Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol 7-zitter (2004)

autoreview

Toyota Corolla Verso
Toyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla VersoToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieurToyota Corolla Verso - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Augustus 2004 heb ik mijn Toyota Verso gekregen. Het was liefde op het eerste gezicht. Hiervoor reed ik met veel plezier een Citroën Picasso 1.8 maar omdat ik niet merkentrouw ben en met name niet weer in een zelfde model wens te rijden ben ik bij Toyota terecht gekomen.
Over de betrouwbaarheid van dit merk hoef ik hier natuurlijk niets uit te leggen, dat hebben ze al jaren dik voor mekaar. Tijdens mijn zoektocht heb ik gekeken naar een ruime auto met een automaat en ik wilde qua bedrag niet boven de 30.000 komen.
Het grote voordeel bij de Verso is dat je voor een relatief klein bedrag een (semi)automaat kunt krijgen, daar waar andere merken een veelvoud vragen.
Ik herinner me de dag dat de Verso in de showroom zou staan. Ik ben gaan kijken bij Toyota Driessen in Eindhoven en was meteen verkocht. Nog even bij enkele andere dealers langs geweest om andere kleuren te zien en diezelfde dag nog een zilvergrijze wagen met mma en parkeersensoren besteld zonder zelfs maar even een testrit gemaakt te hebben. Dit had mijns inziens toch niet zo veel nut omdat geen dealer een versie met mma had staan. De Verso ligt veel beter op de weg dan de Picasso en is daardoor veel minder zijwind gevoelig. De eerste ritten in de Picasso waren een uitdaging als het hard waaide. Na verloop van tijd wen je er echter aan. Zoals verschillende mensen in deze rubriek al aan gaven zit het afdekscherm van de bagageruimte te laag en zijn de Dunlop banden niet je van het. Ik vind hem zelfs lekkerder rijden met mijn Michelin Alpin pilot winterbanden.
Een van de eerste dingen die ik gedaan heb na aanschaf is het laten monteren van lichtmetalen velgen. Niet via de dealer want dan zijn ze veel te duur, maar gewoon via de bandencentrale. Ik heb gekozen voor het model MAK Fiorano welke 125 Euro per stuk waren. De auto ziet er daar door een stuk sportiever uit.
De parkeersensoren zijn gewoon super, zou ik niet meer willen missen. Ja, misschien vóór nog een paar er bij...
Voor wat de mma betreft heb ik een andere mening. Niet kopen!! De semiautomaat rijdt lang niet zo fijn als een ’gewone’ automaat. In het begin ergerde ik me rot aan het schokkerig schakelen nu ben ik er enigszins aan gewend en heb geleerd hoe je het schakelen kunt beïnvloeden met het gaspedaal. De eerste tijd heb ik continu in de sportstand rondgereden omdat ik de schakellogica in die stand beter vind.
Met name in de bebouwde kom met al die verkeersdrempels. De mma schakelt telkens door naar de 5de versnelling en moet dan voor iedere drempel weer terug naar twee. Dit geeft dan een irritante vertraging, net of de auto stil valt. Toen ik de auto op ging halen bij de dealer werd mij uitgelegd dat ik de mma in neutraal moet zetten en de auto op de handrem als ik de auto uit zet. Inmiddels ben ik daar al lang van af gestapt nadat de auto spontaan wegreed op een lichte helling. De handrem bij schijven werkt toch minder goed dan bij trommels.
Ik heb de Verso nu iets meer dan 1,5 jaar en 65000 km er op staan en tot vorige week is de auto alleen voor de beurten bij de dealer geweest en zijn bij 60.000 de remblokken vervangen. Niets dan lof hier over.
Echter vorige week heeft de mma me een aantal keren in de steek gelaten op de snelweg toen ik in de file stond. De wagen sprong spontaan in neutraal en was niet meer in een versnelling te krijgen. De motor afgezet, gestart..niet geholpen. Motor af, sleutel verwijderd, even wachten..en ja hij doet het weer. Ondertussen allerlei toeterende medeweggebruikers aan moeten horen...
Nu las ik op deze site dat er een mogelijk probleem in de computer zit voor de mma, dus ik zal dit zo snel mogelijk aan gaan kaarten bij de dealer. Update: er is eea aan de MMA gemodificeerd en nu rijdt hij een stuk prettiger.
Een ander ding waar ik me in aan erger is dat de boordcomputer en brandstofmeter al zo vroeg aangeven dat de brandstofvoorraad op raakt. Als de boordcomputer nog 0km te rijden aangeeft zit er volgens mijn berekening nog 12 liter brandstof in.
Volgens de dealer is dit gedaan omdat in sommige landen de tankstations wat verder van elkaar verwijderd zijn.
Update oktober 2007: inmiddels zijn we 138.000 km onderweg en op de mma problemen na zijn er geen rare dingen geweest. Het lijkt wel of de auto naarmate hij ouder wordt fijner gaat rijden. Bij 90.000 zijn de remschijven voor vervangen.
Langzamerhand begint het rondkijken naar een nieuwe, want bij 160.000 loopt het leasecontract af.
Wat zal het worden...

Conclusie:

Positief:
- wegligging (beter dan de Picasso)
- Uitrusting (zit echt alles op en aan)
- Zitruimte op tweede rij als achterste stoelen ingeklapt zijn.
- Betrouwbaarheid
- Afwerking
- Parkeersensoren (wil ik niet meer missen)

Negatief:
- MMA (zou ik nooit meer nemen) Na de modificatie is het veel beter geworden.
- Dunlop banden
- Stuur-bekrachtiging zou meer mogen zijn.
- Afdekzijl te laag
- achter gordels zitten regelmatig klem tussen deur
- Motor maakt veel lawaai (aanzienlijk rumoeriger dan de Picasso)
- jammer dat er geen gewone automaat in combinatie van een diesel mogelijk is.

De auto heeft nu 163000 km gelopen en gaat er binnenkort uit voor een nieuwe Renault Scenic. Toyota is helaas geen keuzemogelijkheid meer. De auto is me zeer goed bevallen en is eigenlijk naar mate de kilometers toenamen steeds fijner gaan rijden.

PROBLEMEN

- MMA had kuren, bij 70.000 is er een modificatie uitgevoerd waarna het veel beter geworden is.
- Gasveren kofferdeksel zijn aan vervanging toe, maken veel lawaai.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.