Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)

autoreview

Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

*******
Update 05-01-2008

Nog steeds stap ik elke dag met plezier in deze auto. Geniet van de stoelverwarming in deze wintermaanden. Tijdens de 45.000 km beurt een i-pod aansluiting aan laten brengen in het dashboardkastje. De i-pod blijft in het kastje liggen, alle info is af te lezen op de radio. Werkt prima ! Aanrader, want je kunt je hele cd-collectie in de auto meenemen zonder cd’s te hoeven wisselen. Zit nu echt na te denken wat ik nu irritant vind: Na enig nadenken kom ik op 2 dingen: Van mij hoeft een regensensor niet, ik bepaal liever zelf hoe hard de wisser moet gaan. Verder merk ik weinig verschil tussen de verschillende standen van de regencensor. Ook mag Toyota van mij aandacht besteden aan de stoelen. Ik vind de zittingen wat kort. Ik lees soms ergernissen over de armsteun van de Toyotavoorstoelen. Deze kritiek deel ik niet. Ik vind ze wel fijn, met de ellebogen leunend op de steun kan ik ’t stuur prima vasthouden. Heb echter wel eens in comfortabelere stoelen gezeten, die van Volvo bv.

********

Sinds februari 2006 trotse bezitter van de Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT.
Ik rijd al jaren Toyota. Eerst in een Starlet, daarna een Corolla hatchback uit 1998 en dan nu deze Corolla Verso. Ik kan dus wel zeggen dat ik merkentrouw ben.
Omdat ik zo a-technisch ben als een deur, hou ik van betrouwbare degelijke auto’s. ’t ding moet ’t gewoon doen: klaar! En dat doet een Toyota dus. Ik was erg tevreden over mijn eerdere Corolla. Inderdaad, het zijn niet de meest spannende auto’s die Toyota in het verleden maakte. Toch vond ik die ronde koplampjes wel geinig en met lichtmetalen velgen krijgt elke saaie auto meer uitstraling. De huidige Corolla (het gewone model) vind ik minder spannend of zeg maar gerust: Saai!! Ik was blij verrast toen er redelijk snel een nieuw type Verso op de markt kwam in 2004. Ik bleef hem in de gaten houden en ben hem steeds mooier gaan vinden. Ik vind hem toch wel 1 van de mooiere MPV’s van dit moment, samen met de nieuwe Ford S-MAX, maar die was toen nog niet op de markt. Die dikke wielkasten geeft hem iets stoers. Hij ziet er lekker dik uit. Aangezien gezinsuitbreiding op komst zocht ik een grotere auto dan ik had.
Ik heb destijds gedegen marktonderzoek gedaan en het maken van proefritten is echt een hobby van me. Heb gereden in de nieuwe Opel Zafira (reed goed, maar ik zat er wat minder lekker in en zijn achterkant vind ik minder geslaagd), de Mazda 5 (doorstond de drempeltest niet, ik zat hevig schokkend in de auto), de Renault Scenic (veel leuke extra vakjes, maar duidelijk minder in de afwerking en hij komt minder betrouwbaar over), de Subaru Outback (te duur) en natuurlijk de Toyota Corolla Verso Verso.
Ik heb proefgereden in de benzineversie en de diesels. Na een proefrit met de D-CAT was ik verkocht. Ook omdat de benzineversie niet op LPG kan vanwege de variabele kleptiming. Jammer want ik reed al jaren op LPG naar voller tevredenheid. Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar waarmee ik net over het omslagpunt kom... of net niet. Met LPG zou ik voordeliger uit zijn, maarja: wat niet is...
Na een proefrit met de D-CAT was ik zo onder de indruk van de motor en de rijeigenschappen dat de keuze niet moeilijk meer was.

Omdat ik de auto zakelijk rij heb ik hem helemaal aan laten kleden: de voornaamste opties op een rij:
elektrisch schuif/kanteldak, alarminstallatie klasse 3, parkeersensor, leren bekleding met stoelverwarming, subwoofer onder de voorstoel, TOMTOM navigatie, trekhaak, dakdragers, zwarte stootstrips op bumpers en zijkant, spatlappen en achterspoiler.

Over smaak valt niet te twisten. De verkoper keek mij nogal vebaasd aan toen ik aangaf dat de stootstrips zwart moesten blijven. Ik hield voet bij stuk en ik heb er geen spijt van. Het geeft de auto samen met het spoilertje een sportiever uiterlijk, het breekt het grote oppervlak van de zijkant wat, en het is praktisch. Ik hoef niet voor elk krasje terug om het door de garage bij te laten werken.
De auto heeft privacyglass achter. Hier zat ik niet echt op te wachten. Ik vind het niet mooi en zie het duidelijk als een trend, maarja helaas kon ik dat niet wijzigen. Wat ik ook opvallend vond: De Executive uitvoering is precies hetzelfde als de Linea Luna maar dan met leren bekleding. Tot mijn verbazing is het prijsverschil tussen deze uitvoeringen bijna € 3000,- terwijl het achteraf laten plaatsen van leren bekleding € 2100 kost! Scheelt weer € 900,- en van dat geld kun je er stoelverwarming in laten zetten. Handig om te weten voor degene die een executive uitvoering overweegt. Bovendien is er bij het achteraf laten plaatsen van leer meer keuze uit kleuren en soorten leder. De stoelverwaring is in de winter echt een aanrader. Na 1 minuut voel je dat ding al en het is ook erg prettig voor je rug (vooral na het sporten).
Na bijna een jaar sturen ben ik nog steeds enthousiast. Wat een souplesse en wat een sublieme motor. Hij is erg stil en de trekkracht is fenomenaal voor deze best wel zware auto. Inhalen op de snelweg is een fluitje van een cent.Bij mijn vorige corollaatje moest ik eerst een paar tellen wachten tot hij op toeren was. Deze Verso pikt het direct op. In elke versnelling heb je de beschikking over voldoende koppel. De afwerking is perfect. Niks rammelt, hij schakelt als een mes door de boter en hij voelt erg solide aan. De wegligging is erg goed, moet erg oppassen dat ik niet te hard rij, want voor je het weet rij je 160. Niet verbaasd dat hij eerste is geeindigd in de MPV klasse van de Autoweek tevredenheidstrofee

Prima reiswagen.
Naar Italie geweest voor een wintersport vakantie. Met volle bepakking, vier volwassenen en een skibox op het dak reed de Verso nog steeds bijzonder comfortabel. Bij mijn vorige Corollaatje was dat anders. Die helde over waardoor de wielkasten tegen de banden gingen schuren als ik de bocht om ging. Bij deze Corolla Verso merk je nauwelijks verschil. Ook is er met volle belading nog voldoende trekkracht over, ook in de bergen. Op de autobahn is hij lekker stil. Je hoort nauwelijks dat het een diesel is. Wel meer windgeruis door de dakkoffer, maar we konden zelfs met die koffer op het dak makkelijk 140 km/u rijden. Het is een erg fijne reiswagen gebleken. Mijn medepassagier die al jaren Renault Scenic rijdt is om: Hij gaat sparen voor een Corolla Verso. Toch een kritiekpuntje: De Brandstoftank is echt te klein. De actieradius is net boven de 500 km en dat vind ik voor een diesel toch wel teleurstellend, ondanks wat ik eerder heb geschreven.
Ik rij van november tot maart/april op winterbanden, (Pirelli)op 16 inch velgen (Dotz) aangeschaft. Aanrader, echt veel meer grip op sneeuw en met regen. Tevens heb ik goede sneeuwkettingen aangeschaft via internet (www.sneeuwkettingen.nl..binnen 2 dagen geleverd, is goed bevallen). Op de originele 17 inch velgen zegt toyota geen sneeuwketingen te leveren.

Inmiddels 25.000 kilometer op de teller. Geen problemen. Ik blijf enthousiast. In de zomer op vakantie geweest naar Frankrijk. Kom uitgerust aan op bestemming. Heerlijke reisauto. Het verbruik komt ongeveer overeen met wat ik in andere reviews lees. Ik hou me er niet zo mee bezig. Het is zelfs maar de vraag of ik het omslagpunt haal om voordelige op diesel te rijden. Om eerlijk te zijn zal het me een worst wezen. Dit rijdt zo fantastisch dat ik er graag een paar tientjes meer voor over heb. Oja,ook een aanrader: de parkeersensor: scheelt echt een hoop kleine schadegevalletjes.
Ook tevreden over het gemak van het neerklappen van de achterbank. Is in 1 beweging uit te voeren en er ontstaat een volledig vlakke laadvloer. Heb een rubber beschemmat achterin de kofferbak. Aanrader als je een hond bezit die regelmatig in modderig water zwemt.

Nog even een reactie op ingezonden mailtjes: De dashbordverlichting is inderdaad dimbaar, best handig. Ook bedankt voor die opmerking van de roofrails die ik graag had willen bestellen, maar wat niet kon. Dat die dingen windgeruis geven had ik nog niet bedacht....toch maar liever zonder die dingen. Dat open dak wat ik heb laten zetten heb ik niet vanaf fabriek er in laten zetten, maar achteraf door een autodakenspecialist. Dat een combiantie van diesel en open dak niet mogelijk zou zijn is volgens mij een fabeltje. Toyota levert alleen niet vanaf fabriek een naviagatie systeem in combinatie met een open dak. Ik zou zowiezo geen navigatie bestellen die is ingebouwd. Veel te duur. Ik zou voor de TOMTOM gaan. Door de toyotagarage is er een steun gemonteerd waar hij op zit. Werkt perfect. Dan nog een opmerking over de raamfolie. Ik weet niet of u hetzelfde op uw ramen heeft zitten als ik, maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij een folie. Ik heb in ieder geval geen last van fluittonen bij het sluiten van de ramen. De TOMTOM kan inderdaad traag op gang komen door de warmtewerende ramen. Als ie t eenmaal doet, blijft ie t doen.

Iedereen bedankt voor de reacties. Vraag gerust, bij de volgende update mogelijk antwoord.

PROBLEMEN

********
Update: 05-01-’08:

Nog steeds geen problemen.
Mistachterlicht deed het op een gegeven moment niet meer, is onder garantie door de dealer nagekeken en hersteld tijdens de 45.000 km beurt.

Tja, soms is het een probleem m’n rechtervoet te beheersen ...
Het blijft lekker om de power te voelen met optrekken. Onlangs werd dat opgemerkt door een videovolgwagen van de politie. Dat grapje koste me € 147,-.
Toch maar wat beter opletten ;-)

********

Tot nu toe geen problemen: Echt een ge-wel-di-ge auto!!
Als ik dan toch iets moet bedenken dan is inderdaad de vulopening van de dieseltank wat aan de krappe kant en de tankinhoud is te klein. Maar geen problemen van technische aard.
Binnenkort een afspraak ivm een terugroepactie voor de passagiersairbag. Ik heb er geen last van, maar het heeft te maken dat je geen kindje mag vervoeren op de voorstoel (geloof ik), zolang deze reparatie niet is uitgevoerd.
Uitgevoerd tijdens de 15.000 km beurt.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens