Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

autoreview

Toyota IQ
Toyota iQToyota IQToyota iQToyota iQToyota iQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota iQ Black EditionToyota iQ Black EditionToyota IQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQ

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 540 km

Eerste echt nieuwe auto voor erbij. Woonwerk is gewoon beter qua brandstof dan met de MB 320E,logo.
Helaas domper om na paar dagen te zien dat deze iQ in het zuiden des lands ook slachtoffer was geworden van die vervelende hagelbui.Reeds hersteld maar toch wrang om zo met een "nieuwe" te beginnen.
Gebruik hem hoofdzakelijk voor woonwerk, 140km per dag op de autobaan en dat gaat helemaal prima. Met mijn werktijden ook genoegen van de cruisecontrol en dan is 1 op 20 bijna haalbaar. Zal nog wat km moeten inlopen voor een hogere score. Mar ga je boven de drieduizend toeren, ja dan gaat tie echt veel meer gebruiken en speeld zijn platte neus ook zeker niet in zijn voordeel. Maar daar is deze ook niet echt voor gemaakt. Moest ook binnen de drie meter blijven qua lengte.
En het idee van een schreeuwende motor op de baan ? Zeker niet. Motortje loopt helemaal prima bij lange afstanden.

Ook al een paar keer met twee kids achter en partner naast me, ook totaal geen probleem. Oke, dan ook nog bagage mee nemen, helaas. Dat houd wel op met een paraplui over dwars achterin en een stokbroodje.

Zit is voor mij ook prima. Ook lange benen is geen probleem. Uiteraard alle extra luxe zoals de regensensor en zelfdimmende binnenspiegel, helemaal top en best kek in deze kleine.

Heb pas nog een bijna nieuwe Smart mee gehad en deze stuiterd toch echt veel meer dan de iQ en ook het schakelen van de Smart met het stilvallen bij na elke gangwissel, deden me zeker weer graag in de iQ stappen.

Draaicirkel ? Tja, hij draait bijna om zijn linker of rechter achterwiel heen ! Dat is echt lachen de eerste keer.

Afwerking binnen, best aardig al heb je heel snel "beschadigingen" op het harde plastic dat ook niet overal echt vast zit. Zoals de panelen achterin aan de zijkanten.

Met een km stand van nog geen 5000 is er ook nog weinig te vertellen over onderhoud. Verwacht daar ook geen verrassingen.

Wat wel geinig is, is de aandacht met de iQ. Blijft een apparte verschijning en doet menig koppie draaien.

Deel 2

  • 7.850 km

Weer wat km verder en hij bevalt nog altijd. Behalve een stukje kwaliteit qua accessoires. Heb de best dure vloermatten met het iQ logo erin liggen en die zijn aan mijn kant, bestuurderskant, al door gesleten ! Daar waar de hak meestal staat voor het bedienen van de koppeling. Voor de prijs van die mattenset, kan dat niet. Maar ja, die komen ook niet uit de fabriek van Toyota.

En even voor de goede orde, de iQ op het plaatje is uiteraard niet de mijne ! Foto van het internet.

We zijn net terug van een paar mooie dagen Harz gebirge Duitsland met de iQ en de teller staat al aardig richting de 8000 km. We hebben alleen maar binnen door gereden, geen autobahn dus. Wat naar mijn idee ook totaal geen probleem is. Maar ook in het gebergte in de Harz is deze auto meer dan goed bevallen met een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 18 !

Motor komt ook steeds meer "los" en het verbruik word ook langzaam "beter". Het geringe gewicht van de auto is in zo,n omgeving alleen maar een plus. Hoe die lekker easy door de vele bochten stuurd met een betrouwbaar gevoel. Wel mis je soms met directe contact met de wielen die toch wat minder het wegdek laten voelen in het stuur. Maar eenmaal aan gewend, en vertrouwen in het stuurgedrag, helemaal prima.

We waren met ons twee en de stoeltjes achter plat voor wat bagage en dan is het helemaal prima met z,n tweeën. Wat wel weer een punt van oppassen blijft, de auto is uiteraard klein maar ook best breed ! En dat is toch iets om niet te vergeten want het kost je maar zo een dure spiegel anders.

Of ik in een wat snelle korte bocht de stabillity control heb gemerkt weet ik niet maar heb wel het idee dat er soms electron isch word geholpen op de momenten waar je normaal over de voorwielen weg of door zou glijden. Hoe dan ook, ook bij nat wegdek een zeer betrouwbaar stuur gedrag.

Heb er nog altijd lol in en uiteraard bij het tanken :-)

Top !

  • 50.000 km

Aardig wat kilometers verder nu en nog altijd helemaal prima ! Nul problemen.
Verbruik blijft tegenvallen met wat ooit in de bekende folder stond maar dat geld voor veel auto's. Reken gemiddeld 20% erbij.

Verbruik van 1 op 18 is bij mijn kilometers normaal. Dat wil zeggen, 95% snelweg met de cruise op 110 kmh.

Wat me nog regelmatig opvalt is hoe stil de iQ is qua interieurgeluiden ! Helemaal prima.

Kijken wat de 60000 beurt in 2011 aan het licht brengt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.