Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 32 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
ERVARINGEN
(Deze review is onlangs gedeeltelijk herschreven na meer kilometers en indrukken te hebben opgedaan. Ik hoop dat de mensen die gereageerd hebben op de eerdere versie het nog steeds met me eens zijn).
Na bijna 3000 kilometer te hebben gereden vind ik de Verso D-CAT nog steeds een groot plezier om in te rijden. Aan de ene kant kan je er heel ingetogen mij rijden maar als je wil kan je hem op z’n staart trappen en dan spuit ie er vandoor. Zelfs tijdens de ingetogen ritjes is het genieten van het vermogen van de beresterke motor, iets dat zelfs mijn vriendin opmerkte. Even inhalen is zo gepiept. Lange tijd blijft de motor onhoorbaar, pas boven de 3000 toeren laat hij zich horen. De D-CAT is beter geïsoleerd dan de VVT-i waar ik onlangs ik reed want daar hoorde ik de motor veel uitdrukkelijker. Ik zat bijna met schaamrood op mijn kaken achter het stuur, zo’n herrie vond ik het. Het onderstel had naar mijn mening harder mogen worden afgesteld om de wagen een wat sportiever karakter te geven. Nu duikt de koets met je mee de bocht in. Aan de andere kant is het wel heel comfortabel. Kwestie van smaak. De actieradius van de auto valt dusver tegen, slechts 500 km op een tank. Ik kan er dan gemiddeld zo’n 40-45 liter ingooien maar er zit een tank in van 55 liter. Volgens de dealer zit er nog 10 liter in als de auto aangeeft dat er nog maar 0 km kan worden gereden.
De ruimte in de auto is een verademing. Van buiten ziet de auto er niet echt groot uit en heeft zeker niet dat busjes-idee dat de Zafira, Picasso en Touran wel hebben. Binnen-in is het een ander verhaal en merk je echt dat je in een MPV zit. Op de tweede zitrij heb ik een Maxi-Cosi in het midden geplaatst en aan beide kanten is nog voldoende ruimte om een volwassene mee te nemen. De beenruimte achterin is ruim te noemen zonder dat de eerste zitrij moet worden verschoven als iemand achterin stapt. Ik heb de 7-zitter gekocht maar bij nader inzien denk ik dat ik die derde rij voorlopig niet zal gebruiken. Te meer omdat ik achterin een rubberen beschermingsmat heb liggen bovenop de ingeklapte derde rij. Deze mat is bijzonder handig omdat hij behalve bescherming tegen vuil ook bescherming tegen glijdende kratten of andere bagage biedt aangezien hij anti-slip is. Het afdekzijl heb ik nog in gebruik omdat mijn kratten met boodschappen tot dusver nog eronder hebben gepast. Alleen als we de kinderwagen (Bugaboo) meenemen dan moet ik hem inklappen maar hoef hem niet op te bergen. Ik heb hem éénmaal geprobeerd op te bergen en dat is een crime. Onlangs is ook het vertikale bagagenet geplaatst, een accessoire die mijn dealer nog nooit eerder geplaatst had en is dus misschien niet populair? Hoe dan ook, het voorkomt dat als de achterklep wordt geopend er geen bagage uitvalt de grond op. Ik heb een foto hiervan bijgevoegd (daarin zit u een reflecterend jasje in het verticale net zitten). Tot slot zijn er ook zat vakjes, klepjes, dekseltjes in het interieur en de deuren om je spullen in kwijt te kunnen. Slim vind ik de asbak, dat is een kunststof ’beker’ met deksel die in een bekerhouder past in de console (tussen de twee voorstoelen in). Wij roken allebei niet dus die gaat eruit en dus heb je een extra bekerhouder.
De voorstoel is na verloop van tijd beter gaan zitten. Het lijkt zich te vormen naar mijn lichaam omdat de wangen nu duidelijker hun werk doen en ook zijwaarts bieden ze iets meer steun. Neemt niet weg dat ik graag wat meer zijwaartse steun had gehad, vooral in bochten. Tot dusver geef ik ze een voldoende, meer niet. Tijdens langere ritten moet ik toch af en toe gaan verzitten (rug rechtop) omdat ik last van mijn schouders krijg. De armsteunen op de voorstoelen bieden weinig steun (te klein en te smal) maar ik ben nog niet achter een goed alternatief gegaan (heb ze gezien op marktplaats vanaf 60 euro). Wat me tegen houdt is dat after-market armsteunen logischerwijs tussen de voorstoelen wordt gemonteerd. Maar dat is nu juist waar mijn zoontje (iets meer dan 2 jaar oud) met z’n voetjes bengelt.
De TNS-310 DVD navigatie weet te imponeren. Ik heb jarenlang een Becker Traffic Pro gebruikt maar omdat die niet in te bouwen viel, heb ik gekozen voor de navigatie van Toyota. Het is geen full-screen kleurennavigatie maar op een redelijk groot schermpje word je geïnformeerd over de route-informatie inclusief dot-matrix zwart-wit kaartjes met pijlen en dergelijke. Dat is wat anders dan mijn Becker waarbij ik het met pijlen alleen moest doen (en voice natuurlijk). Zeker op lokaties waar er veel parallele wegen zijn is dit soms niet ideaal. De TNS-310 laat duidelijk zien welke weg je moet nemen. Uitermate handig vind ik dat de navigatie uit zichzelf op snelwegen laat zien wanneer de volgende rustplekken en tankstations te vinden zijn. Hij laat er dus twee zien zodat je goed kan inschatten of je nu al moet gaan tanken of dat je nog wel even door kan rijden tot die daarna. Ronduit vervelend is dat je geen routes kan invoeren als je rijdt. Dus je moet vooraf je route bepalen en dan pas gaan rijden, dus ook de bekende stukjes weg zal je voorgekauwd krijgen als je ergens naar toe moet waar je nog niet geweest bent. De instructies in het Nederlands zijn duidelijk, helder en zeer compleet. Nieuw voor mij was dat ook de plaatsnamen en dergelijke uitgesproken worden, wel zo handig bij afslagen op de snelweg. Ben benieuwd of dat ook in het buitenland werkt. TMC werkt inmiddels goed (het werkte eerst niet maar nadat ik wat had laten inbouwen bij een car-hifi zaak heeft men daar gelijk de TMC-aansluiting opnieuw aangesloten op de radio) en in geval van een file op de route wordt pro-actief gevraagd of er een alternatieve route moet worden gebruikt. Als je hiervoor kiest dan word je om de file heen geleidt via B-wegen. Werkt heel adequaat en heeft me al wat kilometers file gescheeld. Het is wel twee keer voorgekomen dat er file op een plek zou zijn die er niet was (beide keren was er melding van een ’Verkeerswaarschuwing’). Weet niet of dat nou lag aan de navi-software was of de TMC informatie waarmee de navi-software werkt.
De kwaliteit van het geluidssysteem valt niet tegen maar je moet het niet te hard zetten! Dan mis je de aanwezigheid van een subwoofer maar ook het vermogen van de radio is er niet naar om echt hard te spelen. Ik heb mijn oude subwoofer laten inbouwen met een eigen versterker. Daardoor kan het hele systeem iets harder worden gezet. Maar dan nog krijg je bij hogere volumes snel last van luistermoeheid en ik heb het al een paar keer uitgezet omdat ik het niet meer aan kon horen. Binnenkort wordt een IceLink geïnstalleerd zodat ik mijn iPod Nano kan aansluiten op de radio en geen cd’s meer mee hoef te nemen. De radio speelt cd’s af en laat de titels van cd’s en track’s zien mits je de cd’s gebrand hebt met deze info (CD-TEXT).
Andere accessoires die ik heb genomen zijn de TTE grille en achterspoiler. Deze geven de auto net even een andere look dan de normale Verso (zie foto’s). En op de snelweg heeft men hopelijk eerder door dat ik er voorbij wil :-). Ik heb op de achterklep ook alle emblemen (’Toyota’, ’Verso’, ’D-4D’) weg laten halen voor een mooie strakke, zwarte achterkant. Het chromen opzetstukje voor op de uitlaat is onzin want het is continu vies en je ziet er niets van. De parkeersensoren zijn erg handig en hun geld zeker waard. Het ’vliegtuigtafeltje’ doet wat gammel aan maar is toch wel handig als je een kind achterin hebt.
Tot slot vind ik dat de Verso in deze uitvoering met getinte achterramen, 17’ velgen met 215/50VR17 banden, TTE Sport Grille & Rear Spoiler met chromen achterstrip er erg stoer uitziet. Je ziet mensen (vooral andere mannen) vaak de auto nakijken, erg leuk. Ik kan de Verso daarom van harte aanraden.
PROBLEMEN
- Lak is van de voorspoiler gesprongen. Stukje van 2x2cm. Dealer gaat die waarschijnlijk onder garantie verhelpen.
- Als je de motor uitzet maar de ’sleutel’ zit nog wel in het contact, dan kan je de ramen niet open of dichtdoen, daarvoor moet echt de startknop weer worden ingedrukt. Zeker met dit warme weer al een paar keer gehad dat ik de motor had uitgezet voordat ik mijn raam dicht had.
- Eerste deukje (pit) heb ik ook al gehad. Met het omdoen van een rugzak met laptop sloeg ik zo een deuk in het plaatwerk. Plaatwerk is niet erg stevig, zeker niet vergeleken met mijn vorige auto (Audi A3). De kooiconstructie zal prima in orde zijn (gezien de 5-sterren) maar de rest is echt blik.
Waarschijnlijk laatste update voor ik hem inlever
- 125.000 km
Over enkele maanden zal ik een nieuwe lease-auto gaan rijden en dus leek het me wel gepast om een laatste update te geven over mijn ervaringen met de Toyota.
Ik heb het aantal sterren bij 'Prestaties' verlaagd van 5 naar 4 omdat na bijna 5 jaar het rappe er wel vanaf is. Hij trekt nog wel steeds als een beer als je op de snelweg inhaalt (>120km/u) maar in de eerste twee versnellingen valt er niet zoveel meer te beleven.
De auto zit onder de krassen en kleine deukjes en dit valt me tegen. Ik kan dit natuurlijk niet verwijten aan Toyota en misschien heeft het te maken met de zwarte lak, maar het lijken er veel meer dan op mijn vorige auto's (met lichtere lak). De volgende auto heeft in ieder geval geen zwarte lak meer.
Ongeveer een jaar geleden is de complete gasklepbehuizing vervangen na een motorstoring. Voor die storing had ik al geregeld last van (soms) enorme witte rookwolken uit de uitlaat. En dan niet zozeer tijdens acceleren (soms ook wel) maar ook tijdens het file-rijden of rijden met cruise-control aan. Dit leek erger te zijn als het weer koud was. Het was verholpen na de reparatie maar ik zie af en toe weer een witte wolk in mijn achteruitkijkspiegel.
Door een falende rubberstrip in de rechterdeur is er veel vocht terecht gekomen *onder* de bekleding van de bijrijdersplaats (waar je voeten normaal geplaatst zijn). Mijn vrouw klaagde al een tijdje over een vieze lucht maar ik had niets door. Uiteindelijk bleek dus dat het echt zeiknat was onder het kleed. Is verholpen maar nog steeds heb ik last van beslagen ramen en moet ik zowel buiten als binnen ijs van ramen krabben!
De 6e en 7e zitplek in de "kofferbak" zijn nooit gebruikt. Bij nader inzien had ik toch liever gekozen voor de lederen bekleding.
Door het ontbreken van indicatielampjes in het dashboard reed ik op een gegeven moment rond met 5 defecte lampjes! Het was dat ik voor zag dat één van mijn lampjes kapot was en dat de garage de andere 4 zag aan de achterkant, maar ik had het anders niet gezien. Is uiteindelijk mijn verantwoordelijkheid natuurlijk, maar mijn volgende auto moet dit wel pro-actief gaan melden.
Verbruik valt erg tegen, vindt de leasemaatschappij dan :-). Ik gebruik gemiddeld zo'n 8,8 liter diesel per 100km.
Is mijn volgende auto weer een Toyota? Nee. Waarschijnlijk wordt het de VW Passat Variant 1.4 TSI DSG.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.