Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iQ 1.0 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
- 2.500 km
De afgelopen jaren heb ik gereden in een volvo s60 D5, peugeot 407 en de citroen C5 (nieuwste model). Helaas heb ik die laatste (lease) moet inleveren en ben ik op zoek gegaan naar een milieu vriendelijke auto. Na veel zoeken uitgekomen bij de IQ. Ik heb wel drie keer na moeten denken over deze groet overstap, maar uiteindelijk toch gedaan. Wonder boven wonder heb ik er geen spijt van!
De ervaringen:
* Iemand die groter is dan 1.85 moet echt de stoel laten verlagen
* Binnenkant is wat krasgevoelig, maar is wel te bahandelen. Vooral de gordels zitten nog weleens klem tussen de stoel en de deur
* De radio is niet handig te bedienen, maar dat vergt ook wat gewenning.
* de regensensor, lichtsensor en airco werken prima!
* Binnenruimte is voldoende. Laatst zelfs met 3 mensen gereden en veel bagage (tot het plafond) en dat ging prima. Zelfs een keer met 4 mensen gereden en voor een korte periode is dat nog te doen.
* motor was in het begin sloom. Na het inrijden is deze veel pittiger geworden.
* Verbruik bij 140-150 km per uur (kan nog redelijk confortabel) 1 op 14
* gemiddeld verbruik 1 op 17-18 (met een pittige stijl van rijden). 1 op 20 kan, maar dan moet je op de snelweg niet boven de de 110km per uur komen en niet teveel stadsverkeer.
* Stoelen zitten goed (in tegenstelling dat vele anderen in deze klasse).
* rijconfort snelweg is redelijk goed. Er is wel sprake van geluid, maar ik denk dat dit komt door de banden. Wellicht dat geluidsarme banden een grote verbetering zouden zijn. Ik los het op door de radio iets harder te zetten en dan merk je er niets meer van. Overigens rijd ik gemiddeld veel snleweg kilometers en vind ik het prima te doen!
Overall kan ik zeggen dat ik (misschien wel tegen mijn verwachting in) positiever ben over deze auto dan verwacht. Ik begin hem steeds meer te waarderen en ben bang dat hij een niet vervangbare plek gaat krijgen.
- 8.500 km
Na 8500 kilometer nog geen enkel probleem gehad. De krasgevoeligheid die ik eerder heb genoemd valt ook wel mee. Het zijn vaak meer vlekken en met een doekje krijg je het er vaak wel van af. Een uitzondering daarop zijn de plaatsen waar de gordels regelmatig klem zitten tussen de deur en de stoel, dat is toch echt beschadigd.
Nu de zomer voorbij is, gaat de airco ook uit en het verbruik neemt daardoor toch wel behoorlijk af. Een gemiddelde van 1 op 18 1 op 19 is nu geen uitzondering meer. Alhoewel de verbruiksmeter vaak minder aangeeft dan dat er werkelijk aan liters in gaan. Deze waarden betreffen de meting op basis van het aantal liters dat fysiek getankt is en niet op basis van de verbruiksmeter.
3e update
- 38.000 km
Inmiddels 38000 km gereden. Aan onderhoud alleen de regliere beurten gehad en nog geen aanvullende onderdelen (lees slijtage delen) hoeven te vervangen.
Gemiddeld zit ik op een verburik van 6 liter per 100 km, maar daarbij ben ik ook een stevige rijder (vooral optrekken).
De auto is op 1 ding na volledig probleemloos. De benzinemeter week ernorm af. Ik kreeg een melding dat de tank bijna leeg was, terwijl dat niet het geval was.
De garage heeft de vlotter in de tank vervangen en een nieuwe brandstofmeter geplaatst. Het probleem is echter alleen maar erger geworden. Nu geeft de meter aan dat de tank 50% vol is, terwijl er nog maar 7 liter aanwezig is. Bij de volgende beurt maar op laten lossen.
Al met al nog steeds erg tevreden over de auto. Met de winter voor de deur kijk ik alweer uit naar het gebruik van de stoelverwarming.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.