Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Luna (2005)

autoreview

Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Luna (2005)

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf72.366 km
KM-stand laatst207.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Probleemloze prettige auto

  • 198.000 km

De Peugeot 806 was oud, had verschillende gebreken, en de kinderen waren het huis uit. We gingen op zoek naar een opvolger. We wilden vooral een betrouwbare auto omdat de 806 dat absoluut niet was. We hebben eerst proefgereden in een Ford Fusion, dat vonden we helemaal niets.
Al snel kwamen we uit bij de Toyota Corolla Verso. Ons budget was max. € 10.000. Voor dat bedrag stonden er diverse te koop, we reden er in 3 proef en onderhandelden wat, de beste deal was het dichtstbij, bij de dealer in Mijdrecht.
Een 1.8 motor, mooi compleet uitgevoerd, lage km-stand, goed uit onderhandeld, 1 jaar garantie.

We zijn nu 125.000 km verder en de auto bevalt ons nog steeds.

Wat bevalt ons?
Flexibel interieur, 3 stoelen achter volledig verstelbaar, ruim, ruime bagageruimte, stuur vollledig verstelbaar.
Veilig: 5 sterren, diverse airbags.
Gewoon een prima wegligging, probleemloos weggedrag, gaat heel goed (en snel) de bocht door.
Automatisch dimmende binnenspiegel. Regensensor. Climate control. Parkeersensors achter.
Privacy glas achter.
Alle ramen elektrisch. Enzovoort.
Voldoende comfortabel veercomfort.

Wat bevalt ons minder?
Geluidsniveau op hogere snelheid, dat doen nieuwere auto's gewoon beter.
Benzineverbruik neemt erg toe bij hogere snelheden.
Ons gemiddelde is nu 14 km/liter. Vaak bij tempo 100. Maar rijd je veel 130km/uur (toen het nog mocht) haal je 1 op 11 op zijn best.
We missen een verklikkerlichtje voor dimlicht.
Gordels achter komen na gebruik heel gemakkelijk klem tussen de deur, met beschadiging tot gevolg.
Parkeersensor is niet uit te zetten. (Wij rijden "regelmatig" achteruit met fietsendrager of caravan, geeft irritante piep).
De toegestane kogeldruk is echt laag officieel iets van 52 kg. Dat is met onze lichte caravan van 900kg bijna niet te halen, in de praktijk proberen wij het tot 60kg te beperken. De auto is overigens een prima trekauto, er is genoeg reserve voorhanden.
Het aangrijpingspunt van de koppeling zit al sinds het begin nogal hoog en werkt ook nogal abrupt, vraagt behoorlijk wat gewenning.

Hoe zijn de onderhoudskosten?
Het is een Toyota en die scoort hierop.
Fijn is dat we een mobiliteitspas hebben van Toyota, dat scheelt kosten en Toyota repareert ook gratis lekke banden (1 keer gebruikt) en vervangt lampjes.
We hebben het gewone gebruiksonderhoud: jaarlijkse beurt (of max. 15.000 km), vervanging banden (iets vaker dan je zou verwachten), vervanging accu (2 keer), nieuwe remblokjes en 1 keer remschijven.
Onverwachte kosten:
Startmotor: de enige keer dat Toyota thuis pechhulp moest verlenen, de dealer heeft er een gebruikt exemplaar op gezet.
2 schokbrekers achter: vrijwel zeker ontstaan omdat we met een halflekke (moeilijk zichtbare) achterband met aangehaakte caravan terugkwamen vanuit Noord-Frankrijk over beroerde wasbordwegen in de Ardennen.

Bij de 1e wasstraat ervaring ging de rubber dakrails eraf. Deze is er onder garantie weer opgelijmd.
En het zwarte rubber rond de antenne verdween al snel steeds meer, brokkelde gewoon af.

Wanneer gaat ie weg?
Omdat we een caravan hebben is het kiezen van een opvolger nog niet zo gemakkelijk. De auto is inmiddels volledig afgeschreven, de onderhoudskosten blijven alleszins redelijk, het benzineverbruik kan er mee door.
Wat er wel een keer aan zit te komen is de vervanging van de koppeling.

Ten slotte: heel af en toe controleer ik de motorolie, vooral voor een vakantierit. De olie ziet er altijd mooi schoon uit, en is altijd prima op niveau. Bijvullen is nooit nodig.

Nog steeds probleemloos

  • 207.500 km

Net weer de jaarlijkse 15.000km beurt gehad plus APK bij Louwman Hoofddorp. Prettige garage.
De beurt was probleemloos. Geen extra kosten.
Kosten € 388. Inclusief 1 jaar gratis pechhulp Europa ter waarde van al snel € 100.
Een tevreden rijder.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens