Toyota Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla Verso 1.8 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 268.000 km |
waarom deze gekocht (april 2016)
- 215.000 km
Met onze drie bijna twintigers nog regelmatig mee onderweg, bijna allen van rijbewijs voorzien, was het tijd om een slimme keuze te maken voor een paar dynamische jaren. Om de auto onbezorgd mee te geven moest ie wat ouder en een maatje groter dan onze Mitsubishi Colt (moet een deukje kunnen hebben zonder te veel balen, maar vooral ook genoeg kreukelzone om een gevaarlijke beginnersfout op te vangen). En ouder zonder te veel onderhoud, dus een betrouwbaar merk. En met ruimte voor minimaal 5 personen en flink wat bagage, maar zonder meteen in een zuipschuit te rijden.
Deze zomer op vakantie voor een echte test.
ervaringen eerste jaar (maart 2017)
- 227.301 km
Behalve een haperende radio blijkt de Verso een probeemloze auto. De radio bleek een bekend probleem dat ik gelukkig om de hoek bij een elektronicazaak kon laten repareren. Hij kon geen zenders meer vasthouden en ik was al bang dat het hele ding à ca. €400 moest worden vervangen, maar ik was voor €150 klaar (ff googlen op defect W58810) . Ook een versleten sleutel heb ik een nieuwe "hoes" gegeven. Op zo'n chinese website googlen naar "key fob prius" (ja prius!). De plaatjes zeggen verder genoeg. Openschroeven, printje en een stukje metaal (transponder) met de herkenningscode uitwippen en deze in de nieuwe sleutelhouder zetten. Voor €14,- klaar!
Heb ook alle banden vervangen, omdat er 1 een klein lek had en vervanging er sowieso aan zat te komen. Gegeven mijn plan er een paar jaar mee te rijden leek dit mij een slimme aanvangs-investering (ik koos voor Hifly All turi All Season).
De auto rijden bevalt goed, kids hebben hem al paar keer voor lange rit meegehad en zijn hem al helemaal gewend, ook het schakelen dat natuurlijk wat meer werk vraagt dan hun gloednieuwe lesauto's. Ontkoppelen noemen de kinderen terecht zwaar. Zeker vergeleken met de Colt. Gelukkig is het geen boodschappenwagen.
In de zomervakantie heeft hij ook geen krimp gegeven, rondje Vogezen / Salzburg / Munchen met veel ritjes tussendoor verliep probleemloos. Ik kreeg uit Duitsland alleen duur kiekje van mijn auto terug ;-(
Ik ben wel kritischer geworden zijn op zijn best stugge weggedrag. Hoort bij zo'n japanner begrijp ik en dat heb ik ook liever dan de combi van het wel fijne Franse comfort met de hoge garagerekeningen van de Franse slag.
Verbruik valt me niet tegen, 1 op 12 à 13.
Net apk gehad en meteen maar grote beurt gedaan. Historie zei niets over recente beurten. Monteur trof geen bijzonderheden. Fijn. Kan er weer een jaartje tegen!
Twee probleemloze jaren (maart 2018)
- 240.000 km
Een tweede zomervakantie gedaan, weer zonder problemen. Dit jaar toch weer met complete gezin, vijf volwassenen dus. Bij inpakken van de auto de rugleuningen eerst helemaal naar achteren gezet, zodat onderweg een tukkie kon worden gedaan. Handig trouwens dat er best wat ruimte onder de achterstoelen zit. Iedereen kon er zijn kleine rugzak kwijt. Toch was een dakkoffer nodig, die je overigens best hoog moet tillen bij montage. Enfin, volle bak onderweg steeds, want met Airbnb weer een paar locaties bezocht, rondje Praak / Krakau / Leipzig. Prima reizen weer!
Cruise control en automatische ruitenwissers zijn voor die langere ritten wel erg fijn. Op nieuwere auto's vanzelfsprekend natuurlijk, maar toch.
Vorige maand ff schrikken toen een bestelbus een zijkant flink in elkaar reed... Zou hij reparatie nog waard zijn? Natuurlijk meneer, zo hard loopt een Toyota niet terug :-)
En door!
Twee kinderen verhuisd naar een nieuwe studiestad: stoelen achter mooi vlak en stouwen maar. Lapje landbouwplastic er in tegen het vuil, maar verder niet te zuinig met inschuiven. Best zorgeloos dan, zo'n "ouwe" bak. Ook handig dat mijn vijfzitter i.p.v. twee extra stoelen allerlei opbergvakken onder de kofferruimte heeft. En geen kleine ook. Hele spul kan er trouwens ook geheel uit, maar daaronder is de afwerking helaas niet zo geschikt voor normaal gebruik. Verder veroorzaakten die bakken wat rammels, wat ik heb opgelost met wat plakrubbers.
Rondje Oostzee met bijna 250.000 op de teller?
- 253.000 km
Zomer 2018 een rondje hoofdsteden Oostzee. Airbnb's gepland in hartje Berlijn, Warschau, Vilnius, Riga, Tallinn, Helsinki, Stockholm en Kopenhagen. I.p.v reeds bekende Berlijn doorgereden naar Poznan (mooi!). Samen met de drie twintigers, die zo'n avontuur toch wel zagen zitten. Steeds een klein dagje rijden, uitladen bij logeeradres en dan een paar dagen lopend door stad, enz. Twee stukken met boot natuurlijk. Samen dik 3000 km probleemloos gecruised met de tempomaat.
Verder goedkoop tanken :-). De oude bruine beer ergens gratis parkeren en zorgeloos afwachten of ie er nog stond als we doorgingen richting volgend land.
doel bereikt, kostenevaluatie, en doorrijde
- 263.000 km
Goedkoop rijden was mijn hoofddoel, met de voorwaarde dat we veilig en met voldoende ruimte onderweg zijn. Inmiddels hebben de kinderen hun eerste jaren rijbewijs achter de rug en waren het derden die schade aan onze auto reden (waardoor de auto nu beter oogt dan bij aanschaf ;). Drie jaar geleden betaalde ik €4700 voor deze auto met 215.000 op de teller. Ik ben 2 grote en 1 kleine beurt verder, waarin enkel vier nieuwe banden en de remblokken achter als extra kosten tellen: totale garagekosten €950,27. Verder de eerder genoemde radio à €175. Brandstof bij 1 op 12 en 47000 km ca. €6700. MRB €176/kwartaal dus 3 jaar €2112. All-risk in eerste 2 jaar, laatste jaar WA+ gedaan: 1245,60. Incl. paar kleine dingen zoals sleutels, lampjes, auto wassen etc. afgerond samen €16.000. Dan even aannemen dat ik er nu €2000 voor terug zou krijgen, dan zijn de maandelijkse kosten €390 en per kilometer €0,30. Toyota, dankjewel!
Verkocht!
- 268.000 km
Tsja, en dan ga je onderhandelen, met je nieuwe aanwinst al voor de deur. Je wil er van af, maar je hebt ook een mening over de waarde. En een betrouwbare auto die weinig prijsgeeft van zijn leeftijd mag wat waard zijn. Heb nog even gedacht hem te schorsen en bij familie in een schuur te zetten als vakantie-auto voor de kinderen, maar toen de Coronacrisis ook dat op losse schroeven zette begon ik met Marktplaats. Vele handelaars met hun vragen volgden . Tadjikistan was een veel gehoorde importeur, mits de auto uit 2006 was. Was ie volgens kenteken wel, maar volgens chassisnummer werd ie op 6 december 2005 geboren in Turkije (nee, niet in Myra). Uiteindelijk deed een handelaar zich voor als particulier en bood met moeite €2000. Op 10 april kwam deze Afrikaans ogende Rotterdammer met nog een Afrikaans ogende landgenoot om hem op te halen voor export naar ... Benieuwd met welke kilometerstand hij op het continent arriveert. Hij is het waard ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.