Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Style (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 1.135 km |
Bij de dealer
- 25 km
Hier ga ik mijn ervaringen bijhouden met m'n nieuw auto: de Toyota Corolla Touring Sports in de Style-uitrusting en in de kleur Phantom Brown.
Hij staat nog bij de dealer, maar dinsdag 11 juni is het zover, dan ga ik hem ophalen.
Ik ga ook het verbruik bijhouden om een goed inzicht te krijgen in het daadwerkelijke verbruik.
De eerste kilometers
- 1.135 km
De kop is eraf. De eerste ruim 1000 kilometer zit erop en wat is dit een ontzettend prettig rijdende auto!
Maar eerst even terug in de tijd. Eigenlijk had ik na een flink aantal proefritten in 2018 gekozen voor de Subaru XV. Sublieme auto, lekker eigenwijs merk, maar vooral zeer prettig rijdend en natuurlijk de permanente 4x4.
Maar toen verschenen halverwege 2018 de eerste foto's van de nieuwe Corolla. Eerst alleen nog de hatchback, maar oef... wat een prachtige auto. Niet lang daarna ook foto's van de Touring Sports. Wat een plaatje! De twijfel sloeg toe. Ik had eerder al een 3e generatie Prius gereden en wist dus hoe prettig de hybride was met CVT.
Intussen werd ook duidelijk dat per 1 januari 2019 e.e.a. zou gaan veranderen vanwege WLTP en de 'vieze' XV zou daardoor duurder uitvallen.
Nadat ik mijn interesse had getoond bij Toyota Heemskerk kreeg ik een uitnodiging om de Corolla's te gaan bezichtigen in het Louwman Museum in Den Haag. Eigenlijk was ik toen al wel verkocht.
Begin 2019 bleek inderdaad dat de XV zo'n €80 per maand duurder zou uitvallen, dus daar ging een streep doorheen.
Zonder ook maar 1 meter in de Corolla te hebben gereden, is hij begin februari voor mij besteld. Pas halverwege maart kreeg ik de kans de Corolla te rijden in verschillende uitvoeringen tijdens een evenement in Baarn. En toen wist ik dat ik de juiste beslissing had genomen.
Op 11 juni kon ik m'n Corolla dan in ontvangst nemen. Na een uitgebreide uitleg door verkoper Dave ging ik zelf op pad. Het viel meteen op hoe stil de Corolla is. Logisch, want wegrijden gebeurt (tot nu toe) electrisch. Dat wil zeggen, bij normaal optrekken in de Eco-stand.
En omdat ik, zoals gezegd, eerder Prius heb gereden, kon ik mooi gaan vergelijken. In de Prius reed ik alleen binnen de bebouwde kom in de Eco-stand. In die stand kwam de Prius uiterst traag op gang en ook tijdens normaal rijden reageerde de auto dan erg traag op gas bijgeven. In de Corolla is dat totaal anders. Hij reageert duidelijk sneller en je bent ook sneller op snelheid. En heb je even extra power nodig (bij inhalen bijvoorbeeld) is dat ook direct tot je beschikking.
De auto nodigt echt uit tot rustig en vooral zuinig rijden. En eigenlijk hoef je daar helemaal niet zoveel moeite voor te doen. Ik rij eigenlijk alleen maar in de Eco-stand en geen moment heb je het gevoel in een slome auto te rijden. In tegendeel. Over de eerste 1135 kilometer heb ik een verbruik gerealiseerd van 1:23,3. Snelweg- en bebouwde-kom-kilometers zijn ongeveer 50:50 verdeeld.
Reed de Prius alleen tot ongeveer 50-55 km/h electrisch, de Corolla doet dat ook nog bij ruim boven de 100. Je ziet dan opeens de toerenteller op 0 staan zonder het gemerkt te hebben. Het 'schakelen' tussen electrisch en benzinerijden gaat zo soepel en stilletjes dat je het niet opmerkt.
Uiteraard heb ik ook in de sportstand gereden (en vooral opgetrokken bij het stoplicht) en dan ga je er als de brandweer vandoor. Reed ik in de Prius voornamelijk in de sportstand, in de Corolla eigenlijk helemaal niet en ik mis het ook niet.
Is dan alles hallelujah? Nope. Zo is er nauwelijks opbergruimte voorin. Alleen onder de armsteun is wat ruimte, in de deuren zitten vrij smalle vakken en het handschoenenkastje houdt ook niet over.
Het archaïsche infosysteem is al in vele online tests ter sprake gekomen en wat mij betreft is de kritiek terecht. Ook onhandig: de navigatie zet de muziek of radio niet zachter tijdens de aanwijzingen en dus versta je het vaak niet. Gelukkig zie je de aanwijzingen in de Head Up Display, maar handig is anders.
En speel je muziek af van een USB-stick dan laat het display alle mappen in willekeurige volgorde zien, i.p.v. alfabetisch. Je zoekt je dus een ongeluk en erg veilig tijdens het autorijden is het ook niet.
Maar al met al een fantastische en zeer prettig rijdende auto. Over een maand gaan we op vakantie naar Hongarije, dus kunnen we het langeafstandsrijden ook testen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.