste review van de nieuwe focus. Eens kijken of deze ook probleemloos blijft.
Bedankt voor het lezen en reageren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.