Toyota Paseo 1.5i GT (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Paseo 1.5i GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 158.650 km |
KM-stand laatst | 205.400 km |
Impuls aankoop: de Paseo!
- 175.000 km
Van luxe naar basic, and I love it!
Hoe kom je in hemelsnaam bij een roze Paseo terecht? Nou, ruim een jaar lang was ik eigenaar van een redelijk vol uitgeruste Lexus IS250. Denk daarbij aan stoelverwarming en verkoeling, ingebouwde navigatie, achteruitrij camera, automatische verlichting, een Mark Levinson audioinstallatie met mega dik geluid en natuurlijk redelijk normaal tegenwoordig, zaken zoals airco en cruise control.
Nou, je raadt het al… mijn Paseo heeft dat ALLEMAAL NIET. Ik moet er stiekem gewoon om lachen, maar nee, dit karretje is echt honderd procent back to basic! Geen airco, geen cruise control of ingebouwde navigatie, niks automatisch, gewoon een stuurwiel en gas/rem pedaal en koppeling en dan heb je het wel gehad. Ohja wacht, hij heeft elektrische ramen, dat is al heel wat, niet? ;)
Waarom ben ik dan van zo’n (relatief) dikke auto naar zo’n simpel en karig uitgerust jaren 90 coupeetje gegaan? Dit is waarom:
De Lexus was briljant in bijna alle facetten. Hij reed goddelijk, had in principe alles wat ik wilde en meer… MAAR hij was niet goedkoop in gebruik! Het is een redelijk zware wagen en ondanks dat Lexus bekend staat om oer degelijkheid heb ik toch echt in dat jaar mijn portemonnee flink mogen leegtrekken omdat zowel de dynamo én de aircopomp binnen enkele maanden achter elkaar spontaan kapotgingen, en vervolgens was het ook tijd voor een grote beurt. Het zal denk ik domme pech geweest zijn, maar dit waren alles bij elkaar behoorlijke kosten en hier werd ik niet heel vrolijk van.
Daarnaast veranderde het parkeerbeleid bij mijn werk naar betaald parkeren (ook voor medewerkers) wat ervoor zorgde dat ik de auto nog minder gebruikte dan ik al deed.
Na een poos goed nadenken toch maar besloten de IS250 te verkopen en een tijdje autoloos te zijn.
In de kerstvakantie zou ik op vakantie gaan naar de Normandische kust in Frankrijk en daarvoor kon ik de auto van een vriend lenen (aangezien ik op dat moment dus autoloos was) Maar…. die leenauto gaf op het laatste moment opeens ook de geest.
Aangezien de vakantie al geboekt was en ik geen zin had om een auto te huren dacht ik, weet je wat, ik ga razendsnel op zoek naar een goedkope, lichte auto die liefst ook een beetje zuinig is. Maar omdat mijn smaak toch neigt naar een coupé ging ik kijken wat je allemaal tot max 1500 euro kon krijgen op dat gebied.
Nou om een lang verhaal kort te maken, ik kwam vrij toevallig deze Paseo tegen op marktplaats en dacht, wat een belachelijk ding, die wil ik! :D
De km stand was ook best bescheiden voor de leeftijd, ik kocht hem met ongeveer 158K op de teller.
Mooie is dat we letterlijk binnen een week eigenaarschap meteen met deze Paseo zo’n 700 kilometer zijn gaan rijden naar Normandië haha! Het betrouwbare imago van Toyota gaf mij genoeg zelfvertrouwen om dit gewoon aan te durven. En je raadt het al; de hele reis, heen en terug gingen probleemloos.
En daarna?
Omdat de Paseo net geen 900kg weegt is de wegenbelasting en verzekering lekker goedkoop. Dat was bij de Lexus wel anders. Ook het verbruik ligt aanzienlijk lager.
Omdat ik voor mijn woon-werk geen auto gebruik, heb ik dus heel eerlijk gezegd niet perse een auto nodig. Maar ja, voor vakanties, weekenduitstapjes etc is het gewoon wel fijn om een auto te hebben en zodoende is de goedkope Paseo in mijn situatie ideaal. Ik zag dus geen reden om de auto na de vakantie meteen weer in de verkoop te gooien.
Comfort/Prestaties
De Paseo heeft de 1.5 liter 5E-FE motor met 90 paardjes. Op een relatief laag gewicht zorgt dit voor nog redelijk acceptabele prestaties. Nee het is zeker geen snelle auto, maar ik vind het ook geen slak. In het normale verkeer kom je naar mijn gevoel prima mee. De auto oogt wel sneller dan ie is, dat is een ding wat zeker is en al helemaal als men hem gaat “ricen” zoals dat zo mooi heet. Met dikke spoilers, grote velgen, brulpijpen en weet ik het allemaal. Omdat de auto hier werkelijk nul vermogenswinst mee boekt vind ik dit persoonlijk totale onzin en je maakt jezelf er eigenlijk alleen maar belachelijk mee. Mijn Paseo is zodoende ook 100% origineel en dat zal ook zo blijven zolang hij in mijn bezit is.
Hij stuurt lekker direct en voelt ondanks zijn bescheiden afmetingen en lage gewicht stabiel aan in bochten. Er zitten overigens nauwelijks safety features op mijn exemplaar. Geen abs,esp, traction control etc. Wel een bestuurders en passagiersairbag. Geen idee of die het überhaupt nog zouden doen na al die jaren haha… Zoals ik al zei, het is echt basic, basic en nog eens basic.
De stoelen zitten redelijk goed, uiteraard niet subliem. Na lange ritten ben je wel blij als je mag uitstappen, maar in alle eerlijkheid, bij de Lexus had ik dat ook wel. Ik ben na meer dan 6 uur in een auto zitten het sowieso wel zat, of het nou een luxe of basic auto is.
Enige ‘luxe’ minpunt waar ik wel echt van moet bekennen dat ik het mis (uiteraard alleen in de zomer) is airco. Op warme dagen zweet je af en toe echt het schompes in de Paseo en dan vloek ik wel eens van, sjongejonge waarom heb ik geen auto met airco!?!!?
Maar ja, gelukkig duurt hitte in Nederland vrijwel nooit lang.
Kosten/Betrouwbaarheid
Nou, dit is waar de Paseo mag shinen. Wat een heerlijk geruststellend gevoel is het om te weten dat je auto het gewoon keer op keer probleemloos doet en dat er haast niks aan kan kapot gaan wat echt duur is.
Ja, ik heb wel wat onderhoud gehad, maar niks schokkends.
In de nu ruim anderhalf jaar dat ik de Paseo bezit heb ik voor de apk een remleiding en een voorband moeten laten vervangen en ik heb tijdje terug een grote beurt laten uitvoeren waarbij naar voren kwam dat de radiator aan zijn eindje was en dus vervangen moest worden. Alles bij elkaar liggen de kosten voor al dat onderhoud onder de 1000 euro. Vind ik zeer acceptabel. Ook het verbruik valt me enorm mee. Omdat ik zo weinig km’s maak houd ik het niet echt strak bij, maar ik denk dat ik op een gemiddeld verbruik van 1/15 a 1/16 kom, met in de winter misschien iets hoger verbruik.
Deze zomervakantie gaan we met de Paseo naar zuid Duitsland en daarna door naar de Adriatische kust bij Triest. Wat betreft de betrouwbaarheid maak ik me geen zorgen, dat gaat wel lukken. Het gemis van airco zal me wel weer een aantal keer doen vloeken maar goed, zolang je niet op de snelweg rijdt gooi je de ramen open en dan is het zelfs met 30+ graden redelijk vol te houden.
Toekomstplannen?
Ik heb inmiddels heus wel de financiële middelen om een wat luxere/nieuwere auto te rijden dan een Paseo uit 1997 maar vind ik het nodig om mijn centjes daar aan uit te geven?
Mwa. Zolang ik nog bij mijn huidige werkgever zit is het hebben van een auto echt een pure luxekwestie want doordeweeks zit ik er toch niet in. Mocht ik van baan veranderen en daardoor dus meer kilometers ga maken dan bestaat de mogelijkheid zeker dat ik ga kijken naar iets anders. Maar voor nu ben ik erg tevreden met m’n Paseootje. Het is gewoon een ontzettend betrouwbaar en leuke coupe die ook nog eens prima rij eigenschappen heeft. Als je geen veeleisende bestuurder bent die de niet per se de nieuwste snufjes op technologisch gebied en luxe behoeft, is een Paseo echt een zeer fijn en enigszins excentrieke keuze waar je geen spijt van krijgt. Ook komt hij erg weinig voor in het straatbeeld. Denk dat ik in die anderhalf jaar bezit misschien twee, hooguit drie keer een andere Paseo ben tegen gekomen onderweg, ook wel leuk om te vermelden dacht ik.
Ohja als je naar youtube gaat en zoekt op “Toyota Paseo review” dan kom je mij tegen ;)
Heb een Engelstalig kanaaltje waar ik soms auto reviews op plaats en de review van mijn Paseo is redelijk goed bekeken en staat zodoende dus bovenaan bij de zoekresultaten :)
Heen en weer naar Italië in de 'Seo!
- 178.150 km
Zo, de zomervakantie zit er alweer op. Dat ging best snel... We zijn dit jaar wegens omstandigheden wat vroeger en korter op vakantie gegaan dan normaal, maar alsnog twee weekjes een zeer fijne tijd gehad.
We hebben eerst een kort weekje doorgebracht aan de Duitse Bodensee in de stad Friedrichshafen. Een dikke 7 uur rijden vanuit onze woonplaats in NL.
Bij vertrek in NL en ook een groot deel in Duitsland was het typisch "Hollands" zomerweer. Dikke regenbuien, harde wind en weinig zon bij een graadje of 19
Voor de aircoloze Paseo dus prima weer om doorheen te rijden :)
Uiteraard zonder enige moeite aangekomen op onze bestemming.
Wat me trouwens in Friedrichshafen vrij snel opviel was het bovengemiddelde aantal "sjonnie" auto's zoals ik ze maar even noem.
Ofwel dikke GTI Volkswagentjes, Bmw's/Mercedessen met aangepaste brulpijpen, de een na de ander scheurde voorbij met een hoop kabaal. Echt opvallend veel...?
Mijn volledig originele Paseo was dus een klein, braaf schaapje in vergelijk met al dat uiterlijk macho vertoon daar haha!
Afijn, na enkele dagen tussen de brullende auto's vertoefd te hebben in Friedrichshafen was het tijd voor deel 2 van de reis, richting Trieste in Italië.
De Paseo heeft zich ook op de Duitse autobahn kranig verweerd. Stukken waar het kon heb ik lekker doorgereden met 145 op de gps (wat overigens bijna 160 op de teller was, hoezo afwijking :'))
Echt stil is het op die snelheid niet meer natuurlijk, maar ach, hij kon het probleemloos aan, ook langere stukken achter elkaar. Wederom not bad for een klein Japannertje uit 1997!
Enige waar je duidelijk merkte dat de 'Seo toch echt geen powerhouse is was op de kronkelende bergwegen in Oostenrijk met soms een stijging van 12%
Dan was het echt flink terugschakelen en planken om enigszins de vaart erin te blijven houden.... maar ook dat ging prima zolang je maar anticipeerde.
Eenmaal in Italië schakelde het weer ook om naar Italiaanse begrippen en was het dus met 35 graden wel weer een beetje afzien in de Paseo.
Zodra je op binnenwegen rijd gooi je natuurlijk beide ramen vol open en dan is het best goed uit te houden. Maar op de autostrada met 120 km/u ga je niet met de ramen vol open rijden (tenminste, ik niet, ik trek dat niet) en dan voel je je toch echt wel een stukje bacon in een braadpan op een gegeven moment :')
Comfort level met dat soort temperaturen dus een dikke onvoldoende. Maar dit wist ik al van tevoren.
Eenmaal in Italië heb ik het oliepeil even gechecked en was nog prima. Terug thuis zag ik dat het ietsjes gezakt was, maar goed dan hebben we het ook over een rit van ruim 3000 km in totaal. Niet klachtwaardig in mijn ogen.
Dit was overigens onze eerste echt lange roadtrip in de Paseo en ik heb buiten het hitteprobleem eigenlijk niks te klagen gehad. Op de snelweg komt ie gewoon nog goed mee en kwa betrouwbaarheid? Tsja... het wordt bijna saai he? ;)
Ik keek in ieder geval met een glimlach om toen ik eenmaal thuis naar mijn voordeur liep. Well done Paseo, well done.
Gaat niet hard met de KM's,,.
- 191.800 km
De dagen tikken weg en door die geweldige *ahum* pandemie waar we het afgelopen (bijna) anderhalf jaar al in zitten heeft de Paseo maar weinig kilomters mogen maken.
Dit heeft zogezegd als gevolg dat ik, door mijn plotselinge 'thuiswerkbaan' nog minder kilomters ben gaan maken dan ik al deed. De Paseo staat doordeweeks vrijwel altijd nu stil.
Zonde zou je kunnen zeggen, maar anderzijds... als we in het weekend een wat langere rit maken dan mag ie z'n beentjes weer even strekken en aan de betrouwbaarheid zal het niet snel liggen.
Toch heb ik in het afgelopen jaar twee veranderingen aan de Paseo laten uitvoeren.
Ze zijn smaakgevoelig, dus ik begrijp als sommigen het niks vinden, maar hey.... mijn auto, mijn keuzes ;)
De eerste aanpassing die ik heb laten doen is subtiel en valt nauwelijks op, de auto is namelijk iets verlaagd. Er zijn Vogtland springs onder gekomen waardoor de auto nu iets minder hoog op z'n poten staat en ook een stukje strakker stuurt. Erg leuk vind ik persoonlijk.
De tweede aanpassing is iets minder subtiel, in de zin dat het vooral hoorbaar is. De uitlaat is ook aangepast... Er zit nu een Magnaflow straight pipe onder vanaf de kat. Er komt nu een mooie diepe brom uit, die overgaat in een wat fellere 'snerp' als je flink gas geeft.
Echter, als je dat niet doet en kalm rijdt, dan is het alsnog gewoon vooral een wat diepere brom die je hoort, niks buitenproportioneels wat mij betreft. Ik vind het wel een lekker geluidje haha!
Ik begrijp zeker dat dit smaakafhankelijk is, het hoeft niet je ding te zijn.
Ik vind de Paseo nu een stukje leuker want hij klinkt gewoon wat ruiger zonder dat het belachelijk aso is. De standaard uitlaat klonk nergens naar, of ja.... gewoon,...stil, saai.
That's it. Verder geen gekke visuele dingen gedaan, ik heb zelfs de originele banden/wieldoppen erop gelaten omdat ik het wel hilarisch vond zo deze combo. Wat mij betreft blijft ie zo, heb geen plannen meer kwa modificaties, ik vind deze combo zo ideaal.
Eind juni zijn we van plan om naar zuid Frankrijk te rijden voor een paar weekjes vakantie. Weg uit het regenachtige Holland.
De verwachting is dat we met de Paseo zullen gaan, mijn vrouw heeft een Kia Rio uit 2001 maar ik kan mijn zit totaal niet vinden in die auto stom genoeg. Krijg na een uur rijden al enorm kramp in mijn been. Terwijl het verder een prima comfortabele auto is.. het ligt puur aan mij want mijn vrouw heeft dit probleem niet.
Weer een jaartje erbij
- 196.000 km
Nou, weer een klein jaartje verder en ik heb mijn gekke Seo nog steeds lief.
Je komt op een gegeven moment op zo'n punt in je leven dat de auto die je bezit ook een hoop herinneringen met zich meedraagt en je er emotioneel aan gehecht raakt. Tenminste, hoe langer je de auto bezit, hoe meer je er mee ''vergroeid'' raakt, denk ik.
Tenzij het een problemenbak is, dan wil je er waarschijnlijk zsm vanaf ;)
De Paseo is geen problemenbak en buiten regulier onderhoud (beurtje hier en daar en vloeistoffen op peil houden) blijft ie gewoon gaan als een roze banaan. Ik heb in het afgelopen jaar dus ook geen noemenswaardige kosten hoeven maken.
Nee, het is niet de meest comfortabele auto, verre van. Maar we zitten inmiddels bijna halverwege 2022 en hoeveel Paseo's zie je nog rijden? Het zullen er (in Nederland) een handjevol zijn.
Er komt vast een moment dat mensen echt gaan omkijken als je langsrijdt omdat ie gewoon zo zeldzaam wordt. Niet dat ik het daarvoor doe hoor! Ik vind hem gewoon té leuk en ik kan er geen afscheid van nemen. Mijn angst is wel dat er een punt komt dat de roestduivel zijn tol gaat eisen en ik echt voor duivelse dilemma's kom te staan. Maar op dit moment valt dat allemaal nog goed mee en ik heb geen vrees voor de komende apk.
Er zijn overigens wel nog wat toffe liefhebbers aangezien ik inmiddels ook in een Paseo owners group zit op whatsapp. Al heb ik het idee dat het merendeel daar een héél stuk meer technisch is aangelegd dan ondergetekende, dus heel veel heb ik niet in te brengen haha.
Ook is het leuk om te vermelden dat je economisch gezien ook echt een extreem hoge fun vs kostenposten balans hebt met een Paseo.
In mijn geval kost de auto me een verwaarloosbare 39 euro totaal per maand aan MRB & verzekering. En onderhoud kost bij dit type auto ook vaak echt geen drol. De meeste onderdelen zijn ook gewoon nog gemakkelijk verkrijgbaar. En als klap op de vuurpijl is ie ook nog redelijk zuinig.
Ik kan geen reden bedenken om mijn auto weg te doen.
In de zomer is het zweten geblazen zonder airco, en op langere stukken rijden zucht ik wel eens van, cruise control was lekker geweest nu...
Maar ach, als ik mezelf dan tussen al het moderne grijze/donkerblauwe lease spul zie rijden zit ik regelmatig "hi hi" in mezelf als een klein kind te grinniken om de hilariteit van mijn roze PASEO. Life's too short to be so serious.
Adios Holanda!
- 205.400 km
Zozo, we zijn zo'n beetje een jaar verder en indien je hier misschien eens eerder hebt gelezen dan zou je op de foto's iets moeten opvallen...
En, heb je al een idee? Valt je iets op aan de kentekenplaat wellicht? ;)
Yep, de Paseo is samen met ons mee geëmigreerd naar Spanje!
Afgelopen jaar hebben mijn vrouw en ik besloten het grote avontuur aan te gaan en vooral mijn lang lopende wens om in een zonniger en mediterraan klimaat te wonen uit te laten komen.
Tijdens de voorbereiding van ons vertrek zal ik eerlijk bekennen dat ik wel voor een dilemma stond...
Het importeren van de Paseo ging in totaal rond de 1000 euro kosten, daar is gewoon niet onderuit te komen. Tevens is het een auto zonder airco en gingen wij verhuizen naar de Costa Blanca waar het minimaal een paar maanden per jaar ruim boven de 30 graden blijft. En tot slot, eerlijk is eerlijk, het is een auto die al flink op leeftijd is (al merk je daar weinig van bij het rijden haha!).
Maar ja, wat dan? Paseo in Nederland verkopen voor waarschijnlijk veel te weinig geld, dan in Spanje voor -waarschijnlijk veel teveel geld- een andere auto terugkopen die je niet kent en waarvan je moet hopen dat ie niet allerlei verborgen gebreken heeft? Poh...
Plus, de emotionele gehechtheid na bijna 6 jaar samenzijn met mijn Paseo was te groot. Ik wist gewoon dat als ik hem zou wegdoen ik daar eeuwig spijt van ging hebben.
Dus nu waren het uiteindelijk tranen van geluk toen ik in een volgeladen Paseo de Spaanse grens overstak. De volle 2000 kilometer lange reis heeft de kleine Paseo probleemloos en brullend afgelegd! Het was grandioos...
We reden overigens met twee (volgeladen) auto's, mijn vrouw reed in onze Opel Vectra (die wél airco heeft). Bij het passeren van het bordje met España kon ik het niet laten om even de hand uit het raam te steken en te juichen met een kleine brok in mijn keel.
Mooi toch, hoe je eind 2017 een klein sportcoupeetje koopt omdat je halsoverkop iets nodig hebt voor een vakantie, en een krappe zes jaar later steek je samen de grens over op weg naar een nieuw leven in een nieuw land. Life's a trip!
Nu staat El Paseo in zijn nieuwe thuisland. Mag ie hier op pensioen net zoals alle andere noord Europese pensionado's die hier rondlopen hahaha ;)
Het importeer proces ging overigens best vlekkeloos. De Nederlandse importeur die mij hier geholpen heeft kwam met de Paseo terug van de Spaanse ITV keuring en zei "Grote complimenten voor hoe je deze auto onderhouden hebt hoor! Ik heb veel jongere auto's gezien die er technisch véél slechter bij stonden".
Mooier compliment kon hij me niet geven :)
Ik ga mijn best doen om El Paseo zo lang als ik kan gezond en levend te houden. Hij staat hier op de parking onder een zonnescherm om hem zo goed als mogelijk tegen de krachtige zon te beschermen. Niet dat de lak in topstaat is hoor, maar de zon is hier medogenloos. Roest is hier gelukkig in het kei droge klimaat minder een issue en hij heeft vorig jaar in Nederland nog een flinke anti roest behandeling gehad.
Mocht je op vakantie zijn in de zuidelijke costa blanca en een rood/roze Paseo voorbij zien komen op Spaans kenteken met brommende uitlaat, zwaai dan maar even :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.