Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol (2007) - Test
Ruimtelijk dieselen
De populariteit van de MPV is nog nooit zo groot geweest als tegenwoordig, maar dan wel in mediumformaat. Om niet door de concurrentie ondergesneeuwd te worden, is het van belang om ook een dieselversie te kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld de Toyota Verso 2.2 D-4D.
Er zijn maar bar weinig verkopers die weten te scoren met de grote fullsize-MPV's en dat terwijl deze auto's een heleboel ruimte en een dito multifunctionaliteit te bieden hebben. Hoe anders is het bij de midi-MPV's, de busjes die net een maatje kleiner zijn, maar als het even kan wel plaats bieden aan zeven personen. Zoals de Toyota Verso 2.2 D-4D.
Soepel en stil
De Toyota-motor is een krachtpatser, maar ook gecultiveerd. Niet echt vreemd: de basis van deze krachtbron komen we ook tegen bij Lexus, Toyota's topmerk. De Verso-motor is er ook in een 177 pk-variant en dat is dezelfde machine die we bijvoorbeeld ook in onze duurtest Lexus IS220d tegenkomen. Hij levert 310 Nm bij 2.000 toeren per minuut. De souplesse en het lage geluidsniveau van de Verso wekken de indruk dat we te maken hebben met een benzinemotor. Dat is echter schijn die bedriegt, wel een bewijs van een knap staaltje motorenbouwkunst.
Doordat de motor van een kwalitatief hoog niveau is, valt het op dat de versnellingsbak zich net wat minder prettig laat bedienen. De Verso-pook lijkt namelijk af en toe een beetje van versnelling naar versnelling te zwabberen. Vooral even snel van 3 terug naar 2 wil nog wel eens eindigen in het 'luchtledige' tegenover de achteruitversnelling die links naast de 1 zit. Schrale troost: het karakter van de motor maakt schakellui rijden mogelijk. Je zult niet snel stilvallen.
Wennen
Het onderstel van de Verso komt soft over en in eerste instantie is dat even wennen, maar al snel blijkt de Verso een mooi stabiele reisauto te zijn, lekker koersvast. Wel helt hij flink over, waardoor hij in snel genomen bochten soms even wat moeite heeft om voldoende tractie te vinden.
In de Toyota kun je de stoel lekker laag zetten. Wie echter niet in zo'n sportieve houding wenst te zitten, zet de stoel gewoon lekker rechtop; kan ook, voor elk wat wils. Als we voor de eerste keer in de Verso stappen, valt ons meteen het aluminium op de middenconsole op. Het is gecombineerd met lichtblauw, een mooie combinatie. Voordeel van de middenconsole is dat er voor de radio en voor details over de temperatuur aparte schermpjes zijn; erg overzichtelijk. Op een klein schermpje staat daar al de informatie, van de muziek tot de temperatuur.
Weinig multifunctioneel
Over het multifunctionele interieur van de Verso in deze test kunnen we kort zijn: de auto waar wij in rijden voor deze test heeft plaats voor vijf personen. Behalve dat de achterbank kan neerklappen, is er weinig multifunctioneels aan. Maar voor wie wel prijs stelt op meer zitplaatsen: de Verso is ook leverbaar als zevenzitter. Anno 2006 is een midi-MPV standaard voorzien van zaken als ABS, airbags, airco en een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel. Centrale portiervergrendeling en elektrisch bedienbare ramen zijn eveneens vanzelfsprekende items. De Toyota staat voor 29 mille in de prijslijst. Het gaat hier dan overigens wel om de vijfzitter, voor de zitplaatsen zes en zeven wordt 750 euro extra in rekening gebracht. Overigens kan 't nog voordeliger: er is ook een zevenzits-Verso met een 136 pk dieselmotor.
PLUS & MIN
- +Soepel, stil en sterk
- +Stabiel en koersvast
- +Overzichtelijke middenconsole
- -Bediening versnellingsbak
- -Weinig multifunctioneel
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Corolla Verso 2.2 D-4D Linea Sol |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 29.800 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.231 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.360 mm / 1.770 mm / 1.620 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.470 kg |
Laadvermogen | 690 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 450 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 9,7 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km (fabrieksopgave: 6,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Toyota Verso 2.2 D-4D (2006) – +/-1.040.000 km - Klokje Rond

Toyota Corolla Verso 2.0 D4-D Linea Sol (2002) - Klokje Rond

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)

Test: Honda FR-V - Opel Zafira - Citroën C4 Picasso - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso

Toyota Corolla Verso 136 en 177 pk 2.2 D-4D (2005) - Test
