Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iQ 1.0 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 152.846 km |
KM-stand laatst | 174.032 km |
Studentenauto
- 166.324 km
De reistijd met het openbaar vervoer van mijn woonadres in Stadskanaal naar het Zernike Campus te Groningen en naar stagelocaties in Groningen werd mij te veel. Daarom was voor mij de afweging: of een auto, of op kamers. De keuze was snel gemaakt, het moest een auto worden en wel om twee redenen.
Ten eerst speelt mijn sociale leven, sport, etc zich in Stadskanaal af, waardoor ik alsnog veel in Stadskanaal zou moeten komen.
Ten tweede is een auto een stuk goedkoper dan op kamers gaan, als je alle kosten van op kamers gaat meerekend: Huur, boodschappen, vaker uitgaan, etc.
De voorwaarden waar de auto aan moest voldoen waren: Hoge betrouwbaarheid, niet ouder dan 10 jaar en lage maandelijkse kosten. Het liefst wou ik ook een enigszins bijzondere auto, die je niet al te vaak op de weg ziet rijden.
Na lang zoeken bleef ik met een selectie van auto's over:
- Smart Fortwo
- Smart Roadster
- Aygo/C1/107
- Toyota IQ
- Opel Corsa
De Opel viel snel af, omdat ik dit geen mooie auto vind. Beide Smarts vielen af door hun gebrekkige betrouwbaarheid. Bleef over het trio Aygo/C1/107 en de IQ. Het prijsverschil tussen de verschillende auto's viel erg mee. Mede hierdoor heb ik gekozen voor de Toyota IQ. Ook het hoge uitrustingsniveau van de IQ ten opzichte van de Aygo/C1/107 speelde mee. Het grootste nadeel, de beperkte ruimte van de IQ, maakte mij niet uit. Ik zou voor meer dan 95% van de tijd alleen in de auto rijden.
Na gezocht te hebben op vergelijkingssite's, kwam ik uit bij een dealer in Hoogeveen. Hier ben ik met m'n vader in 2016 heen geweest. Eenmaal aangekomen bij de garage zag ik de IQ staan. het eerste wat me opviel, is dat het echt een zeer kleine auto is, echt formaat Smart. Ik wist dat het een kleine auto zou zijn, maar toch verbaasde ik me over de geringe grootte.
Tijdens de proefrit merkte ik dat het een fijne auto was en een stuk verfijnder dan de Aygo/C1/107. Voorheen hebben m'n ouders een C1 gehad en deze was beduidend minder verfijnd. Het exemplaar waar wij in reden, de Aspiration uitovering, was voorzien van diverse accesoires.
- Climate Control
- Keyless-entry
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Electrisch inklapbare buitenspiegels
- Mistlampen voor
- Metallic lak
- Lichtmetalen velgen
- Automatische verlichting
- Regensensor
Bij deze auto zat een set winterbanden.
Na de proefrit zijn we het met de verkoper eens geworden over de prijs. De verkoper zou de auto tevens voorzien van een nieuwe accu en een nieuwe APK.
Een week later kon ik de auto ophalen. De verkoper had de auto voorzien van een nieuwe accu en APK, tevens had hij de auto helemaal schoongemaakt. Hij stond er prachtig bij.
De eerste weken met de auto bevielen goed. Het autootje rijdt erg goed. Na aanschaf heb ik binnen enkele weken een grote beurt laten uitvoeren, wel benieuwd of er iets bijzonders uit de grote beurt zou komen. Maar gelukkig, er was niks mis met de IQ. Enkel vervangen van bougies, olie verversen en ruiterwisserbladen vervangen. Enkele weken na de grote beurt heb ik veen Parrot-bluetooth kit laten inbouwen. Het inbouwen hiervan is goedkoper dan de boete die je kunt krijgen voor handheld bellen.
Inmiddels een dikke 166.000 km op de teller, mijn bevindingen tot nu toe zijn erg goed.
Voordelen:
- Erg zuinig, 1 op 19a20 haal ik altijd wel.
- Wegenbelasting €20 per maand
- Comfortabele stoelen, zelfs voor mijn 1,95 meter.
- De vele ruimte voorin
- Climate Control is een genot
- Sleutels op zak houden bij openen auto en wegrijden
- Met de achterbanken omlaag (zo rij ik vrijwel altijd) is de kofferbakruimte riant.
Nadelen.
- Alleen achter de bijrijdersstoel kan iemand plaatsnemen.
- Mist vermogen bij invoegen en op de snelweg
- Trilling door de auto bij 2.000 tpm (hebben meerdere IQ's las ik)
- De automatische verlichting werkt niet goed. Ik zet altijd de verlichting handmatig aan.
Een keer heb ik de topsnelheid op de snelweg uitgetest, bij 162 km p/h bleef de teller steken. Wat wel opviel is dat de auto nog vrij stil was bij deze snelheid.
Van andere mensen krijg ik over het algemeen leuke reacties op mijn auto. veel mensen kennen de auto niet en vinden het een grappige auto. Een keer reed ik in de file met het raam open en sprak een vrouw vanuit een andere auto mij aan, ze vond dat ik een leuke auto had.
Enkele keren per maand kom ik andere IQ rijders tegen, Deze mensen geven vaak een lichtsignaal en zwaaien even. Wel heel grappig.
Al met al ben ik erg tevreden met mijn keuze voor de Toyota IQ, binnenkort volgt een update.
- 174.032 km
Inmiddels rij ik al meer dan een jaar in tevredenheid in mijn Toyota IQ. Helaas bleek in november vorig jaar tijdens de grote beurt dan de linker achterwiellager versleten was, deze moest vervangen worden. Verder waren er geen bijzonderheden geconstateerd tijdens de grote beurt.
Twee week geleden kwam ik bij toeval bij een erkende Toyota dealer. Deze vertelde mij dat er een terugroepactie op mijn auto staat. Hierover was ik verbaasd, had zelf nog nooit iets over een terugroepactie bij de Toyota IQ gehoord. Het bleek te gaan om het uitlaatspruitstuk, deze kon bij de dealer binnen een week (kosteloos) vervangen worden.
Verder rijdt de auto prima. Het verbruik is in de winter, mede door de winterbanden, wel wat gestegen, maar nog steeds erg zuinig.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.