Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

autoreview

Toyota IQ
Toyota iQToyota IQToyota iQToyota iQToyota iQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota iQ Black EditionToyota iQ Black EditionToyota IQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQ

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst38.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 2.500 km

De afgelopen jaren heb ik gereden in een volvo s60 D5, peugeot 407 en de citroen C5 (nieuwste model). Helaas heb ik die laatste (lease) moet inleveren en ben ik op zoek gegaan naar een milieu vriendelijke auto. Na veel zoeken uitgekomen bij de IQ. Ik heb wel drie keer na moeten denken over deze groet overstap, maar uiteindelijk toch gedaan. Wonder boven wonder heb ik er geen spijt van!

De ervaringen:
* Iemand die groter is dan 1.85 moet echt de stoel laten verlagen
* Binnenkant is wat krasgevoelig, maar is wel te bahandelen. Vooral de gordels zitten nog weleens klem tussen de stoel en de deur
* De radio is niet handig te bedienen, maar dat vergt ook wat gewenning.
* de regensensor, lichtsensor en airco werken prima!
* Binnenruimte is voldoende. Laatst zelfs met 3 mensen gereden en veel bagage (tot het plafond) en dat ging prima. Zelfs een keer met 4 mensen gereden en voor een korte periode is dat nog te doen.
* motor was in het begin sloom. Na het inrijden is deze veel pittiger geworden.
* Verbruik bij 140-150 km per uur (kan nog redelijk confortabel) 1 op 14
* gemiddeld verbruik 1 op 17-18 (met een pittige stijl van rijden). 1 op 20 kan, maar dan moet je op de snelweg niet boven de de 110km per uur komen en niet teveel stadsverkeer.
* Stoelen zitten goed (in tegenstelling dat vele anderen in deze klasse).
* rijconfort snelweg is redelijk goed. Er is wel sprake van geluid, maar ik denk dat dit komt door de banden. Wellicht dat geluidsarme banden een grote verbetering zouden zijn. Ik los het op door de radio iets harder te zetten en dan merk je er niets meer van. Overigens rijd ik gemiddeld veel snleweg kilometers en vind ik het prima te doen!

Overall kan ik zeggen dat ik (misschien wel tegen mijn verwachting in) positiever ben over deze auto dan verwacht. Ik begin hem steeds meer te waarderen en ben bang dat hij een niet vervangbare plek gaat krijgen.

  • 8.500 km

Na 8500 kilometer nog geen enkel probleem gehad. De krasgevoeligheid die ik eerder heb genoemd valt ook wel mee. Het zijn vaak meer vlekken en met een doekje krijg je het er vaak wel van af. Een uitzondering daarop zijn de plaatsen waar de gordels regelmatig klem zitten tussen de deur en de stoel, dat is toch echt beschadigd.

Nu de zomer voorbij is, gaat de airco ook uit en het verbruik neemt daardoor toch wel behoorlijk af. Een gemiddelde van 1 op 18 1 op 19 is nu geen uitzondering meer. Alhoewel de verbruiksmeter vaak minder aangeeft dan dat er werkelijk aan liters in gaan. Deze waarden betreffen de meting op basis van het aantal liters dat fysiek getankt is en niet op basis van de verbruiksmeter.

3e update

  • 38.000 km

Inmiddels 38000 km gereden. Aan onderhoud alleen de regliere beurten gehad en nog geen aanvullende onderdelen (lees slijtage delen) hoeven te vervangen.
Gemiddeld zit ik op een verburik van 6 liter per 100 km, maar daarbij ben ik ook een stevige rijder (vooral optrekken).

De auto is op 1 ding na volledig probleemloos. De benzinemeter week ernorm af. Ik kreeg een melding dat de tank bijna leeg was, terwijl dat niet het geval was.
De garage heeft de vlotter in de tank vervangen en een nieuwe brandstofmeter geplaatst. Het probleem is echter alleen maar erger geworden. Nu geeft de meter aan dat de tank 50% vol is, terwijl er nog maar 7 liter aanwezig is. Bij de volgende beurt maar op laten lossen.

Al met al nog steeds erg tevreden over de auto. Met de winter voor de deur kijk ik alweer uit naar het gebruik van de stoelverwarming.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.