Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 104.000 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Snelheid in gezinsverpakking
- 116.000 km
Hoewel mijn vorige auto (Corolla d4-d 90) best beviel miste ik toch ruimte en snelheid. Na wat bezoekjes aan de Toyota dealer proef gereden in deze Verso D-CAT.
Tja, dan ben je verkocht. Wat een power, en dat in combinatie met het feit dat je bijna niet merkt met een diesel te rijden! Ook de ruimte is dik in orde, en lekker praktisch met 3 losse stoelen achterin (heb 5-zitter).
Nog getwijfeld om voor wat minder geld in een Verso D-CAT met dik 185.000 op te teller te stappen. Maar uiteindelijk toch voor de huidige gekozen, deze is nl. gezien de km-stand van 104.000 nog een 'First-Class' occasion. Op de site van Autoweek zag ik dat er best nog weleens wat problemen met de D-CAT motoren zijn geweest, dus de bijbehorende garantie van 1 jaar vind ik dan wel belangrijk. Bij ca. 95.000 is de motor aangepast op de bekende problemen en ook is de D-CAT vervangen. Klaar voor de komende 100.000 km dus!
Ik heb er nu dik 12.000 km op zitten. En wat een heerlijke auto is het. De afwerking is vele malen beter dan mijn vorige auto, echt een hele stap vooruit. Tijdens het rijden valt vooral de souplesse van de motor op, je rijdt moeiteloos illegale snelheden. Op de duitse autobahn rij je met je hele gezin en volle bepakking makkelijk kruissnelheden van dik 180 km/uur. Zelfs in vergelijk met de huidige generatie dieselmotoren is de loopcultuur van dit blok gewoon erg goed.
Natuurlijk zijn er ook wat minpunten, al zijn het geen grote. De auto is om te beginnen niet erg overzichtelijk, gelukkig helpen de parkeersensoren! Zonder zou ik niet meer willen. Ook de grote draaicirkel kan soms lastig zijn (maar niet onoverkomelijk). Het afdekzijl van de kofferbak is ronduit flut. Die lig dus in de schuur... Gelukkig heeft de auto privacy glass, zodat de inhoud van de kofferbak niet zomaar in het zicht ligt. Verder vind ik de zwarte lak erg krasgevoelig.
Wegligging is goed, solide. Wel vind ik persoonlijk de 17 inch velgen met vrij platte banden wat comfort wegnemen, vooral op dwarsrichels.
Het brandstofverbruik ligt bij mij gemiddeld rond de 1 op 13.5. Het slechtst heb ik 1 op 11 gescoord, het beste 1 op 14. Opvallend dat bij echt hard rijden (bijv. autobahn) de Verso niet eens echt veel onzuiniger wordt. Tuurlijk zijn er diesels die minder verbruiken, maar ach het is een hoge auto van 1500 kg met 177pk en 400nm... Ik vind het verschil met mijn vorige auto, die 1 op 17 deed, dan nog mee vallen.
Olie heb ik tot nu toe 1 keer moeten bijvullen, tijdens de vakantie 300cc.
Verder geen noemenswaardige problemen. Hopelijk blijft dit zo! Na de 1e beurt (over 3000 km) zal ik weer een update doen.
** Update 121.000 km
Omdat ik een lease auto mocht gaan uitzoeken heb ik de Verso D-CAT ingeruild. Hij was net toe aan zijn eerste beurt. Bij 118.000 begon het olielampje oranje te branden, bijvullen dus. Ging meer dan een liter in. Ook gemeld toen ik de Verso inruilde op een Aygo (2e auto naast leaseauto). Geen probleem zei hij, mocht het problematisch zijn (D-CAT...) dan doet Toyota daar niet moeilijk over qua coulance. Dat geeft wel vertrouwen. Auto beviel erg goed, heerlijk dieselblok en robuuste auto. Wel jammer dat de techniek zo complex en gevoelig is (roetfilter, d-cat, injectoren etc.) en dat het verbruik licht tegenvalt t.o.v. andere merken met een 'dikke' diesel. Ik ga mijn kilometers nu maken in een Prius Wagon. Zelfde functionaliteit, maar dan hybride. Als het goed is dus een stuk zuiniger, maar die power zullen we wel missen ;-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.