Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Dynamic Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 68.100 km |
Zo goed als nieuw....
- 67.500 km
De overstap naar een Toyota Prius was misschien niet heel logisch, gezien de aanloop er naar toe.... Door omstandigheden rijd ik sinds ruim een jaar veel minder en uitsluitend privé kilometers. We voelden wel wat voor een 'open auto', maar dan wél een met praktische gebruiksmogelijkheden. Verschillende cabrio´s kwamen in beeld, o.a. een Mazda MX5, een Volvo C70 en een Peugeot 308 CC. Ook ben ik bij Saab gaan kijken. Allemaal mooie auto´s, maar wat kan je er mee...
We bedachten dat een échte open auto voor ons niet altijd even handig is en dat deze in het gemiddelde Nederlandse klimaat niet vaak ook werkelijk open gereden kan worden.
Een auto met een schuifdak is dan misschien een compromis, als daar iets bijzonders tegenover staat.
Ik had jaren geleden al eens proefgereden in een Toyota Prius, maar koos toen uit kostenoverwegingen voor een Honda Insight. Ik wist dat de Prius later ook met een schuifdak geleverd kon worden in combinatie met een zonnecollector op het dak die wordt gebruikt om het interieur te koelen. Deze worden nu ook gebruikt aangeboden.
Ik vond er een bij een dealer in de buurt met alle gewenste opties, een Prius die er zo goed als nieuw uitzag, in de (voor een Prius enig juiste) kleur pearl white met een zgn. sunroof.
De eerste rijervaringen hebben we nu opgedaan en deze zijn bijzonder goed. Een ruim en licht interieur, goede stereo, laag verbruik, een auto die vooral uitnodigt tot relaxed rijden. Daarbij kunnen de fietsen op een fietsendrager worden geladen, zodat we klaar zijn om heerlijk op vakantie te gaan.
De verdere ervaringen wil ik in een volgende review met u delen.
de eerste duizend kilometer
- 68.100 km
De eerste paar weken zitten er op sinds de aankoop van de Prius. We hebben inmiddels ruim 1000 km gereden en ik heb drie keer (in Duitsland) getankt. Bij elkaar opgeteld is er ruim 40 liter benzine verbruikt.
Ik heb de bijzonderheden van de auto aardig leren kennen. De mogelijkheden van de auto om energiezuinig te rijden heb ik zoveel mogelijk geprobeerd te benutten. Daarom heb ik de snelweg vaak verlaten om binnendoor te rijden, met een snelheid van 80 km/u kan het dak open blijven en is het verbruik super laag, ca. 3,8 l/100 km. Daarbij kan de airco uit worden gezet en kan goed naar muziek worden geluisterd.
Ook met 4 mensen aan boord of met twee fietsen achterop is het prettig rijden, de rust aan boord is opvallend. Het is prettig om ook wat rustiger te rijden, wat meer de tijd te nemen en te anticiperen. Dat betekent rustiger optrekken, tijdig vertragen en rustig remmen. Daarbij kan regelmatig gebruik gemaakt worden van de elektrische aandrijving. Er zijn overigens op Youtube filmpjes te vinden waarop de mogelijkheden van zuinig rijden met de Prius uitvoerig uit de doeken worden gedaan.
De geboden informatie op het dashboard is een verhaal op zich. Daarbij ligt de nadruk op de gebruikscijfers en de mogelijkheden om zuinig te rijden. De informatie op de voorruit (head up display zoals in een straaljager) is een aanwinst, je ziet voortdurend wat je snelheid is. Jammer is dat de navigatie niet hierin is opgenomen. Ook de Voice Control werkt in deze versie niet, de vraag is of dit eventueel kan worden uitgebreid.
Hellingen zijn geen probleem als je de tijd neemt, juist dan is het hybride systeem in staat om efficiënt met brandstof om te gaan. De aandrijving is krachtig genoeg maar werkt heel subtiel, de kunst is om de verbrandingsmotor rustig zijn werkt te laten doen. Hoge toerentallen zijn goed te vermijden. Desnoods kan de PWR-knop worden ingedrukt voor extra vermogen. EV mode is alleen bij lage snelheid beschikbaar, als de tractiebatterij voldoende geladen is. In de praktijk rijd ik tot op heden altijd in de Eco Mode, maar dat kan op den duur veranderen.
Het sunroof en het bijbehorende ventilatiesysteem blijken goed te werken. In de zon geparkeerd blijft de auto mooi koel, al dient bij warm weer ook de airco te worden aangezet om de temperatuur verder naar beneden te brengen. Het is wel geen open rijden, maar ik realiseer me dat ik dat in een cabrio toch niet vaak zou doen, omdat het dan in de auto al snel turbulent en erg onrustig wordt. De navigatie is goed bruikbaar, ik moet nog wachten op een update die Toyota al enige tijd geleden heeft aangekondigd. Het werkt allemaal wat anders dan ik gewend ben, telefoneren via het systeem gaat goed en gemakkelijk.
Tot op heden blijkt de Prius een heerlijke en mooie auto, waarvoor ik van diverse kanten al complimenten heb mogen ontvangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.