Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2016)

autoreview

Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2016)

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf18.660 km
KM-stand laatst27.750 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen in mijn Prius 4

  • 150 km

Recent heb ik de Mazda 6 sportbreak Skylease+ 2.2 diesel (leaseauto) bij mijn werkgever ingeleverd. Ik rijd sinds deze week in een Toyota Prius, bouwjaar 2016, uitvoering dynamic met navigatie. Ik heb hierover recent in een forum op autoweek.nl e.a. geschreven. Ik kreeg hier hele leuke reacties op. Natuurlijk is een Mazda 6 met een dikke diesel niet te vergelijken met een Prius 4. Omdat ik nu de auto zelf moet betalen heb ik in eerste instantie gekeken naar kosten per maand en naar milieu. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Prius 4 best wel mooi vind. Ik heb een zilvergrijze met standaard 17 inch velgen met zilvergrijze inleg. Aangezien ik de auto pas sinds gisteren in mijn bezit heb, is deze review gebaseerd op ‘slechts’ 150 km rijervaring. Ik zal de komende jaren regelmatig een update plaatsen, dus geen zorgen het komt goed.
Ik zal jullie niet vermoeien met een overzicht van alle zaken die er standaard op de Prius 4 dynamic zitten. Dit kunnen jullie via autoweek website opzoeken. Het is gewoon te veel om op de noemen, vooral als het gaat om veiligheid. Ongelofelijk dat je dit allemaal in één auto kunt stoppen. De Prius 4 heeft duidelijk een missie namelijk brandstof besparen en dat ik overal te merken. Ik hou daar wel van. Hieronder een overzicht van mijn bevindingen;

Exterieur
De zilvergrijze kleur staat de Prius goed en de bijpassende 17 inch velgen met zilvergrijze inleg passen hier goed bij. Ik vind dat de Prius er vanuit bijna alle kanten er goed uit ziet. Ja het is natuurlijk even wennen. De LED verlichting rondom oogt best sportief. Ik vind de Prius 4 zelfs mooier dan de Prius 3, maar dat is een kwestie van smaak. Ik heb me voorgenomen om de Prius 4 niet met mijn vorige auto te vergelijken, dus dat doe ik dan ook niet.

Interieur
Het interieur is spacy te noemen doordat er veel te zien is en er weinig knoppen zijn. Het dashboard is eigenlijk is tweeën gedeeld. Eén deel toont heel veel informatie over het hybride systeem. Via het stuur kun je door een enorm menu scrollen. Het is daarbij handig om het instructieboek er bij te pakken. Het andere deel betreft een groot infotainment scherm. Hier kunt je de muziek regelen (FM, DAB+, USB, BlueTooth), jouw eigen telefoon kun je als hotspot gebruiken waardoor je via het infotainment scherm een aantal Toyota apps kunt verbinden met het internet. Ik heb me er nog niet in verdiept, komt nog wel. Het koppelen van de telefoon via Bluetooth is makkelijk en snel. Afhankelijk van het type telefoon kun je zelfs emails lezen, maar of dat iets toevoegt weet ik niet, maar met mijn Lumia 950 is dit niet mogelijk. Het navigatiesysteem is niet zo snel als dat van de Mazda, maar tot nu functioneert het prima.

De airco is via aparte knoppen zo in te stellen dat de focus op de bestuurder ligt. Dit spaart brandstof aangezien de airco gerichter kan werken. In de eco drive mode werkt de airco sowieso spaarzamer. De motor is door aanpassingen sneller warm wat ook weer brandstof bespaart. Het met leder beklede stuur ligt prima in de hand en op het stuur bevinden zich allerlei knopjes waarmee je allerlei functies kan bedienen. Te veel om op te noemen.

De stoelen zijn vrij hard maar zitten goed. De lendesteun in de bestuurdersstoel is elektrisch te bedienen. In de auto heb je een enorm gevoel van ruimte. Grote ramen en veel zicht rondom. In de achteruitkijkspiegel wordt het zicht in tweeën geknipt door de standaard spoiler. Even wennen maar daarna geen probleem meer.

Het middenconsole is deels van hard glad wit plastic. Het bakje is erg ondiep dus vooral eco-vriendelijk rijden en niet te snel door de bochten anders vliegt alles er uit. Vermoedelijk heeft Toyota dat bewust gedaan om je te laten voelen als je niet eco-vriendelijk rijdt. De armsteun voorin is comfortabel en de ruimte onder de armsteun is groot. Jammer dat er geen USB en 12v. aansluiting in deze bak zit. Er zit slechts 1 USB en 12v. aansluiting in de witte plastic bak. Ach ja, ik red me er wel mee. Ik heb voor €14,95 een autolader gekocht die snel laadt en 2 USB aansluiting biedt, dus probleem opgelost.

De buitenspiegels klappen automatisch in bij afsluiten van de auto en verder heb ik keyless entry, dus geen keyless closure. Bij het afsluiten gewoon even op het knopje van de afstandbediening drukken.

Het dashboard kastje is zeer klein en zorg dat deze goed dicht zit. Vanochtend ging het kastje spontaan open. De vakken in de voorportieren zijn vrij klein, maar je kunt er een 500ml flesje in kwijt en een wisser voor de ramen. Het grote 100000 stratenboek van Shell hoef je tenslotte al 10 jaar niet meer mee te zeulen, dus ik kan het prima redden met de beperkte opbergruimte. Meer ruimte betekent tenslotte meer troep.

De achterbank kan in delen (60/40) neergeklapt worden. Dit zorgt niet voor een vlakke laadbodem, maar dat komt doordat de accu’s in deze Prius onder de achterbank verstopt zijn ipv in de kofferbak. Ik heb liever een grote kofferbak dan een vlakke laadruimte, dus prima mee te leven.
Het is trouwens even wennen om het zonder parkeersensoren te moeten doen. De achteruitrijcamera functioneert goed overdag en ’s avonds maar toch mis ik de sensoren. Ik moet gewoon weer heel goed opletten om nergens tegen aan te rijden. Ook dat went weer snel.

Rijgedrag
Na het indrukken van de startknop lichten er allerlei lampjes en schermen op maar je hoort nog steeds niets. Zodra de pook in stand D staat hoor je nog steeds niets. Bij het wegrijden hoor je op de achtergrond het geluid wat ik herken in de trams in Amsterdam. Lekker rustig! Bij het (rustig) intrappen van het gaspedaal reageert de auto alert en voert keurig alles uit wat je wilt. Ook met de Prius kun je snel accelereren, maar ja ik denk dan weer aan het ondiepe bakje met spulletje in het middenconsole. Nee hoor, zo erg is het niet, hooguit bij het snelle bochtenwerk vliegen de spullen er uit. De auto rijdt heerlijk en er is weinig geluid van de motor. Bij snel accelereren hoor je de motor, maar dat is in elke auto. Vandaag even 130 km/u gereden en dan hoor je ook zeer weinig motorgeluid. De eco-banden zorgen voor meer geluid in de auto, maar dat is niet storend. De grap is dat je al heel snel een rustigere rijstijl krijgt. Je koopt een Prius tenslotte uit milieuoverwegingen en gunstige km kosten. Aangezien ik een vrij pittige rijstijl had in de Mazda is het nu tijd om een beetje rustiger aan te doen. Ik heb de stoel in de laagste stand wat ik fijn vind. Je zit in deze Prius 6 cm lager dan in z’n voorganger. Dit geeft een sportiever gevoel. Je kunt overigens kiezen uit eco-, normal- en power drive. Je merkt tussen eco- en power drive een groot verschil. De auto wordt feller hierdoor, maar ik leer mezelf aan om vrijwel altijd in eco drive te rijden. Het verschil tussen eco- en normal drive is minder groot. Tijdens mijn ‘slechts’ 150 km rijervaring zegt de boordcomputer dat ik 4,8 liter per 100 km verbruikt heb. Dit is bijna 1 op 21. Al met al niet slecht. In de Mazda 6 reed ik 1 op 17,5 wat ook niet slecht is. Als ik gewend ben aan het voor mij ‘nieuwe rijden’ zal ik ongetwijfeld 1 op 23 gaan rijden. De tijd zal het leren en ik ook.

Plus
- Mooie zuinige auto met heel veel veiligheidsvoorzieningen en toeters en bellen
Min
- Weinig opbergruimte en weinig usb en 12v aansluitingen

Update (ca. 500 km verder)

  • 19.235 km

Inmiddels heb ik zo'n 500 km gereden in de Prius 4 dus ik vind het tijd voor een korte update.

Rijervaringen:
Ik vind de auto erg lekker en comfortabel rijden. Je hoort totaal niet dat er een motor in het vooronder ligt en de overschakeling van benzinemotor naar elektromotor is niet te horen. Op het dashboard zie het EV icoontje oplichten als de elektromotor er bij geschakeld wordt, maar verder dus niet merkbaar. Ook bij hogere snelheden is de auto erg stil.

Gebruikersgemak:
De meeste functies zijn makkelijk te gebruiken, zoals de adaptive cruise control, navigatiesysteem, mediasysteem (radio, telefoon). Het is wel even wennen dat ik niet meer een knop heb in het middenconsole waarmee ik telefoonfuncties en navigatiesysteem kan bedienen. Bij de Mazda kon ik mijn ogen op de weg houden, maar bij de Prius is dat iets lastiger. Uiteraard is het natuurlijk aan te bevelen om de route van te voren in te voeren maar het gebeurt natuurlijk regelmatig dat je de route wil wijzigen tijdens het rijden. Ik zal me hier de komende tijd meer in verdiepen. Het gemis van een regensensor blijft aanwezig, maar ja alles went. De zonneklep is vrij klein waardoor de zon toch vaak in je gezicht schijnt via het raam in het portier en je kunt je parkeerschijf niet aan de zonneklep vastmaken omdat het bandje ontbreekt. Is natuurlijk spijkers op laag water zoeken. Via de automatten firma iets gekocht wat je aan de klep kunt bevestigen. Opgelost. Verder mis ik de parkeersensoren, maar ook dat went wel.

Verbruik:
Ik rijd vrij makkelijk 1 op 22 en door het "scorebord" op het dashboard (een functie in het menu) te bekijken ga ik steeds meer het Prius gevoel krijgen. Bij snel optrekken krijg je een lage score, door te laat te remmen en dus harder dan normaal krijg je een lage score etc. Ik merk dat ik nog even moet loskomen van mijn eerdere rijstijl, maar ik wil ook weer niet als een slak door het verkeer gaan. Door mijn nieuwe rijstijl (in wording) merk ik steeds meer hoe opgefokt mijn omgeving is ;-). Recent een ritje gemaakt van ca. 90 km waarvan 90% snelweg en het verbruik was 1 op 23,8. Op korte ritjes binnendoor met veel 50 km zones haal ik zelfs 1 op 32 doordat de elektromotor vaak bijgeschakeld wordt.

Ruimte:
Recent heb ik met 3 passagiers gereden en allen vonden dat ze genoeg ruimte hadden voorin en op de achterbank. Ook waren ze toch wel onder de indruk van de auto. Door de grote ramen heb je het gevoel dat je in een hogere auto rijdt. Ook de ruimte in de kofferbak is meer dan voldoende. Via een automatten firma heb ik een kunststof mat met antislip inleg gekocht die precies op maat is voor de Prius 4. In bochten schoof het krat met spullen van de ene kant naar de andere kant en daar kan ik niet heel goed tegen.

Plus punten:
- Comfort en rijgedrag
- Verbruik
- Ruimte

Min punten:
- opbergmogelijkheden
- bediening navigatie niet super gebruiksvriendelijk en reageert niet heel erg snel bij intypen van plaats- en straatnamen

De volgende update schrijf ik zodra ik een paar duizend kilometer verder ben, zodat ik pas echt goed kan zeggen wat het verbruik is.

Update

  • 21.150 km

Inmiddels heb ik een paar duizend kilometer gereden en vind het tijd voor een korte update. Ik vind het ontzettend leuk om met de Prius te rijden. De auto rijdt heerlijk en qua vermogen kom je niets tekort. Snel optrekken is geen probleem, zelfs niet in eco stand. Ik maak veel gebruik van de stoelverwarming en moet zeggen dat de LED verlichting super is. De luxe en veiligheid bevalt me erg goed aan de auto. Verder voelt de auto degelijk aan.

De verkeersbord herkenning vind ik niets toevoegen. Regelmatig worden borden niet herkend, of als ik op een 100 weg rijdt en op de afslag staat het bord 70 dan staat er ineens het 70 bord voor mijn neus. Ik heb het uitgezet aangezien ik ogen heb en via het navigatiesysteem zie ik de borden ook.

Minpunten
- adaptieve cruisecontrol reageert iets te traag, maar ik ga er van uit dat dit wel went.

Pluspunten
- Rijdt erg fijn
- Voelt degelijk aan
- Via de website "Mijn Toyota" is het mogelijk om een route te plannen en deze via internet naar de Prius te sturen, zodat deze in de auto direct te gebruiken is. Dit werkt goed, als je eerst de hotspot op je telefoon aanzet.
- Zeer zuinig, ik rijd op dit moment 4,2/100, dat is bijna 1 op 24. Dit gaat heel makkelijk zonder dat ik het verkeer op houd.
- de veiligheidsvoorzieningen zijn top. Bij achteruitrijden houdt een sensor de omgeving in de gaten. Handig als er fietsers of voetgangers aan komen die ik nog niet kan zien.

Accessoires die ik na aanschaf heb toegevoegd:
- vaste trekhaak
- parkeersensoren voor en achter (deels in kleur gespoten)
- Winterbanden op 16 inch Prius 3 LM velgen
- Privacy glass (folie)

Ik meld me in de loop van volgend jaar wel weer. Voor nu allen hele fijne feestdagen toegewenst.

Update

  • 27.750 km

Inmiddels heb ik ca. 9000 km gereden met de Prius 4, dus ik kan toch wel zeggen dat ik ervaring opgedaan heb met het rijden in een Hybride auto.

Ik kan niet heel veel toevoegen aan eerdere opmerkingen. Ik ben veel rustiger gaan rijden omdat ik het bijna een sport vind om zuinig te rijden zonder het verkeer op te houden. Het verbruik over deze 9000 km is volgens de boordcomputer 4.1 l/100 km. Niet slecht, al zeg ik het zelf.

De Prius 4 rijdt erg lekker, goed koersvast, acceleratie is erg goed. Als ik even snel over wil steken, dan trekt de auto erg snel op, ook bij snellere accelereren op de snelweg heb ik niet het idee dat ik tekort kom. De 122 pk zijn aanwezig als deze nodig zijn.

De dynamische cruise control vond ik in het begin een beetje traag, maar inmiddels ben ik er goed aan gewend. Ik rijd tegenwoordig steeds vaker op de rechterbaan achter een andere auto aan die rond de maximum snelheid rijdt. Dit is erg relaxt, ook in files gebruik ik deze fantastische optie vaak. Het is wel een beetje wennen om compleet tot stilstand te komen zonder het rempedaal aan te raken. Ook bij een abrupte vermindering van de snelheid reageert het systeem zeer alert.

Ik ben regelmatig in Utrecht en rijd dan binnendoor naar huis, dus zonder snelweg. Het verbruik over ca. 35 km is dan 3,3 l/100 km. Dit is echt super zuinig en voldoet aan de fabrieksopgave. Het interieur is mooi en ik weet alles te vinden. Inmiddels heb ik een software update gedaan met 3 jaar kaartupdate optie. Dit heeft de 'look and feel' erg goed gedaan. Het hele media systeem ziet er beter uit. Helaas lijkt de gps hierdoor soms trager op te pakken. Soms duurt het zelfs 10 minuten eer het systeem weet waar we zijn. Niet handig, ik kreeg het advies om de software opnieuw te installeren. Dit is niet heel gebruikersvriendelijk aangezien je het hybride systeem gedurende ca. 45 minuten aan moet hebben. M.a.w. de motor springt dan na een tijdje aan. Mijn advies is om dit tijdens een rit te doen. De Prius is zo ingesteld dat als je het hybride systeem aan hebt het na ca. 10 min. automatisch uit gaat als je niet gaat rijden. Op zich wel iets voor te zeggen. Alles voor het milieu!

Verder hoor ik sinds een paar maanden een geluidje tijdens het remmen, alsof er een klein metalen ringetje ergens tegen aan tikt. De dealer vertelde dat ze nog een auto hadden met het zelfde 'euvel' maar ze konden niet achterhalen waar dit vandaan komt. Ze hebben het bij de importeur Louwman neergelegd. Het is niet echt storend, maar ik heb een allergie tegen geluidjes, trillingen etc.

Conclusie na 9000 km is dat de Prius4 een fantastische auto is, die heel goed in elkaar zit met een batterij aan veiligheidsvoorzieningen. Ik snap eigenlijk niet dat er niet meer mensen in een Prius4 gaan rijden. Het uiterlijk is echt geen struikelblok, want met de 17 inch velgen, die bij de dynamic uitvoering horen, is het best een mooie auto. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn keuze. Mijn idee bij aankoop was, dat ik hier minimaal 10 jaar in ga rijden. Hier sta ik nog steeds achter.

Sinds kort ben ik actief als ouderenbegeleider. Tot nu toe is de feedback van mijn cliënten dat ze onder de indruk zijn van de auto. Hij is ruim, veilig en vooral heel erg stil.

Fijne zomer!
delangeontzorgt.nl

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Prius

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.